• Anonym (Glasögonorm)

Glasögon på dagis - rengöra?

Har en liten pojke på 3 år som är gravt översynt. Han har glasögon sedan ett halvår tillbaka och har inga problem att acceptera att ha dem på sig, eftersom han ser så mkt bättre med dem på. Jag gör rent dem varje morgon innan han går till förskolan, men under en dag med lek i regn, lera och sand blir förstås glasögonen ofta lortiga, ingenting konstigt med det.
    Har lämnat med glasögonfodral, extraglasögon och putsduk som ligger på sonens plats i kapprummet, men när jag frågade en av hans fröknar om de kan tänka sig att göra rent glasögonen om de blir så smutsiga att det blir svårt för lilleman att se genom dem menade hon att det inte var deras ansvar, utan att jag får göra rent dem innan och efter dagis. Men han är ju på förskolan sex timmar och ibland när jag hämtar är glasögonen fulla av damm, smuts, matrester mm. Är det inte rimligt att förskolepersonalen putsar glasögonen om smutsen hindrar honom från att se ordentligt? Jag förväntar mig inte att de ska vara skinande rena när jag kommer och hämtar, men han har ju dem för att se normalt, utan dem ser han väldigt dåligt. Ni med små barn som har glasögon, hur är det på era barns förskolor?

• Svar på tråden Glasögon på dagis - rengöra?
  • Juronjaure

Vilka idiotiska pedagoger! Självklart är detta deras ansvar! Resonerar de likadant kring blöjbyten, att föräldrarna kan sköta detta på morgnar och kvällar?

De är ansvariga för barnens välmående, och SJÄLVKLART ingår det att putsa barns glasögon så att de kan se ordentligt!

• Anonym (fsk)

Jobbar på förskola och putsar/gör rent barnets glasögon vid behov, självklart.

• IsDimma

Självklart måste förskolan göra det. Dumheter annars. Prata med pedagogen igen eller någon annan på avdelningen. Eller för den delen rektorn så får denne prata med avdelningen.

• viseversa

Dom verkar ju dumma i huvudet. Klart dom ska göra rent hans glasögon om han inte ser annars.

• Hedebris

låter som solkrämstjäffset som finns på många förskolor. Barnen blir smorda på morgonen av föräldrar, thats it.

Men många barn är på fsk 10 timmar. KLART att pedagogerna måste fylla på iaf en gång efter lunch om man går ut på eftermiddagen....

• Rani

Förstår att de kan vara rädda att ha sönder något eller så. Men själv hade jag aldrig kunnat säga nej till en sådan sak. Pojken måste ju se! Jag är lärare för ungdomar och får ibland hjälpa till med saker som inte riktigt ingår i mitt jobb. Men man vill ju att de människor man har kring sig ska må bra. Stora som små.

• Rani

Ta upp det igen. Om de fortfarande säger nej så ta upp det med chefen.

• Anonym (Glasögonorm)

Tack så mycket för era svar! Jag ska stå på mig i morgon, kände mig så paff när pedagogen (som är utbildad förskollärare) sa att det inte ingick i deras arbete att hålla glasögon rena.

• IsDimma

Rani: fast jag anser att det ingår i mitt jobb, jag jobbar på förskola. Det ingår i omsorgsbiten lika mycket som att barnen får mat i magen, en ny blöja när det behövs, en famn att sitta i när dom har det behovet, rätt kläder när vi går ut osv. Jag skulle skämmas om det vore någon av mina närmaste kollegor Som sagt så till en förälder, bad tusan är det för synsätt på barnen

• Nape

Men oj!
    Det är ju självklart att de ska hjälpa din son med det. De skulle ju torka av min son om han fick sand i ögonen- det tycker jag är samma sak.

• dec2010

På vår förskola putsar de sonens glasögon :)

• TanganyikaIka

Dumheter! Det ingår i deras jobb att tillgodose barnets behov och glasögon är ett hjälpmedel och därför har de skyldighet att hjälpa barnet med det. Kan inte barnet se ordentligt på sin förskola försvinner delar av den pedagogiska biten och det som ingår i uppdraget, nämligen att se till barnets rätt till att fungera utifrån sina förutsättningar. Ge dig inte, det är tamejofan någon gräns för idiotin på förskolorna numer. /Också förskollärare

• FireEye

Bara läst Ts men blir sååååååååååååååååå extremt FÖRBANNAD!!!!
    Vad är det för j*vla IDOTER???
    Jobbar själv på förskola OCH har en son med glasögon.
    Detta är fruktansvärt! Talade hon bara om sigsjälv eller hela arbetslaget? Gå till rektorn GENAST, detta är helt OACCEPTABELT!!! VÄrsta jag hört!!! Och hon ska jobba med barn??? 

• Rani
    IsDimma skrev 2013-05-14 19:30:50 följande:
    Rani: fast jag anser att det ingår i mitt jobb, jag jobbar på förskola. Det ingår i omsorgsbiten lika mycket som att barnen får mat i magen, en ny blöja när det behövs, en famn att sitta i när dom har det behovet, rätt kläder när vi går ut osv. Jag skulle skämmas om det vore någon av mina närmaste kollegor Som sagt så till en förälder, bad tusan är det för synsätt på barnen

Ja, jag anser nog också att det ingår i jobbet. Ibland kan ju det där vara lite flytande också. Exakt alla arbetsuppgifter kan ju inte vara specificerade. Ibland får man använda sunt förnuft. Och som jag skrev så förstår jag inte hur man kan neka ett litet barn detta.
  • werner

Jobbar på fsk o att putsa glasögon tillhör självklart omsorgsbiten. Hjälper barn med plåster, smörja torr hud, torra läppar, byta blöta kläder, sätta upp hår i tofs, smörja in solskydd osv osv. Listan kan göras hur lång som helst. Det är självklart att ditt barn måste se ordentligt! Ta detta till fskchefen.

• RöttÄrSött

Självklart ska vi som personal kunna rengöra vid behov! Det får man ta sig tid till!

Däremot kan det såklart bli så att barnet leker mycket på avstånd varav man inte märker att de blir smutsiga, men om man ser eller barnet klagar ska det självklart rengöras! Precis som vi smörjer barnen med solkräm på eftermiddagen för att fylla på skyddet, som någon skrev håller inte skyddet hela dagen.

• Anonym (?!?)

Men herre Gud vad elakt, menar han/hon att din son ska ha svårt att se pga smutsiga glasögon? Stackars liten :( Läraren måste ha haft jävligt otur när h*n tänkte! Arbetar också på fsk och skiter fullständigt i om rengöring av glasögon ingår i mina arbetsuppgifter eller inte för SJÄLVKLART hjälper jag barnen men allt som handlar om deras välmående! Nä, ge pedagogen en chans att ändra sig (kan ju ha pratat utan att tänkt) annars gå vidare till förskolechefen. Acceptera inte att ditt barn ska behöva ha det så

Svar på tråden Glasögon på dagis - rengöra?