• hanbahhonbah

Tips på mellis UTAN mjölkproteiner och soja

Hejsan, tänkte höra om ni har några bra tips till mellis där man kan utesluta saker innehållande mjölkproteiner och soja! Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Tips på mellis UTAN mjölkproteiner och soja
  • Ja82

Havreyoghurt?
    Det ger vi vår kille, med banan eller annan frukt i.

• hanbahhonbah
    Ja82 skrev 2013-05-13 08:12:43 följande:
    Havreyoghurt?
    Det ger vi vår kille, med banan eller annan frukt i.
    innehåller de ingen soja eller mjölkproteiner? :)
  • lightfish

Havregurt (yoghurt på havre), macka och ett glas jos/havredryck/risdryck osv.

• savu

Mackor? De flesta bröd är mjölkfria och t ex Scans bakade leverpastej är mjölkfri (då kan man strunta i smöret, annars får man ju ta mjölkfritt margarin). Några kalla köttbullar (många färdigköpta är mjölkfria, eller gör själv förstås). Smoothie på frukt, bär och kokosmjölk. Havremjölk/grädde/yoghurt ska vara sojafri.

Havremjölk tycker jag funkar väldigt bra till musli och gröt.

• Ja82

Havreyoghurt innehåller varken soja eller mjölkprotein.

• tundra

Jag ger ofta tunnbrödrulle med mjölkfri leverpastej. Smidigt att ta med på utflykter.

Flapjacks med russin i är kul att baka och lite mer festligt fika.

Nu på sommaren är ju jordgubbar och blåbär favoriterna.

• litensol

Har inte hunnit prova själv än, men har bekanta som säger att det är gott. Bananpannkaka. 1 mosad banan och 1 ägg. Kan ätas med lite frukt till. :)

• Sarus85

Krabbelurer på havremjölk, brukar ta bort sockret och ha i bananer istället. Mmm gott!

• Ann Lee

Smoothie - havregurt, havredryck, färska bär
    Äggmacka med kaviar
    Fruktsallad
    1 kycklingdrumstick

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • broglo
    litensol skrev 2013-05-13 12:48:40 följande:

Har inte hunnit prova själv än, men har bekanta som säger att det är gott. Bananpannkaka. 1 mosad banan och 1 ägg. Kan ätas med lite frukt till. :)

Just bananplättar är ett väldigt uppskattat mellanmål här hos oss, fast vi har lite mjöl i också:
    En mosad banan rörs ihop med ett ägg och 1/2 dl mjöl. Klicka ut i stekpanna med lite fett och stek på bägge sidor (går fort). Blir som små amerikanska pannkakor. Eftersom det är banan i så är de söta och goda och man behöver inget tillbehör tycker jag. 

Svar på tråden Tips på mellis UTAN mjölkproteiner och soja