• CeciliaJL

    Hjälp, tvillingar som springer åt olika håll

    Vi har två pojkar på 15 månader som älskar att vara ute. Vi bor i ett radhus med liten trädgård som är inhängnad och de kan gå fritt i men det tröttnar fort på den. Min sambo är just nu pappaledig och han har möjlighet (även om det inte är bra för hans rygg) att bära båda samtidigt. Jag har dock inte den möjligheten. Problemet kommer alltså när man ska låta dem gå runt och upptäcka världen. De springer oftast helt åt olika håll och är man två så kan man ju iallafall ta en var och följa efter och ha koll på. Men när jag är ensam med pojkarna vågar jag mig inte ut från trädgården. De är väldigt bestämda och har en försmak för att skrika om man på något sätt hindrar dem från att gå vidare så det känns som att det endast skulle bli att jag får bära en och försöka springa efter den andre.

    Hur har ni som har äldre tvillingar gjort? Vi funderar på om sele är något att skaffa? Hur länge är de "olydiga", d.v.s. hur länge måste man faktiskt springa efter dem och bära dem för att få dem att inte gå åt något hålls osv?

    Som tur är kan vi ju ofta vara båda föräldrar och då kan vi ju ta en var men det känns så tråkigt att man blir helt låst om man är själv. Vagnen brukar de tycka om ett tag men sen blir det gallskrik oavsett vad de får för leksaker. De älskar helt enkelt att springa.

    Tar tacksamt emot tips från andra tivllingföräldrar...

  • Svar på tråden Hjälp, tvillingar som springer åt olika håll
  • Krokodillan

    Hej! Jag minns tiden strax efter 12 månader som den mest intensiva med tvillingar. Tyckte det var skönt att det var maken som var föräldraledig då :) Jag har egentligen inga tips att komma med, mer än att söka sig till ytor där det inte finns nåt farligt (trafik, vatten etc) i närheten när man är själv med dem och att vara två så ofta som möjligt. Om ni t ex har föräldrar, syskon, vänner som kan följa med små äventyr och utflykter. Jag minns inte exakt när den här jobbigaste perioden upphörde, kanske runt 18 mån, men det gick ganska snabbt över ändå. Sen började de lyssna och lyda mer. Ville vara duktiga, helt enkelt. Lillasyster, som nu är tre år, har inte hunnit dit än. Antagligen för att hon är ensam och vi varit slappare gentemot henne ...

  • Apolline

    Vi hänger mycket på inhängnade lekplatser. Skogen fungerar också bra för där kan de inte ta sig så långt så snabbt. Dagisgårdar är perfekt på helgerna. Tennisbanor eller inhängnad fotbollsplan är också bra lek- och springytor. Våra är 1,5 år och springer både snabbt och långt och förstås åt olika håll. Opraktiskt, men samtidigt vill jag ju låta dem röra sig och se sig omkring på egen hand.

  • LindaMattias

    Vi funderade ett tag på sele, men köpte det aldrig. Vi bor också i radhus och har en bit till närmsta väg, vilket har varit skönt. Våra har fått leka fritt ute, och så har man ju fått springa en hel del själv för att se till så att de inte kommit alltför långt ifrån varandra. Satsa på att springa efter den som är närmast en fara. Våra barn som fyller tre i slutet av sommaren springer fortfarande mycket åt olika håll, även om de är lite bättre på at t lyssna nu. Är man inte på inhägnade områden kan det nog vara praktiskt med sele och koppel.

  • litenfisk

    Jag har alltid med vagnen när jag är ute med mina tvillingar. Sänker ner styret på vagnen så får de dra den, är som en lek :) Efter en stund så lessnar de så klart, men då har jag möjligheten att sätta den ena, eller båda i vagnen, tills vi kommer till en lugnare gata där de får gå själva igen. Fungerar bra.     

     

  • CeciliaJL

    Tack för tipsen :) Det slutade med att vi köpte två selen för säkerhetsskull. Vi har inte använt dem mycket ännu men det känns bra att ha om utifall. Vi bor också i ett radhus så det är lugnt på området och de kan springa själva omkring.

  • 3 Indigobarn

    Vi hade sele på våra tvillingar som vi satte fast i ett koppel med löplina. På så sätt kunde de knata iväg lite på på egen hand samtidigt som vi hade koll på dem. Selena som vi köpte var lite speciella och såg ut som en liten ryggsäck med ett handtag och ett "rep" i ryggen som man kunde hålla i. Det som var så bra med detta sele var att de kunde använda det till de var runt 3 år utan att det så konstigt ut.

  • sannaaa

    Följer! 
    mina på 9mån har just börjat stå och gå efter stolar, bort, soffor, väggar.. .ja allt! och börjar med viss fasa inse att de snart kommer gå och högst troligen åt olika håll... även om de än sitter ihop som klister.. om den ena är på en stol är den andra snar tpå samma och klättrar, gärna på varann haha :P


Svar på tråden Hjälp, tvillingar som springer åt olika håll