Min omgivning kränker min personliga sfär
Jag har ett för mig jätteproblem. Jag omger mig av en fantastisk familj och härliga vänner. Alla är glada och älskvärda, och alla går att ha jävla kul med.
Mitt problem är dock att ingen respekterar mitt behov av att vara ifred och mitt behov av integritet. Jag är en person som inte har några som helst problem med att kä av mig naken inför en människa jag knappt känner eller prata om personliga saker, men exempevis min almanacka och min plånbok vill jag absolut inte att någon håller på med. Jag tycker att det är mina privata ägodelar och dessutom står det ibland saker i min almanacka som jag inte är intresserad av att dela med någon. Aldrig någonsin har jag uttryckt att det skulle vara okej att någon kollar i min almanacka men likförbannat gör folk det, ofta för att "hjälpa mig att skriva ner något viktigt", men även om det är något viktigt som ska skrivas ner vill jag göra det på mitt sätt, på rätt rad, med rätt penna etc.
Förra veckan hade jag lämnat mina saker över dagen hos en kompis, bland annat min plånbok eftersom den är rätt stor att ta med sig. När jag sedan tog upp den ur väskan dagen efter var den tömd, och jag fick naturligtvis panik (hade då åkt med den till jobbet och så, kollektivtrafik etc) och rignde henne. Då hade hon tänkt låna den och tämde den därför. Jag sa inget men sådant stör mig enormt eftersom jag tycker att det är min ensak vad jag har i min jävla plånbok!
Ovanpå detta är det ingen som respekterar mitt behov av att vara ifred. Om någon frågar om vi ska hitta på något och jag säger nej så räcker inte det. Personen som frågar börjar då istället gräva djupare i VARFÖR jag inte kan ses, och när de får reda på att det är för att jag ska vara själv argumenterar de alltid om att vi kan ses bara en liiiiten stund, och sen slutar det med att jag ändå inte får vara ifred! Även om det låter som skitsaker och jag ska vara glad över att jag har vänner blir det jobbigt när jag plötsligt inte har något privatliv.
Dessutom dyker jobbiga frågor upp från diverse håll och kanter -varför ligger du med honom? -varför pratar du med henne? -varför får jag inte träffa killen du ligger med? Bara allmänt mycket frågor som jag sicksackar mellan för att slippa svara, helt enkelt för att jag itne tycker att det angår någon annan!
Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden, men är det någon där ute som känner samma sak, eller som kanske har något tips om hur jag ska höja muren omkring mig bara ett par centimeter, så att jag själv kan andas? Tilläggas kan att jag är runt 20, singel, och "förväntas" vara ute och flänga och alltid ha tid att träffas. Jag jobbar men är ledig kvällar och helger. Med andra ord gott om tid för mina vänner och bekanta att planera upp.....