• lillakicka

OK att jobba gratis - provjobba?

Undrar om hur det fungerar idag.. Jag är tjej, 18 år gammal med lite erfarenhet av jobb, i princip bara praktik jag har på CV:t. Nu är det så att jag blev erbjuden att hjälpa till att inventera av min morbror som jobbar i en Game-butik att inventera. Jag kommer att jobba 6-8 timmar, beroende på hur fort det går. Nu undrar jag om mina rättigheter till lön!? Jag frågade honom via sms "vad är lönen?" Och han svarade "lön!? Du får erfarenhet!" Får det gå till så? Vill verkligen få chansen att visa att jag KAN jobba och att jag är villig att slita ordentligt, men jag vill inte bli utnyttjad.. Googlade om att jobba gratis och hittade denna länk nyheter24.se/nyheter/inrikes/429259-unga-far-jobba-gratis

• Svar på tråden OK att jobba gratis - provjobba?
  • Syke pleie

Självklart ska du ha lön!

• karet

Nej du ska aldrig jobba gratis. Inte ens provjobba.
    Han är en idiot.

• karet

Dessutom är det din MORBROR, han borde VILJA ge dig lön för mödan.

• viseversa

Klart du inte ska jobba utan lön. Säg det till honom ts. Han försöker ju utnyttja dig som sagt.

• lillakicka

Jag förstår att jag egentligen BORDE säga nej, men jag tar studenten i år och behöver en inkomst, detta är ändå enda chansen jag har nu innan studenten att få erfarenhet/möjlighet till iallafall timanställning..

• PetulaK

Det beror på vad du är för slags person. Själv är jag en sådan som alltid hoppat på saker för att få erfarenhet snarare än betalt. Började jobba som kassörska i en matbutik när jag var 14. Idag har jg ett ingenjörsjobb, med tillhörande lön, utan utbildning. Jag har jobbat mig hit. Huruvida din morbror försöker utnyttja dig eller inte vet bara du som känner honom. Men en inventering som pågår 6-8 h är inget du kommer att få ersättning ör vitt. Möjligtvis att du kan tjata till dig något svart. Var bara betedd på att det antagligen står fler i kön bakom dig som är som mig och suktar efter erfarenhet och kontakter samt möjligheten att få visa framfötterna. Vem vet....en gratis inventering kanske leder till jobb i butiken?

• lillakicka

PetulaK: Tvärtom så står det ju överallt att man SKA ha lön oavsett om man jobbar tre timmar eller 12, vitt..

Svar på tråden OK att jobba gratis - provjobba?