• Ponja

Dricker bara ur minsta nappen.

Jag har ett par frågor, som bekymrar mig lite..
    Jag har en 15-månaders, och hon vägrar äta eller dricka ifrån någon större napp på flaskan än den med minsta hålet, alltså ettan. Hon dricker fortfarande ersättning, då hon vägrar dricka välling. Tycker ni man kan ge ersättning till ett så pass stort barn? Hon äter gröt och burkmat och sådant om dagarna, men när vi lägger henne vill hon gärna ha en flaska. 

När vi har försökt byta till större napp så hinner hon inte med att svälja, utan ligger bara och harklar. Jag tänkte att om hon lär sig dricka ur större napp så skulle hon ju säkert kunna börja dricka välling istället. Vällingen kan ju inte rinna igenom den minsta nappen.

Någon som haft samma bekymmer, eller har några tankar/ideer? 

• Svar på tråden Dricker bara ur minsta nappen.
  • Isbit

Men har du gett henne vällning ens?

Om hon får ersättning så funkar ju bara minsta nappen men tlll välling måste du ju ha ett större hål annars kommer det ju inget.

Jag tycker inte du behöver ersättning till ett så stort barn.

• Isbit

Nu såg jag att du skrivit om vällning

Testa en annan sort kanske?

• Ponja

Jag har provat alla sorter i stort sätt tror jag. Jag tror inte att det är vällingen det är fel på, utan att hon inte kan dricka ur nappen som är större.

• HannaS

Så länge vår son drack ersättning klarade han bara av 1:an. När det var vällingdags blandade vi ersättning och välling 50/50 med 2:an till han vande sig vid vällingen, han tyckte inte alls om bara välling i början men när vi blandade så lossnade det efter  typ i en månad. Sedan när det bara vara välling körde vi 3:an och gör det än idag. 

Enligt mig tycker jag hon verkar lite för gammal för ersättning, vällingen mättar ju mer. Men o andra sidan finns det de som fortfarande ammar vid den åldern så det kanske inte gör så stor skillnad.  

• RöttÄrSött

Minsta nappen är bäst för ersättning Välling är grövre och behöver ett större hål, det handlar inte om att lära sig utan att flödet automatiskt ändras beroende på vad du lägger i.

Om hon är nöjd med ersättningen kan du ju fortsätta med det (precis som man kan amma i den åldern), annars är det bara att testa med välling. Dock är ju välling ett mjölmål (såsom gröt) och det ska man inte ge för mycket av.

Dock kommer hon ju snart sluta med flaska antar jag och då är frågan om du vill vänja henne vid välling eller om du bara ska fasa ut ersättningen sedan?

• Ponja
    HannaS skrev 2013-05-13 10:00:43 följande:
    Så länge vår son drack ersättning klarade han bara av 1:an. När det var vällingdags blandade vi ersättning och välling 50/50 med 2:an till han vande sig vid vällingen, han tyckte inte alls om bara välling i början men när vi blandade så lossnade det efter  typ i en månad. Sedan när det bara vara välling körde vi 3:an och gör det än idag. 

Enligt mig tycker jag hon verkar lite för gammal för ersättning, vällingen mättar ju mer. Men o andra sidan finns det de som fortfarande ammar vid den åldern så det kanske inte gör så stor skillnad.  
    Tack för svar! 
    Vad menar du med 3:an?
    När du blandade ersättning och välling, vad hade du då för storlek på nappen? 
  • Ponja
    RöttÄrSött skrev 2013-05-13 10:03:06 följande:
    Minsta nappen är bäst för ersättning Välling är grövre och behöver ett större hål, det handlar inte om att lära sig utan att flödet automatiskt ändras beroende på vad du lägger i.

Om hon är nöjd med ersättningen kan du ju fortsätta med det (precis som man kan amma i den åldern), annars är det bara att testa med välling. Dock är ju välling ett mjölmål (såsom gröt) och det ska man inte ge för mycket av.

Dock kommer hon ju snart sluta med flaska antar jag och då är frågan om du vill vänja henne vid välling eller om du bara ska fasa ut ersättningen sedan?
    Tack för svar!
    Jag vet inte, hur länge brukar barn äta välling ca? 
  • HannaS
    Ponja skrev 2013-05-13 10:04:09 följande:
    Tack för svar! 
    Vad menar du med 3:an?
    När du blandade ersättning och välling, vad hade du då för storlek på nappen? 
    När jag blandade hade vi MAM's  stl nr 2 på nappen. Och nu när vi kör bara välling kör vi stl nr 3 på nappen. Finns större storlekar med, men de klarar inte vår son av
  • Ponja
    HannaS skrev 2013-05-13 10:07:01 följande:
    När jag blandade hade vi MAM's  stl nr 2 på nappen. Och nu när vi kör bara välling kör vi stl nr 3 på nappen. Finns större storlekar med, men de klarar inte vår son av
    Då förstår jag! Jag ska ge det ett nytt försök.
  • RöttÄrSött

Ponja: om hon inte vill dricka skulle jag gissa att det är smaken och inte nappen som är problemet.

Välling är en ganska svensk sak, utomlands har man ofta ersättning tills barnet slutar flaska. Välling är ju "bara" flytande gröt och inget man måste byta till.

Jag vet femåringar som dricker välling ur flaska men en bit efter två eller närmare tre brukar vara mer vanligt Då äter ju barnet vanlig mat och kan käka en macka om denne behöver något kvällsfika.

• blubbblubb

Har ni provat att låta henne sitta och dricka vatten ur pip-mugg. Prova med det om du inte redan gjort det. 

Huruvida hon gillar smaken på välling eller inte kan ni ju avgöra genom att mata lite med sked. Annars smakar väl välling och barngröt ganska lika så äter hon gröt borde hon gilla välling med.

Såvida barnet äter bra i övrigt, så duger nog ersättning som mål 1-2 gånger om dagen. Ersättningen är ju gjord för att vara fullgod mat.  

• notice

Min 15-månaders är likadan men jag ser det inte som något problem. Har testat med större napp och den vägrar hon, välling vill hon inte heller ha men blir mätt på ersättningen. Hon får ersättning morgon och kväll, där emellan  äter hon lagad mat, macka, gröt osv så hon får absolut i sig det hon ska.

• Annelie 76

Det finns ingen anledning att ge välling. Du kan ge ersättning tills hon själv tröttnar på det eller äter så bra av mat att hon inte behöver nåt extra, ersättningen är iaf mycket näringsrikare än välling.

• mikroE

Spelar det verkligen någon roll? Ersättning är nyttigt och hon kan dricka det länge precis som barn kan amma länge. Trivs hon med det så fortsätt tycker jag tills du tycker hon inte ska ha flaska alls och då slutar ni med det. Välling är inte nödvändigt. Om du verkligen vill att hon ska dricka välling kan du ju prova med pipmugg eller att dricka ur ett glas. Min dotter ammar och dricker välling ibland, då i pipmugg eller ur glas beroende på humör hos lilla damen. Flaska har vi inte introducerat alls och kommer troligen inte göra det heller.

• jwrh

Du kan absolut ge ersättning! Ersättning är jättenyttigt, nyttigare än välling. Vi har också en 15 månaders och ersättning är ett superbra komplement när han ätit lite sämre av vanlig mat och det är en mysig stund för oss båda. Han dricker iofs ur trean på mams, men det spelar väl ingen roll?

• Dr Mupp

Om hon är nöjd med ersättning varför byta till välling som är ett sämre alternativ? 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Ponja

Tack så jätte mycket för alla svar! Känns bra att jag inte är den enda som ger ersättning ;)
    Vilken ersättning ger ni till ert barn? 1, 2 eller 3:an? 
    Jag har aldrig förstått skillnaden på dom riktigt, men det skiljer väl inte särskilt mycket? 

Svar på tråden Dricker bara ur minsta nappen.