• Anonym (??)

Hjälp med att göra en muntlig presentation på engelska önskas

Det är så att jag ska göra en muntlig presentation på engelska då jag studerar engelska B (2) och jag skulle vara jättetacksam om jag kunde få lite tips på hur jag ska bygga upp den, vilka olika slags delar man kan ta med m.m.
    Jag har inte fått så mycket information annat än att det ska handla om ett annat land där engelska pratas, eller pratas som ett andraspråk.

Hur lång presentation är lämpligt tycker ni? Och ska jag göra den i Powerpoint eller räcker det med att jag skriver ner en text i Word och att jag sedan läser upp den?

Tack på förhand

• Svar på tråden Hjälp med att göra en muntlig presentation på engelska önskas
  • SIN74

Är det en muntlig presentation skulle jag inte acceptera att någon läste upp sitt. 
    Gör en powerpoint med stödanteckningar och bilder - berätta sedan så fritt du kan om det du vill delge.
    Om ni inte fått riktlinjer skulle väl 3-5 minuter kunna fungera. 

Vad ska tas med? Tänk som så att de andra inte vet något alls om landet - ge dem intressant information. Hur ser landet ut, natur, storlek, invånarantal. Hur lever man i landet, yrken, religion...

• Anonym (??)
    SIN74 skrev 2013-05-14 20:02:16 följande:
    Är det en muntlig presentation skulle jag inte acceptera att någon läste upp sitt. 
    Gör en powerpoint med stödanteckningar och bilder - berätta sedan så fritt du kan om det du vill delge.
    Om ni inte fått riktlinjer skulle väl 3-5 minuter kunna fungera. 

Vad ska tas med? Tänk som så att de andra inte vet något alls om landet - ge dem intressant information. Hur ser landet ut, natur, storlek, invånarantal. Hur lever man i landet, yrken, religion...

Ok tack för bra råd. Det ska jag göra för det blir ju dessutom roligare med bilder och presentationer blir då mer levande
  • Anonym (Mrs Smith)

håller med ovanstående, läs aldrig (däremot kan du ha stödord)!
    ha gärna en powerpoint och ha bilder att prata om och ta upp saker som du kan jämföra med Sverige, till exempel hur skolorna ser ut här i korthet för att sen gå vidare till "medan man i Sydafrika börjar skolan när man är X år gammal och..."
    tänk på att inte göra presentationen för enkel, men kom också ihåg att du kan behöva förklara "svåra" specifika ord (på engelska förstås!) om dina klasskamrater lyssnar.

punkter som kan vara bra att ta med:
    * varför pratar man engelska där? (koloni? berätta lite historia!) hur skiljer sig språket från brittisk/amerikansk engelska, vad är utmärkande? (kanske ha med ett kort ljudklipp?)
    * jämförelse styrelseskick / religion / skola / population / klimat

• Anonym (??)
    Anonym (Mrs Smith) skrev 2013-05-14 20:16:22 följande:
    håller med ovanstående, läs aldrig (däremot kan du ha stödord)!
    ha gärna en powerpoint och ha bilder att prata om och ta upp saker som du kan jämföra med Sverige, till exempel hur skolorna ser ut här i korthet för att sen gå vidare till "medan man i Sydafrika börjar skolan när man är X år gammal och..."
    tänk på att inte göra presentationen för enkel, men kom också ihåg att du kan behöva förklara "svåra" specifika ord (på engelska förstås!) om dina klasskamrater lyssnar.

punkter som kan vara bra att ta med:
    * varför pratar man engelska där? (koloni? berätta lite historia!) hur skiljer sig språket från brittisk/amerikansk engelska, vad är utmärkande? (kanske ha med ett kort ljudklipp?)
    * jämförelse styrelseskick / religion / skola / population / klimat
    Åh tusen tack! Jättebra tips! Men jag upptäckte nu att jag inte har Powerpoint i datorn då den är ganska ny så jag försöker ladda ner det nu. I värsta fall så får jag göra presentationen i Word med bilder, lite diagram osv där.
  • SIN74

Finns det inte ett gratis liknande program i google apps?

• Anonym (??)
    SIN74 skrev 2013-05-14 20:58:57 följande:
    Finns det inte ett gratis liknande program i google apps?
    Jo jag såg det när jag googlade men hur skulle jag kunna presentera då? Ska jag ta med min privata dator till skolan eller sparas den på nätet?
  • SIN74

Jag tror att den sparas så att du kan hämta upp den var som. 

• Anonym (??)
    SIN74 skrev 2013-05-15 17:21:50 följande:
    Jag tror att den sparas så att du kan hämta upp den var som. 
    Ok tack!
Svar på tråden Hjälp med att göra en muntlig presentation på engelska önskas