Tips på mellis UTAN mjölkproteiner och soja
Hejsan, tänkte höra om ni har några bra tips till mellis där man kan utesluta saker innehållande mjölkproteiner och soja! Tacksam för svar :)
Hejsan, tänkte höra om ni har några bra tips till mellis där man kan utesluta saker innehållande mjölkproteiner och soja! Tacksam för svar :)
Frukt !
Havreyoghurt?
Det ger vi vår kille, med banan eller annan frukt i.
Havregurt (yoghurt på havre), macka och ett glas jos/havredryck/risdryck osv.
Mackor? De flesta bröd är mjölkfria och t ex Scans bakade leverpastej är mjölkfri (då kan man strunta i smöret, annars får man ju ta mjölkfritt margarin). Några kalla köttbullar (många färdigköpta är mjölkfria, eller gör själv förstås). Smoothie på frukt, bär och kokosmjölk. Havremjölk/grädde/yoghurt ska vara sojafri.
Havremjölk tycker jag funkar väldigt bra till musli och gröt.
Havreyoghurt innehåller varken soja eller mjölkprotein.
www.linasmatlust.se
för fler och nyttiga tips (nej, jag är inte Lina!).
Jag ger ofta tunnbrödrulle med mjölkfri leverpastej. Smidigt att ta med på utflykter.
Flapjacks med russin i är kul att baka och lite mer festligt fika.
Nu på sommaren är ju jordgubbar och blåbär favoriterna.
Tack så jättemycket för svar, kommer ni på något mer får ni gärna säga till :)
Har inte hunnit prova själv än, men har bekanta som säger att det är gott. Bananpannkaka. 1 mosad banan och 1 ägg. Kan ätas med lite frukt till. :)
Krabbelurer på havremjölk, brukar ta bort sockret och ha i bananer istället. Mmm gott!
Smootie gjord på havremjölk. Alltid uppskattat hos oss
Smoothie - havregurt, havredryck, färska bär
Äggmacka med kaviar
Fruktsallad
1 kycklingdrumstick
Har inte hunnit prova själv än, men har bekanta som säger att det är gott. Bananpannkaka. 1 mosad banan och 1 ägg. Kan ätas med lite frukt till. :)