• Anonym (Lilly)

Avliva katten eller inte?

Har en katt på 9 år som jag inte kan ha kvar av olika anledningar, är själv lite allergisk och har ingen kattvakt , vilket gör att det blir problem varje gång vi vill åka iväg någonstans.
    Hade inte dessa problem under kattens första levnadsår, så därför valde jag att skaffa katt då.
    Har ingen som vill/kan passa henne. Har även provat kattpensionat men sist hon var där spydde hon blod och vägrade äta nästan en vecka efter att hon kommit hem igen.
    Denna katten är lite speciell och har lite svårt för andra människor och djur därför tror jag att hon kommer bli svår att omplacera.
    Känner att detta är jätte jobbigt eftersom jag känner starkt för katten men känner att det gått för långt nu. Familjen kan ju inte stanna hemma 365 dagar om året heller pga detta.
    Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Avliva katten eller inte?
  • Lilia

Det är klart du inte ska avliva en frisk katt bara för att du tycker det har blivit lite jobbigt. Du får antigen omplacera henne eller lösa problemet. Hur bor du? Har du någorlunda nära till dina grannar så be någon av dem passa katten.

• Anonym (sara)

Jag hade gjort allt i min makt för att omplacera/fodervärd/vad som helst- för katten! En katt är lika mycket djur som en hund eller häst. 

• Anonym (j)

du har inte ens testat omplacera, utan avfärdar det direkt o vill hellre avliva! Du är ingen vidare djurvän, skämms.

• Anonym (djurvännen)

Jag blir så irriterad på månniskor som behandlar djur iregel katter som någon pryl man kan göra sig av med när man tröttnat. Man avlivar inte friska djur bara för att man vill åka på semester. Lös situationen med vakt annars så struntar du i långa resor.

• Örontrumpet

Det verkar vara semester som är ditt största problem, varför är det extra besvärligt i år?
    Känner du ingen som kan bo hemma hos dig som kattvakt när du åker iväg? Tonåringar brukar gärna göra det.
    Annars finns citykatten om du bor i Stockholm, ett företag som kommer hem till katten
    www.citykattvakten.se/

• Anonym (Lilly)

Det är inte så att jag har tröttnat på min katt. Men har min familj många mil här ifrån och känner att jag vill hälsa på dom lite då och då. Kan inte ha med katten eftersom hälften av dom är väldigt allergiska. Har även försökt få kattvakt här jag bor nu.Hade en som ville ställa upp men hon kände sig inte trygg med katten så hon avsade sig detta.
    Katten mår inte bra på kattpensionat och jag är mycket osäker på om hon hade klarat av att bli omplacerad eftersom hon är ganska speciell. Jag hade varit orolig för att hon inte skulle må bra där eller farit illa. Det bästa hade varit om hon kunde flytta till någon som jag känner, men känner ingen som vill/kan ha katt.

• Anonym (Lilly)

Det är inte extra svårt i år det är svårt alla år. Kan ibland få kattvakt av en som bor några mil här ifrån under en helg,
    Hade vi fått stanna hemma en gång pga detta hade jag inte haft problem med men år efter år.

• Anonym (---)

Finns det något katt-/djurhem i dina trakter? Du kanske kan kontakta dem och höra om de kan hjälpa dig att omplacera katten i så fall. Eller höra med veterinären?

• Örontrumpet
    Anonym (Lilly) skrev 2013-05-13 14:14:38 följande:
    Det är inte så att jag har tröttnat på min katt. Men har min familj många mil här ifrån och känner att jag vill hälsa på dom lite då och då. Kan inte ha med katten eftersom hälften av dom är väldigt allergiska. Har även försökt få kattvakt här jag bor nu.Hade en som ville ställa upp men hon kände sig inte trygg med katten så hon avsade sig detta.
    Katten mår inte bra på kattpensionat och jag är mycket osäker på om hon hade klarat av att bli omplacerad eftersom hon är ganska speciell. Jag hade varit orolig för att hon inte skulle må bra där eller farit illa. Det bästa hade varit om hon kunde flytta till någon som jag känner, men känner ingen som vill/kan ha katt.
    Fast hur du känner är ointressant. Katter funkar inte som hundar utan de tyr sig till den som ger dem mat. Visst kan omställningen vara orolig för katten men det var det även då den kom till dig.

Sluta hitta på ursäkter varför du ska avliva ett friskt djur. Allt de negativa som du tar upp används alltid som en dålig ursäkt. Engagera dig i katten och hitta ett nytt hem. det går fastän det kan ta tid.
Svar på tråden Avliva katten eller inte?