Dekorplast?
Funderar på att sätta dekorplast på bänkskivorna i köket (tillfälligt) men är det nån som vet hur dom sitter och om det funkar bra??
Funderar på att sätta dekorplast på bänkskivorna i köket (tillfälligt) men är det nån som vet hur dom sitter och om det funkar bra??
Jag vet inte exakt vad dekorplast är, men jag antar att det är någon typ av plastfilm.
Jag skulle inte rekommendera att sätta film på en yta som bör vara slittålig. Det kommer nog bli fult väldigt snabbt och börja "flika" upp i kanterna och när det kommer in smuts eller vatten där så blir det värre.
Vad har du för typ av bänkskiva? Det kanske finns någon bättre lösning m det bara ska vara temporärt.
Jag har bara haft det på en skiva, toppskiva ovanpå elfa-backar och på ett sminkbord, inte på en lika välanvänd yta som en köksbänk.
De har suttit över 15 år utan problem. Toppskivan över elfa-backarna har dock blivit ganska sliten i motivet, men den är fortfarande hel. Avslutningskanterna ligger under skivan.
Har även använt dekorplast utomhus, insynsskydd för fönster fast på utsidan. Satt i 8 månader i sol, regn och snö utan problem. Dock lite spröd när vi tog bort den, men sol brukar ju ha en förmåga att göra plast sprött.
Det gäller väl framför allt att se till att skarvar/kanter helst inte finns på själva användningsytan. Och inte ställa på varma kastruller eller skära med kniv direkt mot ytan.
De verkar inte vara sådär jätte dyrt med dekorplast va ja kollade iaf så slits är det väl bara byta ut det,??!
Underlägg när ja ställer på varma kastruller å sånt gör ja redan nu å alltid skärbräda så de borde inte bli nått större problem egentligen.
Nå får se hur det nu blir.
"inte ställa på varma kastruller eller skära med kniv direkt mot ytan."
talar för sig själv
Men det finns nog de som fuskar lite med underlägg och skärbräda ibland, mindre lyckat med plastyta.
Motivet på den slitna ytan är fortfarande ganska intakt. Sliten lite här och var, men syns främst på nära håll. Och den är ju trots allt använd i 15 år.