• Pabliito

Om jag är underårig kan jag äga en bostad?

Hejsan jag är 17 år och jag tänkte köpa en lägenhet men jag vet inte om det går ? om jag betalar hela summan påengång går det att jag kan stå som ägare på huset ändå om jag är minderårig?

• Svar på tråden Om jag är underårig kan jag äga en bostad?
  • Whitetrash86
    Whitetrash86 skrev 2013-05-14 21:02:22 följande:
    Nej, eftersom man måste vara 18 för att få skriva på ett kontrakt. Annars mås
    Annars måste du ha en målsman...
  • hellokill3r
    Whitetrash86 skrev 2013-05-14 21:02:39 följande:
    Annars måste du ha en målsman...

Jag behövde inte det. Jag betalade kontant (billig bostadsrätt i norrland) och vi fyllde i ett HSBkontrakt och skickade senare in. Mina föräldrar var inte ens med på detta på nåt sätt
  • Whitetrash86
    hellokill3r skrev 2013-05-14 21:04:53 följande:

Jag behövde inte det. Jag betalade kontant (billig bostadsrätt i norrland) och vi fyllde i ett HSBkontrakt och skickade senare in. Mina föräldrar var inte ens med på detta på nåt sätt
    Fast det är ju olagligt, vad jag vet..
  • hellokill3r
    Whitetrash86 skrev 2013-05-14 21:07:00 följande:
    Fast det är ju olagligt, vad jag vet..

Näe, det är det inte. Du får köpa och ingå avtal med pengar du själv tjänat in efter 16 års ålder.
  • Whitetrash86
    Under 18 skriver eget bostadskontrakt med vårdnadshavare. Är vårdnadshavare ansvarig för hyran. Barnet har socialbidrag och hyr av kommunen.

SVAR
    Hej!

Tack för din fråga!

Eftersom ett barn inte kan ingå rättsligt giltiga avtal utan samtycke från vårdnadshavaren är det i regel barnets föräldrar som måste ingå avtalet i barnets namn för att avtalet ska bli giltigt. Följden av detta blir att det enskilda barnet står som avtalspart och därför också ansvarar för en eventuell skuld. I andra ord det är barnet i första hand som är ansvarigt för hyran.
  • hellokill3r

Isåfall är det ändrat de sista åren, jag har som sagt köpt en bostad utan mina föräldrars inblandning för 6 år sedan när jag var 17 år. Det är också skillnad på hyresrättsavtal och att skriva köpekontrakt på typ en häst, en villa, en cykel, en båt, en bostadsrätt

• Whitetrash86
    Hej! Jag undrar vad åldergränsen är för att skriva under ett kontrakt på en bostadsrätt?

SVAR
    Hej.

Före det att en människa fyller 18 år har hon ingen rättshandlingsförmåga, 9 kap 1§ föräldrabalken. Detta innebär att hon inte kan ingå några juridiskt bindande avtal. Med anledning av detta är svaret på din fråga att åldersgränsen för att kunna ingå ett juridisk bindande avtal angående köp av bostadsrätt är 18 år.

Två undantag finns från det ovan angivna, som båda gäller underåriga som är över 16 år. Dels får den underåriga disponera över en inkomst som förvärvats på egen hand (9 kap 3§ föräldrabalken), och dels får underårig med eget hushåll rättshandla i den utsträckning som vanligen krävs för att upprätthålla hushållet (9 kap 2a§ föräldrabalken).

Alternativet som finns ifall köparen är under 18 år är att en av vårdnadshavarna står som ägare på kontraktet och att den underåriga sedan läggs till som delägare.

Med vänlig hälsning,
  • hellokill3r

För det var iaf ingen av mina vårdnadshavare som ens var medvetna om att jag köpte en lägenhet, ringde och sa "överraskning! Vi flyttar in i erst område nu!" Så de visste inte ens om det förrän efteråt

• Whitetrash86
    hellokill3r skrev 2013-05-14 21:17:43 följande:
    För det var iaf ingen av mina vårdnadshavare som ens var medvetna om att jag köpte en lägenhet, ringde och sa "överraskning! Vi flyttar in i erst område nu!" Så de visste inte ens om det förrän efteråt
    Ja, det har ju blivit lite hårdare tag nu dom senaste åren. Sen kanske man är lite mer slapp i Norrland ;)
Svar på tråden Om jag är underårig kan jag äga en bostad?