3 åringens utvecklingsbedömning..kan den visa fel resultat..?någon som varit med om liknande?
Vi har precis varit på barn och familjehälsan hos deras psykolog som remmiterar visare till barnrehab.Denne psykolog har inte befogenhet att sätta diagnos utan bara skicka remiss. Anledningen till att vi kontaktade dom var att sonen på 3år har dålig ögonkontakt och språket är försenat.Han är en kille med stark vilja och vill oftast bara leka/göra det som han tycker är intressant/kul. Nu var det så att efter 30min hos denna psykolog orkade han inte mer och var inte intresserad av testen..då sa psykologen ja han fick tyvär noll poäng på de delar han inte vill medverka på och hamnar därför väldigt lågt i utvecklings skala...jag misstänker att han har autism och utvecklingsstörning och ligger på en utvecklingsnivå som stämmer för en 18månaders........
Detta är något jag som förälder min sambo och barnets mormor absolut inte tycker verkar stämma. Dom sa också att han går på tå vilket han gjorde och lekte när han var där en kort sekvens ca,1min och inte gör vanligen hemma. Kändes som de överdrev för att kunna remittera vidare. Sonen har en jämnårig kompis och dennes föräldrar tycker att min son poch deras barn inte skiljer sig nämnvärt i utveckling bortsett från talet och ögonkontakten.Precis som rubriken lyder. Någon som varit med om att den första utvecklingsbedömningen varit felaktig eller missvisande ?