Växthus... Hur gör man?? Vad gör man??:-)
Jag har blivit sambo och i min sambos trädgård står det ett gammalt växthus som vi bestämt oss för att få ordning på!
Han hade växter i det förra året (Tomater i en hink) men annars har det inte gjorts något med det sedan min sambo flyttade hit för två-tre år sedan (och innan honom bodde det en gammal gubbe så vet inte om han fixat något)
Idag har jag roat mig med att dra ut alla döda växter (och inte döda... anser dock att löjtnantshjärta och maskrosor inte har i mitt växthus att göra:-P Samt det trädet som hittat in definitivt inte hade där att göra!!) och börjat riva ner den gamla väv som satt på insidan och täckte det hela, dock är inte allt borta ännu, och sen har jag börjat röja ut alla mysko lösningar med ståltråd som den förre ägaren satt upp (ser ut som ett spindelnät i taket med det:-O)
Jag har även plockat ut de betongplattor som använts som gång på golvet...
Nu skall jag alltså börja odla i växthus för första gången i mitt liv!! Spännande eller hur!?
Växthuset är kanske 2mX1,5m (Höftar lite skall mäta mer exakt imorgon tror jag )
Vi har tänkt som så här att nu i veckan skall jag fortsätta rensa ut allt ur växthuset, rengöra allt med Yes (eller grönsåpa?? Sambon hävdar att Yes är bäst medan jag har en föraning om att Såpa är bättre...) Byta ut de tre trasiga rutorna som finns, lägga en täckplast(heter det så??) i botten och sedan fylla med grus tills det når rätt nivå, på det skall vi sedan längst med sidorna placera halvpallkragar med jord (Fattat att de är 80X60X20 så får väl kanske bli 2-4 på höjden kanske?) och längst ner tänkte jag väl mig antingen ett planteringsbord eller bokhylla som jag kan ha örter på.
Vi har tänkt ha Tomater, Gurka och sedan har min "svärmor" gett oss vattenmeloner (Sugar Baby) som tydligen inte kan växa utomhus utan bör växa inne i växthuset...
Vad behöver jag mer tänka på?? Någon som kan ge mig idéer och förslag och framförallt tips!!!?
Hur viktigt är det att jag skaffar ny sån där väv??
Läste att man helst skall ha ljus i taket på ett växthus för att det skall växa bra även i Juli och Augusti samt förlänga säsongen lite, menar de då vanliga lampor eller UV lampor??
Om jag vill odla örter där även vintertid måste jag i så fall installera värme? Blir det dyrt att odla även på vintern?
Vad behöver jag tänka på ang vädra (har luckor i taket) och sånt?
Vattna vad bör jag tänka på där??
Har någon tips om hur jag får bästa tomaterna, gurkorna och melonerna??
Vad mer råder ni mig att odla i växthuset? Vad kan man odla nu i år och för vad är det för sent just nu men som kan gå att odla nästa år?
Har ni några ovärderliga tips till mig??
Kort sagt hjälp mig Jag kan INGET om det här!!!
Kan tillägga att vi samtidigt håller på att göra ordning ett större land ute där vi tänkt få ner rädisor, morötter, salladsblad, ruccola, potatis, sockerärtor, persilja, dill hmm och ja vad mer vi kan komma på... (förslag??)
Är det något man behöver tänka på när det kommer till detta? Något som skulle må bättre i växthuset?
Vi har även två äppelträd på tomten och lite vinbär... Massor med rabarber, Jordgubbar har vi i ett stort land, men de kommer vi inte ha kvar där de är nu för just den ytan är en av de få flacka delarna i trädgården så vi har andra planer för den plätten (Pool:-P). Går det att flytta dem tro?? Sen har vi spritt över hela trädgården en hybrid mellan jordgubbar och smultron (kommer ej ihåg vad de heter). På inköpslistan när det kommer frukt och bär har vi dock plommon, krusbär, och hallon... Sedan hävdar sambon att det finns ett fläderträd men har inte sett det ännu... så betvivlar dess exsitens och isåfall skall även ett sådan införskaffas!!
Kanske skall tillägga att vi inte tror vi kommer hinna allt i år men någonstans skall man ju börja eller hur
En sista fråga som jag kan ta upp är ju HUR BLIR MAN AV MED MOSSA!!! Nästan hela vår gräsmatta består inte av annat än mossa
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-13 21:19
Vi har nu funderat på att göra annorlunda ang golvet. Istället för grus eller singel så funderar vi nu på täckbark istället... Alltså täckväv, täckbark och sedan halv-pallkragar fyllda med lecakulor och sedan jord ovan det. Hur låter det?? Är det en bra lösning i era öron? Jag började fundera annars på sand som botten... Saken är ju den att pallkragarna skall stå på dem men även att det kommer utgöra gången man går på...