Varför får jag inga vänner?
Hej!
Jag är en 22 årig tjej, bosatt i den norra delen av Sverige. Jag är intelligent och rolig, är kreativt lagd och jag gillar vetenskap. Studerar på universitetet på distans, har en termin kvar på programmet jag läser.
Jag flyttade hemifrån till grannkommunen där min pojkvän bor direkt efter att jag tog studenten och jag bor fortfarande där. Jag kommer från ett litet ställe från början, med knappt 5000 invånare i hela kommunen, dvs. alla känner alla - svårt att skaffa nya vänner. Jag kom även från en familj med missbruksproblematik vilket även gjorde att jag inte vågade vara så social av mig då jag skämdes över familjen. Som sagt flyttade jag till grannkommunen, som inte är mycket större. Jag har bott här i tre år, och jag har bara ytliga bekanta - knappt det. Det är svårt att veta hur man ska skaffa vänner.. Jag pluggar på universitetet på distans, där har jag också bara ytliga bekanta.. Svårt att skaffa bra vänner från klassen när man bor så långt ifrån alla..
Vad är det jag gör för fel? Jag är trevlig mot alla nya människor jag träffar, men ändå verkar det som att det är något med mig som inte går hem. Jag har skrivit i otaliga "söka vänner"-trådar men inte ens där går det hem.. Det verkar som att felet alltså ligger hos mig.
Nu känns det ännu sämre då det ser ut som att jag kommer gå utan arbete i sommar. Jag har sökt flera sommarvikariat, men ingen nappar på min ansökan även fast jag har de rätta kunskaperna och erfarenheterna för de jobb jag söker. Jag har sökt jobb inom de branscher där jag vet att det är brist på sökanden, ändå står jag här utan sommarvikariat..
Vad ska jag göra? Varför får jag inga vänner? Varför är jag så ensam?