• Coccolina

Växthus... Hur gör man?? Vad gör man??:-)

Jag har blivit sambo och i min sambos trädgård står det ett gammalt växthus som vi bestämt oss för att få ordning på!
    Han hade växter i det förra året (Tomater i en hink) men annars har det inte gjorts något med det sedan min sambo flyttade hit för två-tre år sedan (och innan honom bodde det en gammal gubbe så vet inte om han fixat något)

Idag har jag roat mig med att dra ut alla döda växter (och inte döda... anser dock att löjtnantshjärta och maskrosor inte har i mitt växthus att göra:-P Samt det trädet som hittat in definitivt inte hade där att göra!!) och börjat riva ner den gamla väv som satt på insidan och täckte det hela, dock är inte allt borta ännu, och sen har jag börjat röja ut alla mysko lösningar med ståltråd som den förre ägaren satt upp (ser ut som ett spindelnät i taket med det:-O)

Jag har även plockat ut de betongplattor som använts som gång på golvet...

Nu skall jag alltså börja odla i växthus för första gången i mitt liv!! Spännande eller hur!?

Växthuset är kanske 2mX1,5m (Höftar lite skall mäta mer exakt imorgon tror jag )  

Vi har tänkt som så här att nu i veckan skall jag fortsätta rensa ut allt ur växthuset, rengöra allt med Yes (eller grönsåpa?? Sambon hävdar att Yes är bäst medan jag har en föraning om att Såpa är bättre...) Byta ut de tre trasiga rutorna som finns, lägga en täckplast(heter det så??) i botten och sedan fylla med grus tills det når rätt nivå, på det skall vi sedan längst med sidorna placera halvpallkragar med jord (Fattat att de är 80X60X20 så får väl kanske bli 2-4 på höjden kanske?) och längst ner tänkte jag väl mig antingen ett planteringsbord eller bokhylla som jag kan ha örter på.

Vi har tänkt ha Tomater, Gurka och sedan har min "svärmor" gett oss vattenmeloner (Sugar Baby) som tydligen inte kan växa utomhus utan bör växa inne i växthuset...

Vad  behöver jag mer tänka på?? Någon som kan ge mig idéer och förslag och framförallt tips!!!?

Hur viktigt är det att jag skaffar ny sån där väv??
    Läste att man helst skall ha ljus i taket på ett växthus för att det skall växa bra även i Juli och Augusti samt förlänga säsongen lite, menar de då vanliga lampor eller UV lampor??
    Om jag vill odla örter där även vintertid måste jag i så fall installera värme? Blir det dyrt att odla även på vintern?  
    Vad behöver jag tänka på ang vädra (har luckor i taket) och sånt?
    Vattna vad bör jag tänka på där??
    Har någon tips om hur jag får bästa tomaterna, gurkorna och melonerna??
    Vad mer råder ni mig att odla i växthuset? Vad kan man odla nu i år och för vad är det för sent just nu men som kan gå att odla nästa år?

Har ni några ovärderliga tips till mig??

Kort sagt hjälp mig Jag kan INGET om det här!!!

Kan tillägga att vi samtidigt håller på att göra ordning ett större land ute där vi tänkt få ner rädisor, morötter, salladsblad, ruccola, potatis, sockerärtor, persilja, dill hmm och ja vad mer vi kan komma på... (förslag??)
    Är det något man behöver tänka på när det kommer till detta? Något som skulle må bättre i växthuset?

Vi har även två äppelträd på tomten och lite vinbär... Massor med rabarber, Jordgubbar har vi i ett stort land, men de kommer vi inte ha kvar där de är nu för just den ytan är en av de få flacka delarna i trädgården så vi har andra planer för den plätten (Pool:-P). Går det att flytta dem tro?? Sen har vi spritt över hela trädgården en hybrid mellan jordgubbar och smultron (kommer ej ihåg vad de heter). På inköpslistan när det kommer frukt och bär har vi dock plommon, krusbär, och hallon... Sedan hävdar sambon att det finns ett fläderträd men har inte sett det ännu... så betvivlar dess exsitens och isåfall skall även ett sådan införskaffas!!

Kanske skall tillägga att vi inte tror vi kommer hinna allt i år men någonstans skall man ju börja eller hur

En sista fråga som jag kan ta upp är ju HUR BLIR MAN AV MED MOSSA!!! Nästan hela vår gräsmatta består inte av annat än mossa                 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-13 21:19
    Vi har nu funderat på att göra annorlunda ang golvet. Istället för grus eller singel så funderar vi nu på täckbark istället... Alltså täckväv, täckbark och sedan halv-pallkragar fyllda med lecakulor och sedan jord ovan det. Hur låter det?? Är det en bra lösning i era öron? Jag började fundera annars på sand som botten... Saken är ju den att pallkragarna skall stå på dem men även att det kommer utgöra gången man går på...
  • Svar på tråden Växthus... Hur gör man?? Vad gör man??:-)
  • Coccolina

Inga trädgårds/växthus experter vakna så här dags??

• Opappan

tvätta inte fönstrena om d ser smutsiga ut, det är bra att dom ser ut så, för direkt sollus mitt på sommaren kan vara skadligt, därför är det bra att glasen är smutsiga. Du har nog sett flera såna småväxthus som ser smutsiga ut på utsidan, men det är alltså bra.

Införskaffa en termometer, när det är som hetast är det bra om man kan öppna nåra takfönster eller lämna dörren öppen så att de inte blir allt för varmt där inne. Ang, detdär med värme, så kan man köpa en reglator på blomsterlamdet eller plantagen eller bauhause eller liknande som man då ställer in i växthuset på våren och hösten och som då håller tempraturen över 5 grader i växthuset. Typiskt snu har jag fått hjärnstopp så namnet å aparaten har flugit ur skallen på mig. Lampa är något du inte behöver, om du inte ska odma väldigt krävande växter. men Tomater och meloner, morötter och sånt klarar sig bra utan. Dock, Meloner skulle jag personligen brja förodla inne tidigt, redan innan snön hunnit försvinna, så att man har färdiga plantor att plantera ut i växthuset nu. Ja! nu kom jag ihåg vad dendär reglatorn hette! Frostvakt!

• Opappan

börjar man så meloner nu är det risk för att de inte hinner mogna innan det blir kallt gen :) Och mloner behöver sommarsol och sommarvärme:) Men man kan ju prova ändå, det är ju kul ändå även om man inte kan äta frukten som inte hunnit mogna, man lär sig hur odmlingen fungerar inför nästa år!

• Opappan

Äppelträden går säkert att flytta men beroende på hur stor den är så har den en massa röter under marken och man måste vara försiktig så man inte skadar så mycket av rotsystemet ven om äppelträd vanligvis är rätt tåliga mot sånt. Det är mycket jobb att hålla på o gräva o så, bäst att försöka ta hjälp utan ev liten grävmaskin. För att bli av med mossan i gräset kan du köpa gödning på odlingsaffärer o så, kanska stora påsar
    så sprdier du ut det lite på våren och igen mitten på sommaren. Mossa trivs på dåligt gödda gräsmattor.

• Coccolina
    Opappan skrev 2013-05-13 00:35:27 följande:
    tvätta inte fönstrena om d ser smutsiga ut, det är bra att dom ser ut så, för direkt sollus mitt på sommaren kan vara skadligt, därför är det bra att glasen är smutsiga. Du har nog sett flera såna småväxthus som ser smutsiga ut på utsidan, men det är alltså bra.

Införskaffa en termometer, när det är som hetast är det bra om man kan öppna nåra takfönster eller lämna dörren öppen så att de inte blir allt för varmt där inne. Ang, detdär med värme, så kan man köpa en reglator på blomsterlamdet eller plantagen eller bauhause eller liknande som man då ställer in i växthuset på våren och hösten och som då håller tempraturen över 5 grader i växthuset. Typiskt snu har jag fått hjärnstopp så namnet å aparaten har flugit ur skallen på mig. Lampa är något du inte behöver, om du inte ska odma väldigt krävande växter. men Tomater och meloner, morötter och sånt klarar sig bra utan. Dock, Meloner skulle jag personligen brja förodla inne tidigt, redan innan snön hunnit försvinna, så att man har färdiga plantor att plantera ut i växthuset nu. Ja! nu kom jag ihåg vad dendär reglatorn hette! Frostvakt!

Hmm är sån där frostvakt en dyr historia??

Vi skall rengöra då vi inte vet vad det kan finnas för skadedjur osv där inne... och om det finns svamp eller något... Men det är inte för att putsa fönstern utan just för att se till så det inte är något "elakt" i huset... Det var nämligen vad jag kunde läsa mig till på olika forum... Eller har de helt fel?? Om jag sätter upp ny sån där väv så kanske det räcker även om jag rengjort på insidan?? (lämnar utsidan därhän )

Hur varmt bör det vara där inne??   

Ok så lampa behövs inte? Hmm hehe det roliga när man söker på google är ju att man får tusen svar typ... De trådar jag hittade sa att lampa gav finare tomater och gurkor fram i juli och augusti... men stod inte om de menade UV eller vanlig... Stod bara att de skulle vara på någon timma på kvällen med bonusen att det skulle se mysigare ut:-S

Melonerna var som sagt inget vi köpt:-P Vi var hos svärmor förra helgen och hon kom med två melonplanter till mina bonusar med orden "jag vet ju att ni älskar vatten melon så tänkte ni ville odla egna!" Jag och pappan satt och fick panik istället för vi hade först tänkt vara lata och skita i trädgården i år typ... (har massor som skall fixas i huset.... Bygga om massor.. så trädgård kom långt ner på listan... Men bonusarna vill ju promt ha melonerna och då började vi och när vi väl började så.... ja....   
  • Opappan

fybubblan så kasst jag skrev, och inte kan man redigera heller :/
    ursäkta för stavfelen

• Coccolina
    Opappan skrev 2013-05-13 00:46:20 följande:
    Äppelträden går säkert att flytta men beroende på hur stor den är så har den en massa röter under marken och man måste vara försiktig så man inte skadar så mycket av rotsystemet ven om äppelträd vanligvis är rätt tåliga mot sånt. Det är mycket jobb att hålla på o gräva o så, bäst att försöka ta hjälp utan ev liten grävmaskin. För att bli av med mossan i gräset kan du köpa gödning på odlingsaffärer o så, kanska stora påsar
    så sprdier du ut det lite på våren och igen mitten på sommaren. Mossa trivs på dåligt gödda gräsmattor.

Nej vi skall inte flytta äppelträden utan jordgubbarna

Hmm är det för sent på året att agera mot mossan kanske... 
  • Opappan

www.jula.se/frostvakt-400w-ip24-417013 <- ett exempel på frostvakt

inte alls försent att agera mot mossan :) Det är bara att sprida ut lite, det är bara det att man inte ska övergöda, det är så jag menar hehe

Aaa och plantorna kan man ju flytta på, är väl bara det att när man flyttar väster så måste dom sen få tid på sig att fästa sig vid det nya stället, då kan det hända att all energi går åt för växten att ordna rotsystemet och liknande :)

Aaa det va rju smart att tvätta rent för att få bort ev. svamp o så:) Så kan man kanske tvätta fönstret lite försigtigt för att inte få bort "fönsterbeläggningen" hehe eller, så kan man tvätta rent fönstrena och göra en egen beläggning p nått vis :)
    kanske bland mjöl med vatten och smeta utpå glaset ? jag vet inte :D hehe

Detdär med extra ljus till tomat o gurka, beror ju sig på hur bra sol man får liksom, är det sådär hett och slen ligger på, då är det ju helt onödigt med lampa. men är det mulet och grått, då är det ju bra med lampa :) För det är solen som ger frukten smak och lampan simulerar sol och då, om jag nu skulle köpa en lampa till växthuset skulle jag köpa nått ordentligt på en gång. Dom kostar kanske en tusenlapp minst men värt det till fullo faktiskt, då kan man lita på att den levererar.

Tempraturen, beror väl på hur ofta du orkar springa o vattna haha, men inte över 30-35 skulle jag inte ha det iaf hehe

• Opappan

I ett växthus kan du ju ha tillexempel små apelsinträd/ctronträd. Citrus älskar värme och vill ha mycket sol. Då är faktiskt lampa väldigt bra!

• Coccolina
    Opappan skrev 2013-05-13 01:00:11 följande:
    www.jula.se/frostvakt-400w-ip24-417013 <- ett exempel på frostvakt

inte alls försent att agera mot mossan :) Det är bara att sprida ut lite, det är bara det att man inte ska övergöda, det är så jag menar hehe

Aaa och plantorna kan man ju flytta på, är väl bara det att när man flyttar väster så måste dom sen få tid på sig att fästa sig vid det nya stället, då kan det hända att all energi går åt för växten att ordna rotsystemet och liknande :)

Aaa det va rju smart att tvätta rent för att få bort ev. svamp o så:) Så kan man kanske tvätta fönstret lite försigtigt för att inte få bort "fönsterbeläggningen" hehe eller, så kan man tvätta rent fönstrena och göra en egen beläggning p nått vis :)
    kanske bland mjöl med vatten och smeta utpå glaset ? jag vet inte :D hehe

Detdär med extra ljus till tomat o gurka, beror ju sig på hur bra sol man får liksom, är det sådär hett och slen ligger på, då är det ju helt onödigt med lampa. men är det mulet och grått, då är det ju bra med lampa :) För det är solen som ger frukten smak och lampan simulerar sol och då, om jag nu skulle köpa en lampa till växthuset skulle jag köpa nått ordentligt på en gång. Dom kostar kanske en tusenlapp minst men värt det till fullo faktiskt, då kan man lita på att den levererar.

Tempraturen, beror väl på hur ofta du orkar springa o vattna haha, men inte över 30-35 skulle jag inte ha det iaf hehe
    JO det är så förvirrande ang det där med att rengöra för på vissa sidor står det att det är noga att rengöra och inte glömma utsidan och gärna putsa fönstern ett gäng gånger per säsong och sen på andra sidor står det att man skall rengöra noga (pga svamp och skadedjur står att man till och med skall använda tandborstar i alla springor) och sedan kalka rutorna för att skydda mot förmycket sol :-O man kan bli förvirrad för mindre :-S
Svar på tråden Växthus... Hur gör man?? Vad gör man??:-)