• Äldre 14 May 18:19
    4464 visningar
    2 svar
    2
    4464

    Kanin med Ringorm

    Hej! Jag är ganska säker på att min kanin har fått ringorm. Har läst mycket om andra kaniner som blivit drabbade av ringorm och allt det som jag läst om stämmer också mycket in på min kanin. Han är 4 år gammal och bor utomhus. Jag tror att han har fått ringorm eftersom att han har små fläckar på ryggen där han tappat päls. Och där han tappat pälsen har han ljusröda små fläckar med vita skorpor. Visste inte riktigt vad jag skulle göra efter som att ingen av mina förra husdjur har haft ringorm. Men läste sedan På olika hemsidor om att man kan använda Pevaryl efter som att det är bra mot ringorm och kan användas till kaniner också. Men vid de här "såren" har han fortfarande lite päls kvar. Så hur ska jag göra, gör det något om det fortfarande är lite päls kvar och jag sätter på krämen? Är också rädd över att han kanske kommer att slicka på salvan. Någon som varit med om sånt här? Väldigt tacksam för svar! :)

  • Svar på tråden Kanin med Ringorm
  • Wildca­t84
    Äldre 14 May 20:35
    #1

    Det kan vara mjällkvalster oxå.
    Mycket vanligt på kanin.

    Men du kommer i vilket fall som helst behöva kontakta veterinär.

    Ha en fortsatt skön kväll

  • Äldre 14 May 20:40
    #2

    Ring och rådgör med veterinär. Imaverol är ett preparat som man använder mot ringorm på större djur. Det borde fungera på kaniner också. Det är receptbelagt.

    Ringorm läker normalt ut av sig själv även om man inte behandlar, men på grund av smittorisken är det ändå bäst att behandla.

Svar på tråden Kanin med Ringorm