Glasögon på dagis - rengöra?
Har en liten pojke på 3 år som är gravt översynt. Han har glasögon sedan ett halvår tillbaka och har inga problem att acceptera att ha dem på sig, eftersom han ser så mkt bättre med dem på. Jag gör rent dem varje morgon innan han går till förskolan, men under en dag med lek i regn, lera och sand blir förstås glasögonen ofta lortiga, ingenting konstigt med det.
Har lämnat med glasögonfodral, extraglasögon och putsduk som ligger på sonens plats i kapprummet, men när jag frågade en av hans fröknar om de kan tänka sig att göra rent glasögonen om de blir så smutsiga att det blir svårt för lilleman att se genom dem menade hon att det inte var deras ansvar, utan att jag får göra rent dem innan och efter dagis. Men han är ju på förskolan sex timmar och ibland när jag hämtar är glasögonen fulla av damm, smuts, matrester mm. Är det inte rimligt att förskolepersonalen putsar glasögonen om smutsen hindrar honom från att se ordentligt? Jag förväntar mig inte att de ska vara skinande rena när jag kommer och hämtar, men han har ju dem för att se normalt, utan dem ser han väldigt dåligt. Ni med små barn som har glasögon, hur är det på era barns förskolor?