• Anonym (Tandpressarn)

Pressar tänder känns det så här?

Har haft en konstig känsla i vänstra käkbenet nu i över en månad! Precis framför örat och dom övre tänderna, känns ungefär som jag fått en poffa där har även en konstig känsla under vänster sida käke, nästan under hakan!  Svårt att beskriva hur det känns, knakar och knäpper, knastrar  i öronen när jag gapar! Men kan man få spänningar under hakan med på ena sidan! Blir snart tokig på detta! Har varit till tandläkare men dom hittar inga fel  förutom att dom på står att jag biter ihop och gnisslar tänder! 

Har en mjuk bettskena men den sista tandläkaren tyckte jag skulle ha en hård!
    Vad är det för skillnad på dessa två någon som vet?
    Och kan det verkligen kännas så här skumt av att man pressar och gnisslar tänder börjar bli orolig att det är nå annat fel!

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Pressar tänder känns det så här?
  • Anonym (Tandproblem etc)

Varför tror du inte på tandläkaren när de säger att du gnisslar och biter ihop tänderna? När man gör det får man ont i tänderna, käk-partiet och i huvudet!

Har haft detta problem sen jag var tonåring. Den mjuka skenan används först för att se om det blir bättre, och blir det inte det provar man den hårda.

Jag biter ihop tänder, käkar och gnisslar tänderna på grund av problem i livet och mycket ilska.  

• JennieAnderson

Det du antagligen gör är pressar mer på den ena sidan än den andra nattetid, vilket kan orsaka att du känner så. Jag gör själv så om jag har kännt mig stressad, ett tips är att göra "gapövningar" prata med tandläkaren om det. Det kan hjälpa. 

Och Skillnaden mellan en hård och en mjuk skena är den att: Den hårde kostar 2-4000 och görs enbart hos tandläkaren samt att den sviktar inte när du biter ihopa. Håller även i ett visst antal år
    Den mjuka är billigare som du kan köpa på apoteket och den sviktar samt att den måste du i stort sätt byta ut efter en-två månade
    Så kostnaden under ett år blir det samma

• Anonym (Tandpressarn)
    Anonym (Tandproblem etc) skrev 2013-05-13 10:48:49 följande:
    Varför tror du inte på tandläkaren när de säger att du gnisslar och biter ihop tänderna? När man gör det får man ont i tänderna, käk-partiet och i huvudet!

Har haft detta problem sen jag var tonåring. Den mjuka skenan används först för att se om det blir bättre, och blir det inte det provar man den hårda.

Jag biter ihop tänder, käkar och gnisslar tänderna på grund av problem i livet och mycket ilska.  
    Vet ej varför jag ej tror på dom, kanske för att jag ej haft dessa konstiga symtom förut när dom bara kommer så där, ont i huvet har jag haft till och från på mornarna i över ca 2 år men inte så här i käken!  Men jag har ju inte ont i huvet varje norgon! men det kanske man inte behöver ha?

Bettskenan fick jag för ca ett och ett halvt år sedan men aldrig fått nån tid till baka för konrtoll eller om den suttit bra och så, kunde inte andvända den på nästan ett år för vi inte kom överäns, men sen det sista halvåret prova jag den till och från och dom sista 2 månaderna sov jag med den varje natt! I början kändes det bättre men sen började det ömma i dom övre tänderna och jag vaknade att jag låg å tugga på den! Så då åkte den ut igen och nu den senaste månaden har jag haft denna konstiga känsla i vänstra sidan! Kan det även kännas under hakan också? Kan man få spänningar där med? Även jag har problem i livet orolig och känner mig stressad fast jag inte behöver känna mig stressad!

Tack för svar! 
  • Anonym (Tandproblem etc)

Ja, du kan få värk under hakan. När du pressar tänderna arbetar hela käkpartiet vilket resulterar i bl a huvudvärk. 

Det tog låter som att du har fel sorts bettskena eller att den är fel utformad, eftersom du inte vill/kan använda den. Tycker att du ska ta kontakt med tandläkaren igen för utprovning av en ny.

Jag vande mig efter ca en månad.  

• Anonym (Tandpressarn)

Jag fick denna bettskena hos tandläkaren som tog avtryck på mina tänder och som kostade mig 3000 kronor och så funkar den inge vidare inte så kul, den hårda skull kosta ca 4000 jippi. Man är ju inte helt gjord av pengar heller och så har man fått gjort en rotfyllning som gått på ca 5000 förstår inte att det ska vara så billigt för, man blir ju ruinerad bara att titta in där! Jag har fått 3 sidor på gap övningar men så duktig på att gör dom nä har inte gjort en ända! Men får börja och se om det blir bättre för detta är inte kul å ha!

• JennieAnderson

Om bettskenan du har inte passar till 100 % så kan det vara en bidragande faktor till att du får spänningar. en liten tanke som slog mig precis

Svar på tråden Pressar tänder känns det så här?