• coockiejar

Vi ska resa till Malta!

Okej vänner,

här har ni en sann amatör i resevärlden. För ett par månader sedan fick jag ansvaret att boka resa till mig, syrran och våra barn. Så jag började kika runt lite. Fastnade för en resa till Malta, St:Julians. Resa med hotell, bagage, transfer och ALL INCLUSIVE för knappt 1500kr per person. 3 stjärnigt hotell och allt. Amatör, kom ihåg det, mina vänner.

Bokade, betalade och allt var väl. Tills jag råkade på en recension om hotellet. Och då började jag läsa recension efter recension. Jag har nog inte läst en enda bra recension. Okej. slitet hotell med dålig service och dålig mat. Hur kan hotellet ha 3-stjärnigt om det så tydligt inte uppfyller kraven??? Men nu är det som det är, jag har lärt mig en läxa, och vi tänker att vi åker dit med ett öppet sinne och gör det bästa av det. Nästa gång lär jag inte vara lika snabb med att trycka "boka" iaf.

Vi har ändå inte tänkt vara på hotellet hela dagarna. Utan tanken är att vi ska bada och shoppa och njuta av vår semester.

Så. Vi känner ingen som varit till Malta. Och st:Julians verkar vara partystället nr 1. Det är inte vad vi är intresserade av med 3 små barn. Så, vad finns för oss att göra med barnen när vi är där? Vi åker i slutet av maj.

Några tips på prisvärda restauranger eller andra aktiviteter? Finns det nåt i matväg vi bara "måste" testa i mataffären? Finns det några vattenland eller så för barnen? Hur är badstranden i St:julians? Barnvänlig? eller annan nyttig info tas tacksamt emot :)

Malta! Här kommer vi!

• Svar på tråden Vi ska resa till Malta!
  • Mamma Tintis

I S:t julians finns ingen badstrand utan det är bad från klippor eller stege som gäller. Däremot går det enkelt att åka buss, väldigt billigt också, till öns bästa badstrand. Minns inte vad den stranden heter men den ligger på nordvästra sidan av ön. Jag kan rekommendera en utflykt till valetta, Maltas huvudstad, där man kan shoppa och uppleva lite kultur om man är intresserad av sånt. Sen kan man även ta en båttur till gozo eller comino om man vill göra en lite längre dagsutflykt. Vi tog en båttur till blå lagunen som var fantastisk! Just S:t julians är känd för sitt nattliv, men vi trivdes bra där ändå.

• coockiejar

Vi ska bo på Blue Sea St George's Park & La Vallette Resorts. Och på resebolagets sida står det "Beläget bara en tio minuters promenad från den gyllene sanden på St Georges Bay" under hotellinformation. Stämmer inte det alltså?

Det där med bussarna lät intressant :) Var köper man biljetter och tar reda på hur bussarna åker? Eller är det sånt man kan fråga hotellreceptionen om?

• coockiejar

Och en båttur till Blå lagunen lät super! Vart gick man för att boka en båttur? Och vad kostar det? Får man låna flytvästar (till barnen) eller är det nåt man inte är så noga med på Malta?

Ang att det är ett partyställe så stör väl inte det mig så mycket, andra får gärna roa sig :) därför är det så uppskattat med tips från er som varit dit :)

• Mamma Tintis

Jag kan ha fel, men till oss rekommenderade de att man åkte buss dit. Vi var aldrig till den stranden utan badade mest i poolen. Det fanns ett badställe med trappor ner i vattnet, i en vik, tror att det var i sliema, mitt emellan S:t julians och valetta. Där badade vi en del. När man åker till valetta så följer man kusten så badstället jag menar kommer ni se från bussen om ni åker där.

Vart man än ska på ön så kan man billigt och snabbt ta sig dit med buss. Ön är så liten så det tar inte speciellt lång tid att ta sig från den ena änden till den andra. Åka buss på Malta är en upplevelse i sig som är ett måste. Man köper biljett direkt på bussen och det är väldigt billigt.

• Anna4545

Vi kom hem från det hotellet i fredags. Helt okej hotell, men Maten är ingen höjdare! En jättefin sandstrand cirka 200 meter från hotellet! Du ser den från taket!

• Maria 380

Jag har varit på Malta två gånger och jag gillar verkligen ön. Det finns väldigt mycket att se. Det finns en liten sandstrand i S:t Julians som passar för barn om man inte vill ta sig längre, annars är det mest klippbad som gäller. Större sandstränder finns på västra sidan ön. S:t Julians är ett ganska bra ställe att bo på, även om man inte är så partysugen, eftersom det finns många restauranger finns där. Ljudvolymen kan dock bli ganska hög på kvällarna.

Instämmer i rekommendationen att åka till Blå lagunen och Gozo om man har lite tid på sig. Man kan hyra bil och åka färja över till Gozo. Gozo är en grönare ö än Malta och citadellet där är sevärt med fin utsikt över omgivningarna. Där finns också Azure window som alltid brukar synas på bilder från Malta.  Vi åkte en lite större turistbåt runt Malta och stannade då även vid Blå lagunen för bad. Det var väl värt pengarna och jättefint att se Malta från havssidan. En liten varning för småmaneter bara, sambon blev ordentligt bränd på en sån där liten rackare och det gjorde bra mycket ondare än vanliga brännmaneter och märket försvann inte på flera veckor.

Jag rekommenderar att hyra bil och åka runt på egen hand. Det går snabbt att ta sig till öns olika delar. Ett av de finaste ställena är Mdina, som är Maltas gamla huvudstad. Där finns det ett café/restaurang med jättegod chokladkaka ... I Rabat, som ligger alldeles intill Mdina, kan man besöka katakomber. 

En bit norr om S:t Julians finns en Malta marine park där de hade en bra delfinshow och lite annat att titta på. Det går bra att ta lokalbussarna dit om man inte vill köra bil. De kostar inte så mycket men kan ibland vara ganska fullpackade och varma. 

• coockiejar

anna4545 - hur var frukosten? Har hört att många blir matförgiftade och därför funderar vi på att hoppa över maten helt utom frukosten då. Vad tycker du om det? Hur gjorde ni?

• 123

Har varit på Malta en gång men var där för att grottdyka så jag spenderade mesta tiden under vattenytan. 
    Det jag kan rekommendera är: båttur med besök i Blue Lagoon, båtfärd till de mindre öarna Gozo och Comino, ett besök i vackra staden Mdina. 

Sen tror jag att Popeye Village kan vara något för barnen. Gjorde ett par dyk i en mindre bukt och såg då Popeye Village på motsatt sida men det blev inte av att vi åkte dit. Googla på det och se.

Ang bilkörning på Malta hade jag undvikit det, känns inte optimalt att börja träna vänstertrafik med barn i bilen. Det var inte heller alla bilister som blinkade om de skulle svänga, de har något slags teckenspråk och viftade lite med handen utanför rutan om de tänkte svänga. Trodde först att "alla kände alla".

Det brittiska inflytandet märks bla på de många maträtterna som serveras med pommes men på Malta finns också massor av god mat med influenser från både italienskt och nordafrikanskt kök.
    Jag tyckte det var alla tiders!

I denna förträffliga filmen kan man se en del av Malta:
    ">

• coockiejar

Ja, jag har övervägt bilkörningen och inser att jag inte vill ge mig på det där med vänstertrafik. Har aldrig kört så och vill inte börja chansa på bilsemester med barnen. Buss blir toppen :)

Någon båtfärd lär det bli och vi får väl bara höra oss för med nån turistbyrå där eller nåt  :) Det känns iaf bra att vi har en fin badstrand nära hotellet och även om hotellet verkar vara under all kritik så har vi mest bara tänkt använda det som bas, någonstans att sova. Vi har läst allt för mycket om människor som blir magsjuka, matförgiftade och som akut får transporteras till sjukhus (!!!!). Vi kommer att försöka hitta en matbutik någonstans och handla bröd, vatten och frukt och annat under utflykterna. Sen att äta på restaurang eller liknande en gång om dagen. Det borde räcka :) Vi ska åka buss in till Valetta och kika in staden och butikerna nån dag och eventuellt en färd till Mdina :) Popeye Village och liknande har vi bestämt att vi tar ställning till när vi är där. Är barnen uttråkade så åker vi till nåt sånt. Annars hoppar vi över det.

Tack för tipsen :) Resan blev lite mer planerad nu

• Mamma Tintis

Fråga på hotellet om båtresa! De kan garanterat tipsa om hur man går till väga. Har för mig att vi bara åkte till hamnen och pratade med folk där. Tycker er plan låter jätte bra! Hoppas ni får en härlig resa! När ni ska åka buss så får ni vinka in bussen till hållplatsen, annars kör de bara förbi.

Svar på tråden Vi ska resa till Malta!