• LsH

Måla om huset

Vi ska måla om vårat hus och hade besök av en fasadexpert som tycker att vi ska måla med Alcro Bestå. 

Spelar det ingen roll vad huset är målat med nu? Tror vi har täcklasyr.

Han sa att vi måste skrapa och slipa mycket innan vi börjar, men inte kan han väl ha menat slipa trärent? Fattar ju att vi måste skrapa/slipa där färgen sitter löst. Men resten, varför slipa där?

Någon expert som kan ge lite tips =) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-14 12:58
    Någon "självutnämnd" expert kanske det ska stå istället =)

• Svar på tråden Måla om huset
  • Whitetrash86

Bäst är ju att skrapa och slipa HELA huset. Dock inte  helt "trärent". Detta är ju för att färgen ska sätta sig bra överallt.

• LsH
    Whitetrash86 skrev 2013-05-12 23:10:12 följande:
    Bäst är ju att skrapa och slipa HELA huset. Dock inte  helt "trärent". Detta är ju för att färgen ska sätta sig bra överallt.
    okej, men hur mycket? Det syns typ ingen skillnad på en skrapad planka och en oskrapad, kanske många lager färg på dom? Det yr då slipdam när jag skrapar så något måste ju hända. 
  • LsH
    bängolle skrev 2013-05-13 06:43:03 följande:
    Du räknar inte alcroförsäljaren som en expert då?
    haha, jo självklart. Men jag tänkte att en försäljare är ju alltid en försäljare. När jag har pratat med bekanta så har vissa tex sagt att grundmåla på den gamla färgen behöver man inte, medan experten säger att detta är ett måste.  Så man undrar ju. 
  • johandra

Ja du, en försäljare ska du nog inte lita på ;)

Kolla upp årets färgtester (det kan du googla på, Folksam brukar göra tester) för att se vilka färger som är bäst enligt dig. Alla har ju sina för- och nackdelar så du måste ju besluta själv..

Vi körde med Butinox på inrådan från våra grannar (som själva använt just den färgen de senaste åren)samt resultat i färgtester. den färgen köps på Bauhaus nu för tiden.

När ni målar om så börjar ni med att skrapa just där färgen sitter löst, sen tvättar ni av hela huset med fasadtvätt (YES ska visst funka lika bra dock), låter det torka och sen målar ni..

Gå in på www.byggahus.se och läs så ska du se att du kan få mer tips :)

Lycka till, det är ett hästjobb att måla hus men väldigt skönt när det är klart! 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • johandra

och angående grundfärgen så används den enbart på trärena ytor.... Då oljar ni först, sen grundar och sen målar..

• LsH

Tack för tipsen Johandra.  En fråga, hur länge låter du huset torka innan du målar? Om det regnar, ska man vänta lika länge till då?

Försäljaren vi var i kontakt med sa att man ska grundmåla för att få huvudfärgen att bindas ihop bättre, typ nåt sånt sa han. Alltså även grundmåla på den gamla färgen. 

Har börjat skrapa idag, jösses vilket slit, måste nog skrapar helt trärent på en vägg då den är riktigt dåligt skick. 

• johandra

Tvättar vi på kvällen så målar vi dagen efter...det beror ju lite på hur varmt det är..

Skrapar ni trärent så glömt inte mätta trä´t med olja, sen grundfärg och efter det vanlig färg..Är fasaden så pass ok att den inte behöver bytas iaf?

du behöver absolut inte grunda på vanlig färg...skippa i försäljarens snack och läs på... Det finns mycket info på nätet om hur man målar hus..Fler svar på frågor kan du säkert hitta på www.byggahus.se också :) 

• LsH

Träet är torrt och helt, inget ruttet eller skadat bara lite grått på vissa ställen. Färgen är väldigt sprucken, ser liksom torrt ut. Men då behöver man väl inte byta panel?

• osisen

hej! jag har jobbat med färg i 12 år ungefär. Nu är det ju svårt när man inte sett huset men skrapa bör man göra om man har mycket färg som sitter löst målar du på färg som inte sitter så kommer inte heller nästa lager färg att sitta. helst ska man använda samma färgtyp som man använt tidigare du säger ni har en täcklasyr idag vilket antagligen är en oljefärg, då går det bra att lägga alcros bestå på som iofs inte är en oljefärg utan an akrylat (plast). plastfärg kan man alltid lägga på oljefärg tvärtom däremot kan gå illa då oljefärgen är tyngre å du riskerar att färgen släpper. du ska aldrig grunda en redan målad yta då grundfärgen har en fetare olja och är gjord för att tränga in i trät . ligger det en färg på kan grundfärgen inte tränga in och du riskerar att få problem med att färgen inte kan torka ordentligt. när du målar är det viktigt att ni tvättat ordentligt innan, väggen måste åxå vara torr max 16% fukt. använd gärna fuktmätare. måla aldrig på den sidan solen står då riskerar du att färgen börjar koka och du får blåsor. måla heller inte för tidigt eller sen på eftermiddagen då daggen gör väggen fuktig såklart å sen om färgen inte hunnit torka innam daggen kommer så riskerar du få matta fläckar på fasaden. dagens färger är väldigt bra men förhållandena måste vara perfekta vilket e svårt i detta landet det finns dessutom en ganska ny typ av färg på marknaden idag som använder sig av nanoteknik och på såvis kan rengöra sig själv. detta är något som faktiskt fungerar hur sjukt det än låter . där ni skrapar fram till trärent ska ni använda en grundfärg alt en högpenetrerande fasadfärg som fungerar som grundfärg. på ändträn som är trärena bör även grundolja användas för att skydda fukten nerifrån att tränga upp och in i trät. man behövet inte grundolja över hela plankorna men vill man så kan man självklart göra det men det är onödigt jobb. tänk åxå på när ni tvättar huset att skydda fönster för många av fasadtvättmedlena etsar på glas. men det är viktigt att använda ett medel som verkligen tar död på skiten annars kryper den igenom färgen.. lycka till!

• osisen

vad gäller färgtesterna i folksam så lite inte på dem helt . de e inte helt tillförlitliga.. hör er hellre för med grannar som e nöjda å fråga vad de målat med.. olika färger funkar olika bra i olika miljöer

• osisen

å så vill ja be om ursäkt för avsaknaden av mellanrum.. ja hade mellanrum när ja skrev men när ja posta blev det ett enda långt brev :O

• osisen

gråträ ska man slipa bort i den mån det går, såg nu att ni hade det på vissa ställen..

• LsH

Tusen tack för dina tips osisen, speciellt det om grundmålningen. Experten vi hade på besök han visst jobbat i typ 20 år, men säger ändå att vi ska grunda hela huset. Måste ta och fråga honom igen så jag inte missuppfattade något. 

En fråga, vårat garage är byggt av plywood, sen hade satt panel på så det ska se ut som en vanligt fasad. När jag skrapar på plywooden som verkligen har släppt färg så blir den grå.  Jag tror den är tryckimpregnerad för den ser grön ut på vissa ställen där den varit väl skyddad. Men gäller samma sak där, att man måste få bort det gråa? För det verkar stört omöjligt, vill helst inte byta hela fasaden. 

Passar på att fråga en sak till, om man tex skrapat halva plankan trären, och andra delen sitter färgen kvar bra, ska man grundmåla hela plankan då eller bara den trärena delen? 

• osisen

Just plywood vet jag inte så mycket om när det är ute.. däremot vet jag att det alltid är vanskligt att måla på tryckt. Det kan vara svårt att få färgen att fästa. Sen är det ju dessutom ett slätt å pressat trä så där det är trärent hade jag valt en grubdfärg avsett för hyvlat trä, fönstergrund tex. Osäker på det gråa på plywooden faktiskt. Vet bara att på vanlig fasad ska det gråa bort. Jag minns inte exakt anledningen till det nu. På din sista fråga. Grunda endast trärent av den anledningen jag beskrev innan. JAg vågar inte svara för huruvida alcros grundfärger går att lägga på en redan målad yta men våran "grund" ska inte göra det och jag har svårt att se anledningen till att grunda en redan målad yta åxå. Grunden är ju för att skydda trät. Men kanske är det så att fasaden är så illa och färge såpass uttorkad att den faktiskt kräver en grundfärg.? Så faller så skulle jag kika på ett annat val av färg där du slipper köpa grund och färdigfärg. Googla carat oljefärg. Du sparar ett moment det är inte skitkul att måla huset och slipper man en omgång så är det ganska många timmar att tjäna.

• LsH

Jättetack för dina tips! 

Experten som var här sa att det krävdes ett hästjobb i förarbete för att få det bra. Han trodde inte huset var ommålat sedan det var byggt, för 30 år sedan. På vissa ställen tycker jag dock att fasaden ser bra ut, inget färgsläpp. Men på andra ställen är den rätt kass. Men som sagt, jag ska åka dit och fråga experten om han verkligen menar att allt ska grundas. Kommer nämligen bara ihåg att anledningen till detta var för att binda ihop det bättre med huvudfärgen.  

• sirisdotter
    LsH skrev 2013-05-22 19:39:28 följande:
    Träet är torrt och helt, inget ruttet eller skadat bara lite grått på vissa ställen. Färgen är väldigt sprucken, ser liksom torrt ut. Men då behöver man väl inte byta panel?

"bara lite grått" -  fick idag lära mig uttrycket gråträ -  enligt ena färgaffären inte så roligt om träytan blivit grå...
Svar på tråden Måla om huset