• timmy97

Pulled pork utan bbq

Ingen i min familj gillar den rökiga lite brända och söta smaken av barbequesås.
    Jag gjorde pulled pork men då med färdig sås som var just bbq sås. Gick inte hem alls. Köttet blev jättefint, men jag fick slänga det mesta.
    Kan man använda något annat att koka i?  

• Svar på tråden Pulled pork utan bbq
  • Liniz77

Vi brukar köra en rub (kryddblandning) o inget mer när vi sätter in det i ugnen med lite vatten i botten. T serverar vi Bbq sås men det är ju valfritt, coleslaw och tomat t hamburgerbröd. Barnen gillar inte Bbq sås. Innan vi sätter in köttet i ugn skall det helst ligga saltlag ngra timmar för att bli mört.

• Jellybeans

Sweetchilli-sås har jag haft, men då har jag även kokat med vitkål och en skvät soja. 

• plopp76

Jag har med framgång kört ungefär så här:

Olja
    chilisås
    soya
    kryddor som jag gillar (tex nån kryddblandning för grillat eller bara salt, peppar och örter).

Jag har märkt att jag behöver tomat i marinaden för att det ska bli bra för min smak. Plus att köttet håller sig bra i färgen. Jag gjorde en italiensk variant en gång med en marinad på olja, örter, vitlök och soya. Men det vart alldeles grått kött och inte alls så aptitligt.

Numera håller jag mig till nån tomatbaserad marinad som man kan ändra i efter smak och tycke.

• Petrol

Jag har gjort en med wiskey, vitlök, gul lök och chilli. Den var inte alls så tokig vill jag minnas.

• timmy97

Tack, ja grått kött ser ju inte så kul ut, så tomat får det bli.  

• k girl

Jag gör en rub:
    1 msk chipotlepasta
    0,5 msk spiskummin
    1 tsk rökt paprika
    1 tsk chili
    0,5 tsk oregano
    svartpeppar
    salt
    tre klyftor finhackad vitlök
    Tomatpuré/ketchup/chilisås

Plus en skvätt ljus lager i botten av grytan. 

• plopp76
    k girl skrev 2013-05-15 09:15:39 följande:
    Jag gör en rub:
    1 msk chipotlepasta
    0,5 msk spiskummin
    1 tsk rökt paprika
    1 tsk chili
    0,5 tsk oregano
    svartpeppar
    salt
    tre klyftor finhackad vitlök
    Tomatpuré/ketchup/chilisås

Plus en skvätt ljus lager i botten av grytan. 
    Låter jättegott! Ska testa nästa gång :)
Svar på tråden Pulled pork utan bbq