pth skrev 2013-06-12 15:04:27 följande:
Ngn som vet ngt om Jeep Commander? Fördelar? Nackdelar? Bra? Dålig?
Det är en amerikansk bil - d.v.s kvalitetskänslan är inte vad du brukar kunna räkna med som från t.ex tyska eller kanske i viss mån svenska bilar. Sök lite på Chrysler Voyager här på forumet så ska du se vad som menas med "amerikansk bil" i fråga om kvalité, speciellt interiört. Nåväl, "dålig" är den väl inte, jag tror den är rätt kompetent, framförallt där asfalten slutar om man säger så. Det är ju en Jeep. Den byggs på Jeep Cherokee i botten, en annan populär modell.
I Sverige blev ju i stort sett samtliga Commanders återkallade av Jeep, de hade ju problem med drivlinan har jag för mig. Inte att den var av dålig kvalité, tvärtom, Jeep bygger bra drivning men den hade nåt annat allvarligt problem tror jag, nån säkerhetsrisk. Antar att det är beggat ni tittar på, så det kan ju vara värt att fråga om den punkten.
Rätt cool bil tycker jag, men jag frågar mig om den passar in på de kriterier du angivit? Med största sannolikhet är det väl 3-litersdieseln du hittar beggat i Sverige, men den drar över litern diesel ska du veta. Finns även med V8'a på 4 liter eller mer, som drar runda slängar över 2 liter skulle jag tippa. (bensin) Det är en tung bil vet du, över 2300 kg.
Nya låg de hyfsat välutrustade på över 400k SEK, nästan 500K faktiskt. Vet inte hur de sjunkit om man ser på beggat, men 140 kakor blir nog svårt...
Stel bakaxel och vad det innebär för komforten/väghållningen, samt en kaross som inte direkt hjälper förbrukningen. Men i terräng lär den briljera, för det ska en Jeep. Men fråga dig i så fall, ska ni köra terräng?
Som sagt, macho bil med tafflig kvalitetskänsla och en ekonomi som kanske bara går ihop om man lastar både folk o packning i tillräcklig mängd så att det är värt det.
/Puppa