• Anonym (ledsen)

Min omgivning kränker min personliga sfär

Jag har ett för mig jätteproblem. Jag omger mig av en fantastisk familj och härliga vänner. Alla är glada och älskvärda, och alla går att ha jävla kul med.

Mitt problem är dock att ingen respekterar mitt behov av att vara ifred och mitt behov av integritet. Jag är en person som inte har några som helst problem med att kä av mig naken inför en människa jag knappt känner eller prata om personliga saker, men exempevis min almanacka och min plånbok vill jag absolut inte att någon håller på med. Jag tycker att det är mina privata ägodelar och dessutom står det ibland saker i min almanacka som jag inte är intresserad av att dela med någon. Aldrig någonsin har jag uttryckt att det skulle vara okej att någon kollar i min almanacka men likförbannat gör folk det, ofta för att "hjälpa mig att skriva ner något viktigt", men även om det är något viktigt som ska skrivas ner vill jag göra det på mitt sätt, på rätt rad, med rätt penna etc.

Förra veckan hade jag lämnat mina saker över dagen hos en kompis, bland annat min plånbok eftersom den är rätt stor att ta med sig. När jag sedan tog upp den ur väskan dagen efter var den tömd, och jag fick naturligtvis panik (hade då åkt med den till jobbet och så, kollektivtrafik etc) och rignde henne. Då hade hon tänkt låna den och tämde den därför. Jag sa inget men sådant stör mig enormt eftersom jag tycker att det är min ensak vad jag har i min jävla plånbok!

Ovanpå detta är det ingen som respekterar mitt behov av att vara ifred. Om någon frågar om vi ska hitta på något och jag säger nej så räcker inte det. Personen som frågar börjar då istället gräva djupare i VARFÖR jag inte kan ses, och när de får reda på att det är för att jag ska vara själv argumenterar de alltid om att vi kan ses bara en liiiiten stund, och sen slutar det med att jag ändå inte får vara ifred! Även om det låter som skitsaker och jag ska vara glad över att jag har vänner blir det jobbigt när jag plötsligt inte har något privatliv. 

Dessutom dyker jobbiga frågor upp från diverse håll och kanter -varför ligger du med honom? -varför pratar du med henne? -varför får jag inte träffa killen du ligger med? Bara allmänt mycket frågor som jag sicksackar mellan för att slippa svara, helt enkelt för att jag itne tycker att det angår någon annan!

Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden, men är det någon där ute som känner samma sak, eller som kanske har något tips om hur jag ska höja muren omkring mig bara ett par centimeter, så att jag själv kan andas? Tilläggas kan att jag är runt 20, singel, och "förväntas" vara ute och flänga och alltid ha tid att träffas. Jag jobbar men är ledig kvällar och helger. Med andra ord gott om tid för mina vänner och bekanta att planera upp.....

• Svar på tråden Min omgivning kränker min personliga sfär
  • Anonym (basics)

Du kan ju exempelvis börja här:

"Jag sa inget men sådant stör mig enormt eftersom jag tycker att det är min ensak vad jag har i min jävla plånbok!"

Det tycks ju vara så att du umgås med människor som har andra och vidare gränser än vad du har. Då måste du ju berätta det för dem. Du skriver att du kan plocka av dig kläderna framför vem som helst - det betyder att du har en annan gräns än många andra vad gäller just den saken. Misstycker någon om och när du gör det och berättar det för dig så antar jag att du genom att ha fått den förståelsen för hur de känner slutar att göra dem obehagliga till mods.    

Berätta att du vill att de lämnar dina ägodelar ifred.     

• Bitchos

Jag är som du när det gäller att få vara ensam och bara vara ifred. Jag har sambo och han åker iväg ett par ggr i veckan så jag får vara ifred. Hade han inte gjort det så hade det inte hållit mellan oss eftersom mitt behov är såpass stort.
    Antingen så talar du om hur viktigt det är för dig att vara ifred eller så har du alltid en nödlögn att ta till. Säg att du är upptagen med annat - förhoppningsvis lämnar de dig ifred.
    Mina kompisar vet hur jag är, hur viktigt det faktiskt är. De skulle aldrig tjata om det.
    Har du talat om för dem att du inte gillar att de rotar bland dina saker? De kanske inte vet om det?

• Anonym (ledsen)
    Anonym (basics) skrev 2013-05-14 13:20:15 följande:
    Du kan ju exempelvis börja här:

"Jag sa inget men sådant stör mig enormt eftersom jag tycker att det är min ensak vad jag har i min jävla plånbok!"

Det tycks ju vara så att du umgås med människor som har andra och vidare gränser än vad du har. Då måste du ju berätta det för dem. Du skriver att du kan plocka av dig kläderna framför vem som helst - det betyder att du har en annan gräns än många andra vad gäller just den saken. Misstycker någon om och när du gör det och berättar det för dig så antar jag att du genom att ha fått den förståelsen för hur de känner slutar att göra dem obehagliga till mods.    

Berätta att du vill att de lämnar dina ägodelar ifred.     

Tack för att du tog dig tid att läsa. Jo men jag vet verkligen inte hur jag ska börja, människorna jag omger mig av är väldigt dominanta till sättet och en sådan kommentar leder till försvarstal och konflikt från deras sida, något jag inte orkar med. Dessutom mår jag just nu sjukt dåligt just för att jag blir sönderstressad och orkar inte med en konfrontation på de sättet. Har du något tips på hur jag kan lägga fram det utan att skapa osämja?
  • Anonym (ledsen)
    Bitchos skrev 2013-05-14 13:24:20 följande:
    Jag är som du när det gäller att få vara ensam och bara vara ifred. Jag har sambo och han åker iväg ett par ggr i veckan så jag får vara ifred. Hade han inte gjort det så hade det inte hållit mellan oss eftersom mitt behov är såpass stort.
    Antingen så talar du om hur viktigt det är för dig att vara ifred eller så har du alltid en nödlögn att ta till. Säg att du är upptagen med annat - förhoppningsvis lämnar de dig ifred.
    Mina kompisar vet hur jag är, hur viktigt det faktiskt är. De skulle aldrig tjata om det.
    Har du talat om för dem att du inte gillar att de rotar bland dina saker? De kanske inte vet om det?
    Åh vad skönt det låter! Mina föräldrar vet hur jag är, min syster vet hur jag är men har ingen som helst förståelse för det....
    jag har nog inte klargjort riktigt att jag inte gillar det, men för mig är det så fundamentalt att inte rota i någon annans plånbok att jag liksom inte vet hur jag ska säga. Jag blev skitförbannad men när jag rinde henne var hon yrvaken och började prata om massa annat, och då blev det så svårt att hålla sig till ämnet. Just den kompisen har jag en väldigt tight relation med, men samtidigt är det också hon som kan kritisera min kk, ifrågasätt amina beslut på sätt som jag inte känner mig bekväm med. Detta är något som börjat hända nyligen, tidigare har det inte varit så. Undrar om hon kanske blivit lite för bekväm i min närvaro på något sätt.
  • Anonym (j)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-05-14 13:24:33 följande:
    Tack för att du tog dig tid att läsa. Jo men jag vet verkligen inte hur jag ska börja, människorna jag omger mig av är väldigt dominanta till sättet och en sådan kommentar leder till försvarstal och konflikt från deras sida, något jag inte orkar med. Dessutom mår jag just nu sjukt dåligt just för att jag blir sönderstressad och orkar inte med en konfrontation på de sättet. Har du något tips på hur jag kan lägga fram det utan att skapa osämja?
    varför är det så? dras du bara till dominanta människor?
  • SupersurasunkSara

Det som du pratar om skulle kränka min personliga sfär också, emn ingen av mina vänner skulle komma på tanken. Låna någons plånbok? Ursäkta men är personen begåvningssvag på något sätt?

• Tom Araya
    Anonym (ledsen) skrev 2013-05-14 13:24:33 följande:
    De flesta vettiga människor kan faktiskt ta att man argumenterar för sin integritet utan att börja tjafsa och ifrågasätta, annars är det väl bara att undvika dessa eller helt bryta kontakten.
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • Anonym (ledsen)
    SupersurasunkSara skrev 2013-05-14 13:29:18 följande:
    Det som du pratar om skulle kränka min personliga sfär också, emn ingen av mina vänner skulle komma på tanken. Låna någons plånbok? Ursäkta men är personen begåvningssvag på något sätt?
    Nja ibland undrar jag, det är min bästa vän men det känns liksom ibland som att hon "går ett steg före mig", t ex alltid går först in genom en dörr på typ en klubb, eller alltid först ut ur tunnelbanan, bara smågrejer men liksom ändå som en markering att hon bestämmer. Jag har inte behovet av att göra så men det börjar ändå störa mig något otroligt
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (j) skrev 2013-05-14 13:28:50 följande:
    varför är det så? dras du bara till dominanta människor?
    Jag vet inte, jag har väl alltid varit lite så att jag inte bryr mig om om någon bestämmer, redan sen jag var liten, brydde mig inte om ifall vi lekte kull eller kurragömma, så länge vi lekte. samma sak nu, mig spelar det ingen roll om vi käkar köttbullar eller lax till middag. Jag tycker liksom inte att det spelar så stor roll, och har väl därmed inte gjort någon större affär av att jag egentligen gillar köttbullar lite mer (kanske konstigt exempel, men förstår du hur jag menar?) Men nu känns det plötsligt som att alla i min omgivning har börjat spela på detta för att få sin vilja igenom oavsett vad det gäller. Sen är hela min familj fylld av dominanta personer och man säger väl att man dras till dem som liknar ens föräldrar och så...
  • Anonym (ledsen)
    Tom Araya skrev 2013-05-14 13:29:58 följande:
    De flesta vettiga människor kan faktiskt ta att man argumenterar för sin integritet utan att börja tjafsa och ifrågasätta, annars är det väl bara att undvika dessa eller helt bryta kontakten.
    Det låter ju förvisso lätt men det är inte så lätt, hur ska man börja liksom? När vi sitter och käkar middag, bara kläcka ur mig att jag inte gillar när andra människor skriver i min almanacka? Alltså hur ska jag kunna ta upp det?
Svar på tråden Min omgivning kränker min personliga sfär