Hemma på heltid med era barn istället för förskola? Hur har ni råd?
Hej alla ni som är hemma med era barn länge istället för att ha dom på förskola eller liknande.Jag undrar lite hur ni föräldrar som är hemma på heltid länge med era barn har det med ekonomin. Hur mycket har ni att leva på i månaden? Hur mycket får man när man är hemma med sitt barn i stället för att ha det på dagis el liknande, när föräldrar dagarna är slut? Eller har ni kvar föräldradagar?
Blir kanske lite knasiga frågor men jag vet inte hur man gör om man vill vara hemma med sitt barn längre så förklara gärna hur ni gör.

Jag är mammaledig med mitt första barn och ska vara hemma några månader till innan jag börjar jobba 75% efter sommaren. Min man tar över föräldraledigheten till nästa år, lille killen är ungefär 15 månader när han börjar på förskola (om vi får plats då). Jag har tagit ut lite olika mängd dagar varje månad, i regel 4 varje vecka men ibland 3 dagar och ibland inga alls, lever då på sparade pengar och min mans lön.
Det tar emot att börja jobba och min önskan hade varit att vara hemma med min son längre, kanske hoppa på föräldraledighet igen efter min man(om vi har ngt kvar) och sedan fortsätta vara hemma med annat stöd. Både för hans skull, han är ju så liten

Helst skulle jag vilja vara hemma med honom tills han blev två eller ännu längre men vår ekonomi tillåter inte det nu. Vi bor i en storstad och kostnaderna för vårt boende m.m är höga och våra löner ganska låga, kanske är det enklare för andra ute i landet?