• pth

7-sitsig fyrhjulsdriven familjebil

Vi letar ny bil, men hittar inte rätt i djungeln. Vi har idag en Passat och skulle vilja ha en bil som har större lastutrymme med 5 säten. Vi vill också ha möjlighet att göra den 7-sitsig, men vill inte montera i och ur sätena.

Vi har tittat på en VW Sharan och Seat Alhambra. Men i den vi tittade på fällde man liksom ihop sätena i bagaget, så det fanns kvar och tog rätt mycket plats. Från vilken årsmodell kan man fälla ner sätena under golvet?

Vi har också tittat på VW Transporter, Multivan och Caravell, vad är skillnaden?

Crystler Grand Voyager får jag för mig drar för mycket soppa. Men det är svårt att hitta bra siffror på äldre modeller överlag tycker jag. 

Bilen får kosta max 140 000:-. Dra max 1 liter milen blandad körning. Vara fyrhjulsdriven. Ha möjlighet till 7-säten.

Vad ska vi köpa? Tips? Erfarenheter?       

Denna dagen ett liv
  • Svar på tråden 7-sitsig fyrhjulsdriven familjebil
  • Mili80

Rekommenderar xc90, har precis köpt en och vi är supernöjda :) sätena fälls ner i golvet och bagaget bli jättestort. Vi kommer bara behöva ha ett bakre säte uppe och då får det plats en city cross iemte och en sulky bakom. Barnen trivs också bra i bilen :)

• pth

Xc90 drar för mycket bensin, dieseln för dyr.
    Fiat freemont har mindre bagage än Passaten.

• pth

Glömde säga: Vi är fem i familjen, så vi behöver inga extra säten i vardagen. Barnen är 11, 3 och 1 år. Två stora barnstolar alltså.

• Ernst Hugo

Är du känslig med förbrukningen men vill ha kraft och utrymme samt 4X4 så föreslår jag Mercedes ML 270CDI en 03-04

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • pth

Mercedes ML ser intressant ut! Ny bekantskap. Tack!

• Ernst Hugo
    pth skrev 2013-05-15 22:42:47 följande:
    Mercedes ML ser intressant ut! Ny bekantskap. Tack!

Har själv nyss köpt en svensksåld ML 350 (W163) och helt makalöst skön bruksbil. Du hade dock inte gillat förbrukningen på 1.25l/mil
  • pth

Ernst Hugo skrev 2013-05-13 22:12:28 följande:
    Är du känslig med förbrukningen men vill ha kraft och utrymme samt 4X4 så föreslår jag Mercedes ML 270CDI en 03-04

Ernst Hugo skrev 2013-05-15 22:45:48 följande:

Har själv nyss köpt en svensksåld ML 350 (W163) och helt makalöst skön bruksbil. Du hade dock inte gillat förbrukningen på 1.25l/mil
    Drar den mer än du räknat med?
    Denna dagen ett liv
  • Ernst Hugo
    pth skrev 2013-05-16 12:56:52 följande:

Drar den mer än du räknat med?

Nej mindre Instruktionsboken säger 1.27 blandad körning.
  • pth

Verkar knepigt detta. Mest sugna på VW Transporter, finns 4WD som drar precis över litern milen och det är ju en duktigt stor bil. Har även sneglat lite på en Mersa buss som vi kan får köpa riktigt billigt, dock ej 4WD och drar en del soppa...
    Svårt också veta hur man ska tänka. Köpa bil för 140 000:- eller för 40 000 Man tänker ju att den dyrare ska vara bättre, hålla bättre osv. Men man vet ju inte. Dessutom tappar den ju mer i värde.
    Hur resonerar ni? 

Denna dagen ett liv
  • Ernst Hugo
    pth skrev 2013-05-30 11:56:29 följande:
    Verkar knepigt detta. Mest sugna på VW Transporter, finns 4WD som drar precis över litern milen och det är ju en duktigt stor bil. Har även sneglat lite på en Mersa buss som vi kan får köpa riktigt billigt, dock ej 4WD och drar en del soppa...
    Svårt också veta hur man ska tänka. Köpa bil för 140 000:- eller för 40 000 Man tänker ju att den dyrare ska vara bättre, hålla bättre osv. Men man vet ju inte. Dessutom tappar den ju mer i värde.
    Hur resonerar ni? 

Köper du bila över 100 000:- hos en handlare så är 1/3 borta i värdeminskning till nästa år. Välskötta, väldokumenterade bilar är bra oavsett om de är 5, 10, 15 eller 35 år gamla Tänk så lite värdetapp som möjligt är min paroll.
  • pth

Ngn som vet ngt om Jeep Commander? Fördelar? Nackdelar? Bra? Dålig?

Denna dagen ett liv
  • Rabarbapuppa
    pth skrev 2013-06-12 15:04:27 följande:
    Ngn som vet ngt om Jeep Commander? Fördelar? Nackdelar? Bra? Dålig?
    Det är en amerikansk bil - d.v.s kvalitetskänslan är inte vad du brukar kunna räkna med som från t.ex tyska eller kanske i viss mån svenska bilar. Sök lite på Chrysler Voyager här på forumet så ska du se vad som menas med "amerikansk bil" i fråga om kvalité, speciellt interiört. Nåväl, "dålig" är den väl inte, jag tror den är rätt kompetent, framförallt där asfalten slutar om man säger så. Det är ju en Jeep. Den byggs på Jeep Cherokee i botten, en annan populär modell.

I Sverige blev ju i stort sett samtliga Commanders återkallade av Jeep, de hade ju problem med drivlinan har jag för mig. Inte att den var av dålig kvalité, tvärtom, Jeep bygger bra drivning men den hade nåt annat allvarligt problem tror jag, nån säkerhetsrisk. Antar att det är beggat ni tittar på, så det kan ju vara värt att fråga om den punkten.

Rätt cool bil tycker jag, men jag frågar mig om den passar in på de kriterier du angivit? Med största sannolikhet är det väl 3-litersdieseln du hittar beggat i Sverige, men den drar över litern diesel ska du veta. Finns även med V8'a på 4 liter eller mer, som drar runda slängar över 2 liter skulle jag tippa. (bensin) Det är en tung bil vet du, över 2300 kg.

Nya låg de hyfsat välutrustade på över 400k SEK, nästan 500K faktiskt. Vet inte hur de sjunkit om man ser på beggat, men 140 kakor blir nog svårt...

Stel bakaxel och vad det innebär för komforten/väghållningen, samt en kaross som inte direkt hjälper förbrukningen. Men i terräng lär den briljera, för det ska en Jeep. Men fråga dig i så fall, ska ni köra terräng? 

Som sagt, macho bil med tafflig kvalitetskänsla och en ekonomi som kanske bara går ihop om man lastar både folk o packning i tillräcklig mängd så att det är värt det.

/Puppa 
  • pth

Jodå - Rabarberpappa, jag vet att den drar en del soppa, dryga literna trots att det är en diesel som dykt upp. Har nog förkastat den då den gått lite väl långt. Men det hade varit coolt att ratta runt en sådan bil på ICA Maxis parkering

Nu tittar vi på en Chevrolet tranport ist. Även dn drar ju en del. Stora fyrhjulsdrivna gör ju det... Lite tråkigare, lika amerikanskt tafflig. Men kanske duger den för oss. 

Ngt att säga om den?   

Denna dagen ett liv
  • pth

Rabbarbapuppa var det visst... Sorry!

Tänker nog mer åt lite billigare än lite bättre nu. Typ max 40 000:- Eftersom vi tydligen har extremt svårt att bestämma oss och hitta ngn modell som vi verkligen vill ha så kanske det är bättre köpa en lite billigare bil som ändå är stor och testa om det är en stor bil vi vill ha, så kan vi "köpa upp" oss senare i så fall utan att ha förlorat så mycket pengar på vägen. Billigare i inköp alltså. Bränslesnålheten har vi också släppt på en hel del, även om 1,3 liter milen får ses som ngt tak ändå.   

Denna dagen ett liv
  • Rabarbapuppa
    pth skrev 2013-06-13 16:10:42 följande:
    Rabbarbapuppa var det visst... Sorry!
    Ha ha! Fel igen! Ett "b" för mycket.
    Det är lugnt, halva nöjet med nicket är dess komplicerade stavning.
    pth skrev 2013-06-13 16:10:42 följande:
    Tänker nog mer åt lite billigare än lite bättre nu. Typ max 40 000:- Eftersom vi tydligen har extremt svårt att bestämma oss och hitta ngn modell som vi verkligen vill ha så kanske det är bättre köpa en lite billigare bil som ändå är stor och testa om det är en stor bil vi vill ha, så kan vi "köpa upp" oss senare i så fall utan att ha förlorat så mycket pengar på vägen. Billigare i inköp alltså. Bränslesnålheten har vi också släppt på en hel del, även om 1,3 liter milen får ses som ngt tak ändå.   
    Jag har inte så mkt att säga - tycker det låter som ett vettigt beslut!

/Puppa

• Rataxes
    pth skrev 2013-06-13 16:06:06 följande:
    Jodå - Rabarberpappa, jag vet att den drar en del soppa, dryga literna trots att det är en diesel som dykt upp. Har nog förkastat den då den gått lite väl långt. Men det hade varit coolt att ratta runt en sådan bil på ICA Maxis parkering

Nu tittar vi på en Chevrolet tranport ist. Även dn drar ju en del. Stora fyrhjulsdrivna gör ju det... Lite tråkigare, lika amerikanskt tafflig. Men kanske duger den för oss. 

Ngt att säga om den?   

Jag tycker ju att de är lite knöliga att skruva med, tvärställd V6:a = trångt. Det har varit lite problem med insugspackningarna till vissa motorer, 3,4 liters V6:an tror jag det var. Drivlinan för övrigt är rätt OK.
    Jag skulle ju valt en Chevy Astro AWD istället. Rymligare och med längsmonterad V6:a. Även om man inte tänkt skruva själv blir det billigare servicemässigt. Reservdelar är gemensamt med många V8-modeller (=billigt).
    Bättre komfort också. Lite dyrare i soppa än en Trans Sport.
    Kör miljömärkt med Gamen
  • pth

Mitsubishi grande instyle. Ingen fyrhjulsdrift, men ändå. Ngn som vet ngt?

Svar på tråden 7-sitsig fyrhjulsdriven familjebil