• Juno

Ni med stora hundar - hur mycket tid lägger ni ner på motion och träning?

Ska ev få ta över en schäfer, 1,5 år gammal. Just ni bor han hemma hos oss på prov.

Nu undrar jag hur mycket ni motionerar och tränar med era stora och kraftfulla hundar. Har ni tips på övningar man kan göra för att stimulera hunden? 

• Svar på tråden Ni med stora hundar - hur mycket tid lägger ni ner på motion och träning?
  • Majsan70

Förr i tiden la vi ganska mycket tid. Extra tid på helgerna då man är ledig o har tid för riktiga långpromenader över stocl o sten.
    Numer är hon pensionär o vi tar det väldigt lugnt o går mindre promenader men med lagom mycket lek o bus o träning.
    Mental träning kan man ju göra var o när som helst.

Vanlig lydnad o små tricks är ju enkelt o lätt o går att öva vart som helst.

• Juno

Hur mycket är "ganska mycket"? Nu promenerar han ca 1,5 timmar om dagen. När vi känner honom bättre tänker vi cykla med honom och möjligen åka in-lines

Vanlig lydnad kan han ganska bra. Vi skulle gärna vilja prova sök-övningar. Någon som har tips om det?

• Erfdgt

Vi hade tidigare en blandras, riesenschnauer/tervueren, och den aktiverades ganska mycket. Varje dag var det ca en timmes (ibland mer, ibland lite mindre) tur i skogen och utöver det promenader. Mental träning och vanlig lydnad osv också. På helgerna blev det ännu mer såklart, för då hade vi ju mer tid. Vi gjorde det ju för att vi tyckte det var kul och inte för att det var ett "måste", även om det ju är något man behöver göra om man väljer en mer aktiv ras.

Skogen var det bästa för vår hund. Där fick den allt och trivdes som fisken i vattnet. Sök uppskattade den, var riktigt kul och han var duktig :) Vi höll ju dock allt på amatörnivå och tävlade aldrig eller sådär. Utan gjorde det bara för att det var kul :)

På sommaren, under semestern, så är vi i sommarstugan och där gick hunden lös hela dagarna. Där var det ingen aktivering på så sätt att vi gick koppelpromenader eller åkte iväg, utan all motion blev ju då vardagsmotionen där. Vi gick på turer, sprang runt på tomten, badade och simmade och hunden var med.

Nu har vi en mindre ras, som inte "kräver" fullt så mycket aktivering, men vi är ju igång varje dag ändå och vi tycker ju om att spendera tid med och lägga tid på hunden :) Hunden tycker det är kul och mår ju såklart bra av att röra på sig och vara ute, precis som vi människor :) Det blir dock lite mer soffhäng med den här hunden, då han är väldigt förtjust i det och trivs väldigt bra nerbäddad under en filt ;)

• Gizmo

Jag har en dobermann/schäfer och jag promenerar 1½ tim på morgonen och en tim mitt på dagen och 1½ tim på kvällen. Samt tillbringar vi 3 tim på eftermiddagen i en hundrastgård.

Jag är arbetslös och har därför massor av tid att tillbringa med min älskade vovve!  

• Sandylol

Jag har en rottweiler, förvisso 7år nu, vi promenerar minst 2 timmar om dagen, hon är mycket lös på vår bakgård också. Annars är det bara lite lek och bus, :)

• Majsan70
    Juno skrev 2013-05-13 14:52:41 följande:
    Hur mycket är "ganska mycket"? Nu promenerar han ca 1,5 timmar om dagen. När vi känner honom bättre tänker vi cykla med honom och möjligen åka in-lines

Vanlig lydnad kan han ganska bra. Vi skulle gärna vilja prova sök-övningar. Någon som har tips om det?

Alltså det är svårt att svara på. Allt berodde på hur mycket tid vi hade för dagen. Men vår hund har alltid och är fortfarande med oss ganska mycket på sånt vi hittar på. Nu är hon 11 år gammal så nu lallar hon mest omkring men hon är fortfarande med men inga krävande långa turer o så längre.
  • vargaa

Vår äldre hund är border collie/schäfer. Han har varit med mkt på arbetsplatsen och fritiden, så i har inte behövt göra så mkt hundaktiviteter. På arbetet fick han ibland ligga i bilen, ibland vara lös på bygget. På fritiden var jag i stallet fyra ggr i veckan och han var lös där samt på ridturerna. Vi gick knappt promenad i veckorna, bara nån gång på helgen. Han fick sitt i vardagen. När han slutade vara med på jobbet pga att jag är fledig har han fått 1,5-2timmarspromenad tre ggr i veckan ungefär. Sen bara kortare turer, nån timme om dan samt morgon och kvällsrunda.

Det beror ju mkt på hunden i sig och inte så mkt på stl. En schäfer är ju en brukshund och om det är en bruksschäfer kanske den behöver jobba lite. Vardagslydnad kan räcka, att gå lös på promenaderna och därmed behöva samarbeta med sin matte hela tiden. Om man går långa promenader vill säga. 1,5h promenad om dan känns rimligt om ngn promenad är en timme i sträck iaf. Ibland blir det kanske mindre och andra far mer. Det viktiga är att man utgår från sin hund och vad den mår bra av. Gör det du vill och låt det räcka om inte hunden signalerar nåt annat.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Apopan

Jag låter min bouvier des flandres dra pulka och cykelvagn. Dock så är det inte så mycket för den fysiska träningen som för den mentala. Han får nämligen inte dra så tungt då han har en kass höft (dock utan att visa några känningar ännu och är väldigt rörlig). Men han verkligen älskar att dra, och en märker jättetydligt att han gillar att känna sig nyttig och delaktig.

Sedan så promeneras det mycket, såklart. Och jag har förmånen att vara hemma hela dagarna så vi är ute och gör saker många timmar per dag.

Laddar upp en bild på hur det kan se ut också. En cykelvagn väger nästan inget att dra dock, och går inte att packa så tungt. Så om en verkligen vill få hunden att jobba mer fysiskt så är kanske en ordentlig vagn att föredra. Sennendraget har ju en, som det finns ritningar till på deras hemsida. De bygger dock en åt en med skaklar för 2500kr (om jag minns rätt). Den kan en ju köra lite tyngre grejer på... Hur som helst så är det en jätterolig aktivitet som är värd att tipsas om. Förstår inte varför inte fler låter sina hundar dra  :P

• Apopan

Såg att han kanske såg ut som en liten hund på bilden, men han är en stor hund. 68 i mankhöjd och nästan 45kilo ;)

Svar på tråden Ni med stora hundar - hur mycket tid lägger ni ner på motion och träning?