• Anonym (undrar)

Hemma på heltid med era barn istället för förskola? Hur har ni råd?

Hej alla ni som är hemma med era barn länge istället för att ha dom på förskola eller liknande.

Jag undrar lite hur ni föräldrar som är hemma på heltid länge med era barn har det med ekonomin. Hur mycket har ni att leva på i månaden? Hur mycket får man när man är hemma med sitt barn i stället för att ha det på dagis el liknande, när föräldrar dagarna är slut? Eller har ni kvar föräldradagar?
    Blir kanske lite knasiga frågor men jag vet inte hur man gör om man vill vara hemma med sitt barn längre så förklara gärna hur ni gör.

Jag är mammaledig med mitt första barn och ska vara hemma några månader till innan jag börjar jobba 75% efter sommaren. Min man tar över föräldraledigheten till nästa år, lille killen är ungefär 15 månader när han börjar på förskola (om vi får plats då). Jag har tagit ut lite olika mängd dagar varje månad, i regel 4 varje vecka men ibland 3 dagar och ibland inga alls, lever då på sparade pengar och min mans lön.

Det tar emot att börja jobba och min önskan hade varit att vara hemma med min son längre, kanske hoppa på föräldraledighet igen efter min man(om vi har ngt kvar) och sedan fortsätta vara hemma med annat stöd. Både för hans skull, han är ju så liten  men också för min egen, jag älskar att vara hemma med honom och se hans utveckling varje dag.

Helst skulle jag vilja vara hemma med honom tills han blev två eller ännu längre men vår ekonomi tillåter inte det nu. Vi bor i en storstad och kostnaderna för vårt boende m.m är höga och våra löner ganska låga, kanske är det enklare för andra ute i landet?
  • Svar på tråden Hemma på heltid med era barn istället för förskola? Hur har ni råd?
  • RöttÄrSött

Du kan inte jobba hundra procent då din man är föräldraledig? På så sätt tjänar du mer och han kan ta ut färre dagar, det är ett sätt att få ihop lite mer tid

Låga utgifter och sparande verkar vara nyckeln :/ Jag och min man hade inte ett öre på fickan i sparande då vi träffades som tonåringar (våra föräldrar hade inte råd med sparande) och vi har fått kämpa oss upp men vi har samtidigt relativt höga lån på vår bostad då vi bor i en större kommun, det sväljer mycket :/ Vi valde också att skaffa barn under studierna vilket gjorde att vi inte "kunde" (ja det är en definitionsfråga) leva snorbilligt i en etta och äta nudlar första åren i arbetslivet samtidigt som vi byggde upp kapital. Hade vi skaffat barn senare i livet hade vi haft helt andra förutsättningar! När man pratar med de som är 30-35 som skaffar barn så behöver många inte ta ut fp alla månader första året, det ger massor av tid. Vi är inte i den sitsen men vi älskar barnen ändå

• Anonym (j)

jag är gravid nu, jag kommer söka vårdnadsbidrag tills barnet fyller 3 år. Jag kommer få 3000 kr för det plus barnbidrag. Vi kommer kunna leva endast på en lön, finns även massa sparpengar. Bor i stockholm bostadsrätt.

• Anonym (hemmamamma)

Luft, kärlek och sparade pengar

• Anonym (förstår!)

Det underlättar att mannen är höginkomsttagare.

• Lilia

Jag var hemma på heltid tills jag började sexårs. Jag har aldrig gått på fritids heller. Min mamma jobbade kväll 17:00-03:00 och min pappa jobbade dag, 07:00-16:00. Båda jobbade alltså heltid, så ekonomin blev inte lidande.

• Anonym (Alvas mamma)

Ekonomiskt är det inga problem att låta barnet vara hemma i tre år. Min man jobbar heltid mån-fre, jag jobbar 50% varannan helg och några kvällar i månaden. Sedan har vi vårdnadsbidrag på 3000 kr i månaden. Vi bor i eget hus i Stockholm. Vi är inga höginkomsttagare, jag jobbar i vården.

• Yiskah

Jag var föräldraledig med sonen första året och tog inte ut föräldrapenning. Vi levde då på min mans heltidsinkomst samt ev. sparpengar vid behov.

När sonen blev 1 år gick min man hem på föräldraledighet (med hög SGI p.g.a. mycket jobb sonens första levnadsår). Han tar nu ut 5 dagar/vecka för att behålla SGI:n (som man ju måste göra efter barnets 1-årsdag) och 480 föräldradagar räcker med andra ord länge (nästan 2 år).

Jag själv studerar nu heltid med fullt studielån och jobbar samtidigt extra 25-100 % (beroende på hur tight skolschemat är). Vår son är nu 2 år och vi har ingen förskola i sikte än på ett tag :)

Tyvärr finns inget vårdnadsbidrag i vår kommun.

Vi bor och lever billigt så det har inte varit svårt för oss. Vi har kunnat spara pengar varje månad och unnar oss saker regelbundet. Det ligger mycket i planeringen! :)

• Vila

Vi var hemma med båda tills de var 2,5-3 år. Jag var hemma första året och tog inte ut någon f-penning. Vi bodde billigt utan lån, har en äldre bil utan lån, inte några dyra hobbyer, köper det mesta begagnat, reser inte så mycket. Vi trivs med den livsstilen och kommer nog kunna vara hemma ungefär lika länge med nr 3 även om vi har lite dyrare boende denna gången. Det handlar om prioriteringar.

• Lac

Vi har vårdnadsbidrag och en lön. Har sett över alla kostnader och sagt upp allt onödigt. Gått igenom försäkringar, abbonnemang etc. Sålde ena bilen, maken tar med lunchlåda. Köper begagnat till barnen och hemmet på loppisar eller blocket. Odlar grönsaker själva och skaffade stor frysbox på blocket så man kan frysa in. Köper när saker är biligt och fryser. Lagar mat och fryser in så man har att ta av och slipper panikhandlimgr som ofta blir dyra. Såg över våra lån på huset och satte om från rörligt till fast för att få koll på månadskostnaden. Lånar böcker och filmer på biblioteket iställer för köpa eller hyra. Säkert mer saker men det var detta jag kom på nu. Det är mycket man klarar sig utan om man bestämt sig för att leva sparsamt. Semestrar i utlandet, dyra teknikprylar och lyxkonsumtion har vi bytt bort mot vardagslyx i form av tid tillsammans istället.

• Vila

Jag håller som bäst nu på att se över alla kostnader som försäkringar, telefon, tidning, bredband, CSN, pensionsspar och mkt annat för att se vad vi kan spara in på. Maten ska vi också se över, skriva matsedel, göra storkok och frysa in, laga från grunden istf halvfabrikat. Vi tar aldrig bilen i onödan utan cyklar och går för det mesta, åker även mycket kollektivt.

• lyckligmamma87

Jag är hemma med min son på 2 år o hoppas på syskon 2014 för då kommer jag kunna vara hemma med dom båda tills den minsta är 3 år......... Vi har barnbidrag sambons lön o vårdnadsbidrag o sen betalar kf 1000-2000kr varje mån då mitt ex har en skuld på 200 tusen till mig........ O trotts detta kan vi spara pengar till oss sj o sonen o ändå lever vi på bra mat god mat osv osv...... Tog körkortet i sen sommar.... Har flera bilar bor på gård som vi äger o renoverar osv osv så jag ser inga problem med o gå hemma ekonomiskt osv......

• Vila

lyckligmamma87: kul att höra att ni klarar det så bra. Jag tror att vi kommer klara oss bra också, men man vet ju aldrig exakt hur ekonomin kommer se ut. Vi hoppas kunna spara dagarna och inte ta ut nåt första året.

Svar på tråden Hemma på heltid med era barn istället för förskola? Hur har ni råd?