• MoparEttan

Styvförälder vad har man för rätt?

Någon mer som jag som funderar på hur mycket rätt man hat som styvförälder att lägga sig i om barnen? Jag har levt i ihop med min sambo och hans tre barn(8-9-10år) i ca 3 år , och barnen betyder minst lika mycket för mig som för han. Men de finns en hel del tjafs med hans ex som är mor till barnen , och Hon ville att vi skulle ha barnen mindre bland annat För hon tyckte vi inte skötte dom medans de igenkligen är hon som inte sköter dom okej och de stör mig med tanke på att jag gillar barnen så mycket som jag gör. Vi sa åt henne att hon fick driva de vidare om hon nu ville men de gjorde hon ej för hon kanske kom på att de skulle drabba henne oxå eller nått jag vet inte . Men hon är bara ute efter underhållet för hon är penga tokig och slösar allt hon får tag i , samt så får hon ändå hela barnbidraget fast de ska va upp delat så den biten kan hon inte klaga på.(vi har dom varannan vecka) Men när vi sa till henne att hon fick driva de vidare så skrek hon i telefonen och sa att vi va jävla idioter. Och vad blir det för bättre för barnen att hon ska hålla på och bråka och tjafsa dom tyr sig väldigt mycket till mig och säger väldigt mycket om hur mamma är osv . Och det mesta dom säger är att hon skriker och gapar och lovar massa vilket aldrig sker, och de sårar mig lite eftersom ja gillar dom så . Och då frågar jag mig vad kan jag göra som styvförälder ? Vad har jag för rätt att lägga mig i ,min sambo brukar säga att jag kan ju alltid ha en åsikt iallafall men de känns inte alltid tillräckligt . Jag säger dock aldrig något någonsin inför barnen för det tycker jag är fel hon verkar göra det men så lågt skulle jag aldrig sjunka och blanda in dom i våra dispyter . Hon går även till mina syskon och min mamma och snackar massa skit om hur vi tar hand om barnen samt vilken idiot jag bor i hop med och att han är störd och ja massa . Vad ska ja ta mig till vill ju inte tjafsa med henne heller för då kanske barnen hamnar emellan?! Hur gå till väga? Tacksam för varje tips svar råd :)

• Svar på tråden Styvförälder vad har man för rätt?
  • fläta

Går hon hem till din mamma och dina syskon och talar illa om dig och din sambo? Vad gör dina anhöriga då? Sätter på bryggaren, tänder en cig och drar fram den bästa pinnstolen åt henne medan de väntar på att få höra det senaste? Har du och sambons ex varit kompisar tidigare? Bor ni i ett väldigt litet samhälle? Är ni rentav kusiner? 

Hur förhåller det sig igenkligen..?

• MoparEttan
    fläta skrev 2013-05-14 12:43:25 följande:
    Går hon hem till din mamma och dina syskon och talar illa om dig och din sambo? Vad gör dina anhöriga då? Sätter på bryggaren, tänder en cig och drar fram den bästa pinnstolen åt henne medan de väntar på att få höra det senaste? Har du och sambons ex varit kompisar tidigare? Bor ni i ett väldigt litet samhälle? Är ni rentav kusiner? 

Nej nej , dom har väl umgåtts lite sådär förr och dom kan träffas ute eller på affären eller dylikt.

Och när hon står och ljuger dom rakt upp i ansiktet brukar dom ju säga till henne att de stämmer inte då brukar hon mest säga "jaja men de kan va så"  min mamma undviker henne till max men ibland när man bor på ett litet ställe kan de vara svårt.

Och åter nej verkligen inte visste knappt vem hon var innan, ja man kan väl kalla de ett litet ställe men vi bor ju mer på landet. nej verkligen inte kusiner ! 
  • Philippa

Du som styvföräldrer har ingen juridisk rätt alls... du kan däremot stötta din sambo i alla tjafs med biomamman.

• smulpaj01

Vad är det du säger att du VILL göra? Förstår inte riktigt.

Nej, hon vill garanterat inte ha barnet mer pga att hon vill ha underhållet - det är mkt dyrare att ha barnen heltid än det kostar i underhåll!

Vad gör ni för fel gällande barnen säger mamman?    

• smulpaj01
    fläta skrev 2013-05-14 12:43:25 följande:

Ha ha

Glad att jag igenkligen inte bor på landet faktiskt Drömmer 
  • Anonym (I)

Du har ingen juridisk rätt. Ni vuxna borde gå i gemensam samtalsterapi. Sen när du skriver att ni säger till henne i telefon "att hon borde gå till domstol". Vart är barnen då? Oavsett vad du tycker så var vuxen och mogen och gå inte med när barnen pratar illa om sin mamma. Intyga barnen att båda deras föräldrar älskar dem och vill dem väl, era bråk har ingenting med dem att göra.

• Ess

Några rättigheter att lägga dig i har du inte, du kan stötta din sambo. Men det är allt du kan göra om hon inte missköter barnen så att det är på sin plats med en anmälan.

Men när det gäller skitsnackat så kan dina syskon osv säga till henne att dom inte är intresserade av att lyssna på sånt.
    Hoppar hon på dig personligen så ge svar på tal. Du ska inte bara tiga för barnens skull, för det kommer aldrig att bli bättre utav det. Det kommer garanterat att göra mest ont  på hennes själv om hon klämmer åt barnen för att nå dig. 

• M166

Nä, rättigheter har du inte. Du kan nog styra upp saker och ting hos er (förhoppningsvis tillsammans med din sambo), men vad mamman gör är upp till henne. Om hon däremot skadar barnen på något sätt då är det fritt fram å anmäla till myndigheterna. 
    Vet ganska bra hur det känns när bonusbarn berättar om hur mamman gapar och skriker. Man känner sig helt maktlös, men så är det tyvärr, skadas inte barnen bevisligen, kan du inte göra något.
    Ibland bör dock det som barn berättar tas med en nypa salt, eller jo, se till att inte överreagera. Barn är ibland bra på att spela ut föräldrarna mot varandra, det är helt enkelt så. Samtidigt är det viktigt å vara lyhörd, tror jag. Berättas det upprepade gånger att något icke acceptabelt har skett, kan det visst vara en sann kärna i berättelsen. 

• MoparEttan
    smulpaj01 skrev 2013-05-14 13:07:38 följande:
    Vad är det du säger att du VILL göra? Förstår inte riktigt.

Nej, hon vill garanterat inte ha barnet mer pga att hon vill ha underhållet - det är mkt dyrare att ha barnen heltid än det kostar i underhåll!

Vad gör ni för fel gällande barnen säger mamman?    

Det jag menar är att jag skulle vilja göra något men min fråga i de hela är kan jag göra något överhuvetaget ?

Så barnen inte blir lidande av de?

Ja de är det som inte går i hop heller men hon skiter ju nästan i dom när dom är där och dom ska helst sitta som små porslins dockor annars skriker hon hysteriskt .

Dessutom får hon ju pengar ibland ändå vilket jag inte förstår mig på av min sambo till viss del ja men inte bara för hon köpt nått som dom inte ens behöver. (dom har så mycket grejer och kläder så mycket har jag aldrig knappt sett nån haft)
    Hon köper allt ! hon är shopping tokig.   

Lika så när hon kommer förbi hemma hos oss vilket jag tycker kan va konstigt för vi åker inte till henne men då står hon oxå bara och skriker , och jag gillar inte att ha något som står i dörr öppningen hemma hos mig och skrika på barnen helt utan anledning jag hade god lust att be henne hålla käften . men gjorde inget ändå..

Det vi gör fel enligt henne är :

Dom äter inte tillräkligt .
    Vi gör aldrig något med dom (vilket vi gör betydligt mer än henne)
    Dom duschar för sällan (vilket jag heller inte förstår ska dom duscha varje dag eller var fjärde timma?)
    Barnen mår dåligt hemma hos oss.
    Vi är dåliga människor i allmänhet helt enkelt , säkert något jag glömt nu men men ..   

• MoparEttan
    Philippa skrev 2013-05-14 13:02:50 följande:
    Du som styvföräldrer har ingen juridisk rätt alls... du kan däremot stötta din sambo i alla tjafs med biomamman.

Ne de har jag fattat , jo det är väl det enda man kan och försöka stötta barnen med för den delen eftersom hon drar in dom med ..
Svar på tråden Styvförälder vad har man för rätt?