• Anonym (Dammråttan)

Stora mängder damm i lägenhet

Bor sedan ett halvår tillbaka i "ny" lägenhet. Här samlas det mer damm än någon annanstans jag bott. Någon som har en aning eller fundering kring varför det så?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-13 13:36
    De har varit här och kontrollerat ventilationen. Men ingenting händer. Tips på vart man kan vända sig för att gå vidare någon?

• Svar på tråden Stora mängder damm i lägenhet
  • Anonym (j)

jag tror ju mer saker i rummet, o ju mindre rum ju mer damm o smuts. eller om fönster har varit öppet... alla mina lägenheter har varit dammiga :D

• Kerubmamman

Vi har samma problem, nybyggt och dammigt utav bara h-vete. Det märks att det kommer massor av damm via tilluften. 
    Det blir dammråttor på nolltid överallt, exv på sänghimmeln till Kura-sängen, i leksaklådor osv.  

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Dammråttan)
    Kerubmamman skrev 2013-05-13 13:29:40 följande:
    Vi har samma problem, nybyggt och dammigt utav bara h-vete. Det märks att det kommer massor av damm via tilluften. 
    Det blir dammråttor på nolltid överallt, exv på sänghimmeln till Kura-sängen, i leksaklådor osv.  
    Här är byggt 2005. Har aldrig sett dess like vilka mängder det blir även om ingen är hemma.
  • Anonym (Dammråttan)
    Jättekul skrev 2013-05-13 13:27:51 följande:
    Vad har du för ventilation?
    Kan du utveckla? Är inte bra på olika sorters ventilation. Vi har "intag" under fönstren och tre fläktar som skall dra ut.

• Jättekul
    Anonym (Dammråttan) skrev 2013-05-13 13:33:39 följande:
    Kan du utveckla? Är inte bra på olika sorters ventilation. Vi har "intag" under fönstren och tre fläktar som skall dra ut.

Ok, jag har via vädringsfönster och utdrag via kök och badrum. De var här och kollade ventilationen och sa att jag skulle ha badrumsdörren öppen så mycket som möjligt annars blev det för lite utdrag av luften.

Om du tar ett ark hushållspapper och släpper det vid utdraget ska det sätta sig fast där. Då har du bra ventilation. 
  • Jättekul
    Anonym (Dammråttan) skrev 2013-05-13 13:14:19 följande:
    Bor sedan ett halvår tillbaka i "ny" lägenhet. Här samlas det mer damm än någon annanstans jag bott. Någon som har en aning eller fundering kring varför det så?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-13 13:36
    De har varit här och kontrollerat ventilationen. Men ingenting händer. Tips på vart man kan vända sig för att gå vidare någon?
    Hann posta innan jag såg ditt tillägg. Du ska kontakta värden alternativt kommunen (miljökontoret? osäker). Är det hyresrätt kan du om du är medlem kontakta hyresgästföreningen.
  • Jättekul
    Kerubmamman skrev 2013-05-13 13:29:40 följande:
    Låter som om ngt är fel.
  • Anonym (Dammråttan)
    Jättekul skrev 2013-05-13 13:37:11 följande:
    Ok, jag har via vädringsfönster och utdrag via kök och badrum. De var här och kollade ventilationen och sa att jag skulle ha badrumsdörren öppen så mycket som möjligt annars blev det för lite utdrag av luften.

Om du tar ett ark hushållspapper och släpper det vid utdraget ska det sätta sig fast där. Då har du bra ventilation. 

Stort tack för tips. Skall kolla att öppna badrumsdörren. Bor i bostadsrätt och eftersom inget händer där tänker jag gå vidare.
  • Kerubmamman

Hur har det gått för er?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Stora mängder damm i lägenhet