• Anonym (hej)

Jag har d-vitaminbrist, orkar ingenting! Räcker det att äta 800ei per dygn?

Jag sökte läkare pga att jag varit hängig och oerhört trött. Ingen lust eller ork till någonting, muskelsvag, deppig, ont i kroppen, ja listan kan göras lång.

Så fick jag mitt svar på mina problem, hoppas jag: D-vitaminbrist.

Läkaren sa då att jag skulle gå till apoteket och köpa de starkaste de hade vilket var 400ei, sen kunde jag dubbla den dosen den första tiden.

Har nu ätit 400ei i 4 dagar och jag känner mig väl lite piggare men långt ifrån bra, har inte vågat dubbla dosen än. Men jag kanske borde göra det??

Har läst att om man ska få någon effekt ska man äta 2000ei per dag.

Någon som har erfarenhet av D-vitamin brist och hur stor dos åt ni?

Skulle jag dubbla dosen så skulle jag altså äta 800ei per/dag, kan det räcka för att få upp mina värden?

• Svar på tråden Jag har d-vitaminbrist, orkar ingenting! Räcker det att äta 800ei per dygn?
  • Anonym (Kostdoktorn)

Googla kostdoktorn/d-vitamin så hittar du mycket läsvärt av en insatt. D-vitaminet som de säljer på Apoteket är väldigt svagt.. Lycka till:)

• Anonym (diagnos)
    Anonym (hej) skrev 2013-05-13 15:54:00 följande:
    Jag sökte läkare pga att jag varit hängig och oerhört trött. Ingen lust eller ork till någonting, muskelsvag, deppig, ont i kroppen, ja listan kan göras lång.

Så fick jag mitt svar på mina problem, hoppas jag: D-vitaminbrist.

Läkaren sa då att jag skulle gå till apoteket och köpa de starkaste de hade vilket var 400ei, sen kunde jag dubbla den dosen den första tiden.

Har nu ätit 400ei i 4 dagar och jag känner mig väl lite piggare men långt ifrån bra, har inte vågat dubbla dosen än. Men jag kanske borde göra det??

Har läst att om man ska få någon effekt ska man äta 2000ei per dag.

Någon som har erfarenhet av D-vitamin brist och hur stor dos åt ni?

Skulle jag dubbla dosen så skulle jag altså äta 800ei per/dag, kan det räcka för att få upp mina värden?
    Vilken konstig läkare!
  • MajaVira

Gå till en hälsokostaffär istället, de har D-vitamin med upp till 5000IE per tablett.

• Anonym (ta mycket)

Det tar lång tid - många veckor att få upp sin halt av D-vitamin, så du kan inte vänta dig att må bra på 4 dagar. Ingen vet hur mycket som krävs, men i alla fall upp till 10000 IE per dag verkar vara helt ofarligt. Jag har sett exempel på när en person tar 400 per dag i två månader, men inte har bättre värden efter det, så det är alldeles för lite.
    Minst 2000 per dag om man skall behandla en brist.
    Har du återbesök? Bra att ta om ditt prov om tex 2 månader för att se om den mängd du tar gör någon skillnad.

• 2013

Jag har också vitaminbrist och min läkare ordinerade en dagsdos på 2000ie.

• Anonym (ta mycket)
    Anonym (diagnos) skrev 2013-05-13 15:59:36 följande:
    Vilken konstig läkare!
    Varför? För att han säger så låg dos?
    Saken är den att det inte finns några rekommendationer om vilken dos man skall ta när man har brist. Läkarna vet alltså inte vad de skall säga. Man vet att det krävs mer än 400, men inte hur mycket mer. Läkaren tyckte väl att 800 är definitivt ofarligt, men vågade inte säga högre dos.
  • Anonym (hej)
    Anonym (ta mycket) skrev 2013-05-13 16:00:25 följande:
    Det tar lång tid - många veckor att få upp sin halt av D-vitamin, så du kan inte vänta dig att må bra på 4 dagar. Ingen vet hur mycket som krävs, men i alla fall upp till 10000 IE per dag verkar vara helt ofarligt. Jag har sett exempel på när en person tar 400 per dag i två månader, men inte har bättre värden efter det, så det är alldeles för lite.
    Minst 2000 per dag om man skall behandla en brist.
    Har du återbesök? Bra att ta om ditt prov om tex 2 månader för att se om den mängd du tar gör någon skillnad.

Jag har ju googlat en del och då verkar det ju som att 400EI varken gör till eller från.

Jag ska prova att äta denna dos ett tag först och se om det gör skillnad, märker jag ingen förbättring skulle jag höra av mig och vi skulle ta ett nytt prov och se om det hänt något.

Annars måste jag ju äta starkare dos, helt klart, vill ju bara få upp mitt värde så jag kan må bra.

Har ju ingen aning om hur lång tid det tar att få upp värdet, men du har nog rätt i att det tar många veckor.
  • Anonym (hej)
    Anonym (ta mycket) skrev 2013-05-13 16:02:27 följande:
    Varför? För att han säger så låg dos?
    Saken är den att det inte finns några rekommendationer om vilken dos man skall ta när man har brist. Läkarna vet alltså inte vad de skall säga. Man vet att det krävs mer än 400, men inte hur mycket mer. Läkaren tyckte väl att 800 är definitivt ofarligt, men vågade inte säga högre dos.

Du har säkert rätt, jag upplevde inte läkaren som konstig. Tycker han att 800EI per dag är bra så får jag väl lite på det. Har ju bara googlat och läst vad andra skrivit, och de flesta äter större dos vid brist.

Det är väl bara det att det borde ta betydligt längre tid att få upp sina väden om man äter 800EI än om man skulle äta 2000EI, jag vill ju gärna få upp det fort, längtar efter att få känna mig pigg.  
  • Anonym (f)
    Anonym (hej) skrev 2013-05-13 16:04:20 följande:

Jag har ju googlat en del och då verkar det ju som att 400EI varken gör till eller från.

Jag ska prova att äta denna dos ett tag först och se om det gör skillnad, märker jag ingen förbättring skulle jag höra av mig och vi skulle ta ett nytt prov och se om det hänt något.

Annars måste jag ju äta starkare dos, helt klart, vill ju bara få upp mitt värde så jag kan må bra.

Har ju ingen aning om hur lång tid det tar att få upp värdet, men du har nog rätt i att det tar många veckor.
    2000 per dag bör du ta. Sen får du räkna med att det kan ta några veckor innan du mår bättre ändå. Passa på att sola, helst så avklädd som möjligt och utan solskydd i 30 minuter per dag. Det hjälper kroppen att bilda eget d-vitamin!
  • Anonym (hej)
    Anonym (f) skrev 2013-05-13 16:08:50 följande:
    2000 per dag bör du ta. Sen får du räkna med att det kan ta några veckor innan du mår bättre ändå. Passa på att sola, helst så avklädd som möjligt och utan solskydd i 30 minuter per dag. Det hjälper kroppen att bilda eget d-vitamin!

Jag får gå till Hälsokost och se vad de har där. Har ju ingen aning om vilka märken som gör bra D-vitamin, man vill ju gärna köpa det bästa.

Är ju väldigt ljus i huden och bränner mig lätt, därför har jag alltid skyddat mig bra med kläder och solskyddsfaktor, kanske just därför som jag fått brist. All denna hysteri om att sol ger cancer gör ju att man varit extra noga med att skydda sig.  
Svar på tråden Jag har d-vitaminbrist, orkar ingenting! Räcker det att äta 800ei per dygn?