Svårt att hantera min 10-åring
Min son är 10 år, fyller 11 i höst.
Han har alltid varit lätt att ha att göra med, alla säger att han är så fin och väluppfostrad.
Har ofta fått söta teckningar där det står att jag är världens bästa mamma och små presenter han gjort.
Väldigt omtänksam och empatisk.
Nu har han blivit helt förändrad. Han vägrar gå att lägga sig på kvällarna, jag får tjata och tjata. Inget hjälper.
Jag går upp 5 på mornarna, så jag behöver lägga mig vid 22 senast. Vid den tiden har jag fortfarande inte fått honom i säng, och ett rejält bråk har det hunnit bli. Varje kväll bråk och skrik, jag orkar inte mer.
Han spelar data och tvspel istället för att göra läxor, säger jag till honom så vrålar han att han hatar mig och ska flytta ifrån mig. Jag är den värsta mamman som finns och jag bryr mig inte om honom, utan hatar honom.
Han är våldsamt svartsjuk på sin lillebror, om jag tex hjälper hans lillebror med att knyta skorna, så ska han också ha hjälp. Jag säger att en 10-åring ska klara sånt själv, då får han utbrott och skriker att jag skiter i honom och bara älskar lillebror.
Igår skulle vi tex på utflykt, han segar hela förmiddagen och vägrar duscha och klä på sig. Jag blir arg tillslut och säger att vi åker utan honom, då får han utbrott och skriker och smäller i dörrarna.
Detta är väl inget normalt beteende?
Vad ska jag göra?