• Anonym (Bil!)

Bilfirma som säljer bil på avbetalning trots anmärkningar?

Hej!

Har nyligen separerat och blev då utan bil!

Min föräldrapenning går snart ut och jag MÅSTE ha tag på en bil för att komma till jobb och dagis!

Vill köpa en bil på avbetalning mot att ett leasingkontrakt upprättas tills det att bilen är fullbetald.
    Har anmärkningar sedan tidigare pga studieskuld och får därför inget lån! Bluestep är inget alternativ då jag inte äger någon bostad.

Har sett i tidigare trådar där det tipsats om bilfirmor som säljer "svart" och undrar nu om det finns någon som känner till nån firma i Skåne-Halland? 

• Svar på tråden Bilfirma som säljer bil på avbetalning trots anmärkningar?
  • Anonym (tips!)

Köp en billig bil kontant istället och byt när du har ordnat upp ekonomin.

• Anonym (Bil!)

Jag har tyvärr inga sparade pengar så det är inget alternativ just nu!

Det är en billig bil jag är på jakt efter (10-20.000 kr)

Tack för ditt svar! 

• Anonym (tips!)

Enda alternativet jag kan tänka är om du känner någon som kan tänka sig att sälja en på avbetalning. Eller att du försöker spara ihop 5000 och köper en skattad och besiktigad bil för de pengarna.

Gjorde ni bodelning efter separationen? Finns inget att sälja?

• Jackson

Borde du inte ha tänkt på det här lite tidigare?

Men som jag ser det, om du har råd att upprätta en avbetalningsplan och kan följa den och betala det du ska, så borde det inte vara jobbigare att spara ihop summan och sen köpa en bil kontant. Om du inte har råd med det, då har du inte heller råd med bil. Bil är dyrt och det finns kanske andra sätt att gå runt, bilpool, cykel, gå, buss, tåg eller så kanske det är bättre att flytta närmre jobbet. 

The only thing to do with good advice is to pass it on. It is never of any use to oneself.
  • fjonkelina

Det är ju lite knepigt att fråga efter bilfirmor som säljer bilar svart så att säga...Bättre att du löser åkandet på annat sätt och sparar ngra tusen varje månad tills du har 10-20tusen. 

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Anonym (schapelle)

skulle verkligen vilja råda dig till att inte ta lån. lös kommunikationsproblemet på annat sätt. åk buss, eller cykla.

och till andra skulle jag vilja säga: ta lärdom av det här och se till att spara ihop en ordentlig buffert, det kan spara er från tråkiga pengabekymmer i framtiden.

• Anonym (?)

Men alltså hur tänker du nu?

Det är ju inte bilfirmorna som finansierar bilköpet hos dem utan de flesta har samarbete med kreditbolag vanligtvis Vasa kredit eller My money tror jag de heter. De gör alltid kreditupplysningar på kunderna. Eller menar du att du tror du skulle få låna av själva bilfirman? Jag förstår inte hur du menar. Det går inte att låna av själva bilfirman, om du inte hittar en svarhandlare förstås.

• blubbblubb
    Anonym (?) skrev 2013-05-13 21:09:31 följande:
    Men alltså hur tänker du nu?

Det är ju inte bilfirmorna som finansierar bilköpet hos dem utan de flesta har samarbete med kreditbolag vanligtvis Vasa kredit eller My money tror jag de heter. De gör alltid kreditupplysningar på kunderna. Eller menar du att du tror du skulle få låna av själva bilfirman? Jag förstår inte hur du menar. Det går inte att låna av själva bilfirman, om du inte hittar en svarhandlare förstås.

Hur fungerar det med svarhandlare. Jag trodde man gav pengar utan kvitto för att få ett billigare pris och säljaren slippa betala vinstskatt. Men om man inte har några pengar att ge. Får man då bilen mot ett löfte om att betala pengar? Och om man inte betalar kommer HA?
  • Anonym (?)
    blubbblubb skrev 2013-05-14 11:15:22 följande:

Hur fungerar det med svarhandlare. Jag trodde man gav pengar utan kvitto för att få ett billigare pris och säljaren slippa betala vinstskatt. Men om man inte har några pengar att ge. Får man då bilen mot ett löfte om att betala pengar? Och om man inte betalar kommer HA?

Jag lovar dig att det nog inte existerar en enda bilhandlare i världen som kan sälja en bil utan att ge kvitto. Tror du att det finns någon som vill köpa en bil utan kvitto?

Nej man får alltid ett kvitto när man köper en bil, eftersom man betalar så pass mycket pengar för en bil. Och på motsvsrande sätt finns det inte en enda bilhandlare som är villig att ge bort en bil mot ett löfte om betalning någon gång i framtiden. Det finns inte en enda liten chans att du hittar någon sådan bilfirma för det finns inga sådana.

Det jag menar med svarthandlare är naturligtvis såna som förutom att sälja bilar också själva vill agera finansbolag (svart då). Istället för att vasa kredit ska få ränta av dig så får de själva ta ut räntan av dig. Men räntan är skyhögt mycket större än om du går genom vanligt finansbolag.
  • Lilia

Jag hoppas innerligt att du inte hittar någon som vill ge dig ett lån. För för din egen skull! Du får cykla, gå eller åka kommunalt tills din ekonomi blir bättre. En bil kostar massor varje månad i försäkring, skatt och bränsle. Lägg de pengarna på dina skulder istället!

Svar på tråden Bilfirma som säljer bil på avbetalning trots anmärkningar?