• Mamori

Vad för färg på ögonskuggan till blå ögon?

Jag har mellanblå ögon med mörk ring längst ut och lite melerade i grått. Mörka ögonbryn och mörkbrunt hår. Väldigt ljus hy. Vilken färg eller färger bör jag ha på ögonskuggan? När jag låtit halvprofessionella personer sminka mig väljer de ofta ljusblått och jag tycker inte alls att det blir snyggt. Har ni något bättre förslag? Ögonen sitter också rätt tätt ihop om det är något man bör tänka på och jag har avlångt ansikte.

• Svar på tråden Vad för färg på ögonskuggan till blå ögon?
  • caaroline

Jag brukar oftast tänka på vad jag har för färg på kläderna också.

Men något som jag tycker är väldigt fint och speciellt om man har mörkt hår är lite mörkare skuggor, bruna/gråa skuggningar/sotningar osv. Gå till en makeupbutik och rådfråga med dom så kanske du får bättre svar :) jag är inte så duktig på såntdär.

• 123

Korallrött, persika, koppar:
    ">

"orangeaktiga" bronziga  toner:
    ">

-  
    ">

jordiga färger kan bli hur snyggt som helst:
    ">

Röda toner kan bli galet snyggt (man måste ju inte ta så mycket):
    ">

Detta är en av mina favoriter (har iofs gröna ögon men den funkar på blåa också om man byter ut den ljusa skuggan mot en guldig): http://www.tikei.se/artiklar/sminkguider/tikei-sminkning-foer-groena-oegon.php

Den gulguldiga skuggan som används här skulle nog passa: http://www.tikei.se/artiklar/sminkguider/tikei-sminkning-jul-2012.php   

• eicosanoid

Jag brukar köra kontrastfärger till vad du har för ögonfärg. Motsattsen till blå är orange, alltså gör orange-toniga (behöver inte vara just orange men åt det hållet) färger att de blå ögonen sticker ut mer. Undvik blåa och gröna ögonskuggor.

Mina standard är guld med brun eller rosa med lila, båda funkar för mina ögon (som är blå). Silver gör att mina ögon ser gråa ut, grön och blå gör att jag ser sjuk ut. För mycket lila är heller inte snyggt (däremot funkar det som lowlighter i kombination med rosa).

Matcha ej ögonskuggan till dina kläder... 

• MajaMaria79

Jag har också blåa ögon. Jag säger som eicosanoid organge och koppartoner är jättefint, liksom lila och guld och brunt. 

Prova både kalla och varma varianter av färgerna så kommer du snart att se vad du passar i. Att köpa ett startkit från Tikei är också ett bra förslag. Lite mixtrigt med lösa skuggor tycker jag, men resultatet brukar bli fint.  

• Mamori

Tack så mycket för alla tips! Spännande att ni säger att just blått är dåligt för det är precis erfarenheten jag haft när jag blivit sminkad med blå ögonskugga, jag såg helt förkyld ut. Tack igen!

• milla02

Jag har klarblå ögon och jag använder blå ögonskugga för det ser bra ut till min ögonfärg 

Svar på tråden Vad för färg på ögonskuggan till blå ögon?