• Äldre 13 May 10:34
    4180 visningar
    7 svar
    7
    4180

    Känner mig rädd och nedstämd

    Nu har det gått fyra år sedan jag och min man började försöka skaffa barn. Vi är båda 31 år (fyller 32 i sommar). För ca ett år sedan gjorde vi en utredning som inte visade någonting. Allt såg bra ut! Jag är ganska säker på att jag hade ett väldigt tidigt missfall hösten 2011, sen inget mer. Har börjat misstänka att jag ev kan ha immunologiska problem. Har IBS problem och får ALDRIG feber.

    Våra närmsta vänner började skaffa barn samtidigt som vi och har nu två barn. Dessutom är nu mannens lillasyster gravid. Vi har börjat känna oss ganska ledsna över hela situationen och är rädda att vi aldrig kommer få vårt efterlängtade barn.

    IVF är absolut ett alternativ. Vi var godkända att sätta igång i Malmö, men tyvärr kom en flytt emellan. Hoppas nu att vi åter kan sätta upp oss för IVF när vi flyttar tillbaka om några månader.

    Under tiden kanske det finns någon som kan dela med sig av en solskenshistoria eller liknande berättelse. Tips?  

    Har faktiskt själv en solskenshistoria att berätta under tiden:

    Mina föräldrar gifte sig när mamma var 23 år och pappa 28 år. De försökte direkt att skaffa barn utan att lyckas. Det tog 12 år innan de på naturlig väg fick barn. Efter det blev min mamma gravid ytterligare två gånger. Ett missfall och sen kom jag.             

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-13 11:05
    Självklart vill jag inte bara höra solskenshistorier utan även dela mina tankar och känslor med andra i samma situation.

  • Svar på tråden Känner mig rädd och nedstämd
  • annaer­ika
    Äldre 13 May 11:22
    #1

    Ge inte upp! Jag och min man försökte i 2 år innan vi blev gravida via IVF. Nu har vi En pojke på 6 år. sedan 1.5 år och 6 ivfer så är vi gravida med ett syskon i v9. Vägen har kantats med många tårar, oro och sömnlösa nätter. Nu sista ivfen släppte jag "taget" och lät saker bli som det blir. drack vin, var ute och hade kul och sen vips ett plus på Stickan. du har åldern för dig och det finns mycket hjälp att få/köpa inom sjukvården. Lita och tro på din kropp och att framtiden är ljus, Önskar dig allt gott! annA Erika

  • Äldre 13 May 11:35
    #2

    Tack annA Erika!

    Jag har känt mig ganska hoppfull under en lång tid, men den här månaden gick luften ur mig. Mensen var fyra dagar sen (vilket den aldrig är) och jag var helt säker på att jag var gravid. Planerade för hur jag skulle berätta för min man. Sen kom den såklart och med den en massa tankar om att man är misslyckad som inte klarar av det mest naturliga i världen. Rädsla att aldrig få bli mamma. Rädsla för att alla man känner ska tycka synd om oss resten av livet. Rädsla för hur vårt förhållande ska orka...

    Men jag hoppas och tror att EN dag kommer världens finaste kille/tjej in i vår familj!     

  • Äldre 13 May 11:47
    #3

    Förstår hur du känner! Efter mer än sex år, ett femtontal inseminationer, sex IVF/FET och tre tidiga MF blev vi gravida på naturlig väg efter en immunologisk utredning/behandling i Aten förra året. Och för åtta veckor sedan föddes äntligen vår son.

  • Äldre 13 May 12:00
    #4
    Hjärtefröjd skrev 2013-05-13 11:47:38 följande:
    Förstår hur du känner! Efter mer än sex år, ett femtontal inseminationer, sex IVF/FET och tre tidiga MF blev vi gravida på naturlig väg efter en immunologisk utredning/behandling i Aten förra året. Och för åtta veckor sedan föddes äntligen vår son.
    Förstår att det måste ha varit en kämpig väg dit! Men vilken härlig solskenshistoria Glad. Hur kan man få mer info om utredning och behandling i Aten?

    Vi kommer nog att ge IVF en chans till hösten/vintern förhoppningsvis. Men om inte det skulle gå kanske det vore värt att söka sig dit. Det där med immunologiska problem är något som jag har funderat på länge och blev förvånad när även min man hade börjat misstänka att det kanske är det som är problemet...  
  • Äldre 13 May 21:08
    #5

    Någon mer som har något att dela med sig av?

  • Äldre 13 May 23:45
    #6

    Jo, det har tidvis varit kämpigt, men nu när vår pojke äntligen är här så inser vi att det var värt alla tårar, all tid och alla pengar... flera gånger om.

    Vi besökte Life clinic (www.lifeclinic.gr) i Aten. Mest kunskap och information hittar du i tråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

    Jättestort lycka till, och bara hör av dig om du undrar nått om utredningen i Aten.

  • Äldre 9 Jun 21:06
    #7

    Här kommer en solskenshistoria som kanske kan ge kraft! Vet ju hur tungt det är...

    9 år tog det för oss...

    4 missfall... 15 försök med IVF.. sedan kom en liten skatt till oss!

    Kram till alla som kämpar..

Svar på tråden Känner mig rädd och nedstämd