• karlakakan

När ska man söka graviditetspenning?

Hej!

Min fråga är när kan man tidigast ansöka om graviditetspenning och hur går man till väga?

Jag har ett fysiskt tungt jobb inom äldrevården där jag arbetar med sedvanliga arbetsuppgifter inom äldre omsorgen. Ett ganska fysiskt påfrestande arbete och speciellt när man behöver arbeta nära sin egen kropp, börja sig osv så kan bara en stor mage göra det omöjligt utan andra fysiska krämpor.
    Min plan är såklart att kunna jobba så länge som möjligt men då min chef inte kan omplacera mig för "lättare arbetsuppgifter" så har jag planerat att ansöka om graviditetspenning from 26 augusti (BF beräknat 8 okt).

Hur går jag till väga?

Mitt moderskapsintg kommer jag att få nästa vecka från MVC   

• Svar på tråden När ska man söka graviditetspenning?
  • Försäkringskassan

Hej! 

Du har rätt till graviditetspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel. Ett fysiskt påfrestande arbete kan till exempel vara ett arbete som innebär tunga lyft eller påfrestande, ensidiga rörelser. Om du har sådana arbetsuppgifter att du kan arbeta en del av dagen kan du ansöka om tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels graviditetspenning.

Om du får graviditetspenning på grund av ett fysiskt påfrestande arbete så kan du få ersättning i högst 50 dagar, tidigast från och med den 60:e dagen före beräknad förlossning. Men om du har blivit förbjuden att fortsätta ditt arbete på grund av risker i arbetsmiljön får du graviditetspenning för varje dag som förbudet gäller.

Du behöver skicka in en ansökan om graviditetspenning samt att din arbetsgivare behöver fylla i blankett Utlåtande från arbetsgivare vid graviditet – omplacering, du hittar blanketterna på bifogad länk.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/graviditetspenning/

Hälsningar
    Johan, handläggare

Svar på tråden När ska man söka graviditetspenning?