• Sötfiluren

Hur får vi vår 2-åring att somna tidigare och snabbare?

Vi har ett underbart barn på exakt två år som förut somnade sju på kvällarna utan knussel men sedan sommartiden kom somnar barnet tidigast åtta, halv nio... ibland tom halv tio vilket är alldeles för sent!

Nu har vi verkligen försökt med "allt" ett tag: inte sova på dagen vilket inte funkar för då somnar barnet fem... och vaknar sedan igen och pigg.

Vi har provat att vara på dagis ett par timmar för att leka av sig, äta bra mat hela tiden på jämna tider, lekt mycket ute på eftermiddagen och släckt ner så gott det går nu på våren och tagit det lugnt.
    Har samma rutiner med middag, bad, tandborste, pyjamas, bok och välling..

Ofta krävs två flaskor välling och SEN somnar barnet. Somnade kvart över åtta idag men det kanske är normal tid för tvååring och vi som får vänja oss?

Barnet somnar bara om vi är med i sängen, och att lämna och gå ut är inte ens aktuellt då barnet springet efter direkt. 

Ikväll började jag natta sju och barnet somnade kvart över åtta, efter X antal böcker, påhittade sagor, prat om dagen, välling... men mitt i allt när man tror att sömmen är nära börjas det sjungas...

Ge mig alla era toppentips på hur man får ett barn att somna lite tidigare?
    Korta ner dagsvilan som idag är på ca 1-5-2 timmar kanske?

• Svar på tråden Hur får vi vår 2-åring att somna tidigare och snabbare?
  • Whitetrash86

När går barnet upp på morgonen?
    För man kan ju inte förvänta sig (som en kompis) att en 2-3 åring vill sova 12-13 timmar/natt och gärna även sova under dagen.
    Och man kan ju inte lägga en unge vid 19 såvida man inte vill att dom kliver upp 05-06. =) 

• Natulcien

Ja, en dagsvila på 1,5-2 timmar för en 2-åring låter som väldigt mycket..?
    Vår son slutade sova på dagen vid 2 års ålder.
    Men han har aldrig heller somnat så tidigt som kl.19. Vid 2 års ålder somnade han runt kl.20-20:30, och sov till 8-8:30 nästa dag. Och ingen dagsvila, alltså.
    Ni kan ju prova en kortare vila, på 30 min till att börja med, kanske, om det är för mastigt att ta bort all sömn på en gång.
    När vaknar barnet på morgonen?

• hannis

Ja korta ner vilan på dagen rejält! 30 minuter låter som en mer lämplig tid om barnet är så piggt på kvällen.

• Kerubmamman

Korta ned dagvilan och/eller senarelägg kvällsläggningen. 
    Min yngre son slutade sova dagtid i den åldern, sov totalt 8-9 timmar per dygn. Mitt bästa tips är att fokusera på barnets signaler och inte på vad klockan är/antal timmar.  

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Smulan 89

Vi la sonen i sängen och så fick han stanna där. Han har dessutom dropp på natten så han får inte springa efter utan måste ligga kvar i sängen. Vi startar en cd med musik och sen går vi ut ur rummet. Lägger honom vid 20. Det brukar funka ganska bra. Ibland blir han ledsen, men då går vi in och ger nappen.

• Sötfiluren

Har vaknat vid sex, halv sju tidigare men nu senaste veckan har det faktiskt blivit halv åtta just för att barnet somnat så sent...

Idag gick vi t ex upp strax innan 8 vilket ju är länge och så en vila på dagen mellan 12.30-14.00.

Vi har provat att väcka på dagen men då är barnet jättearg och ledsen och supertrött....   

• Smulan 89

Vår son slutade sova på dagen vid 2 års ålder, då är han trött vid 20 och vaknar runt 08.

• Sötfiluren

Provade som sagt att ta bort dagsvilan men det höll fram till halv fem/fem då inget var roligt längre och barnet somnade i soffan sitttandes

• Wickedblue

Ta bort dagsvilan (kan dock ta ett par dagar innan de vänjer sig),kör med mörkläggningsgardin och låt barnet somna sjäv efter saga eller likade.

Svar på tråden Hur får vi vår 2-åring att somna tidigare och snabbare?