• avocadoo

Husvagnssemester i Europa med småbarn :)

Någon som har provat på det?

Jag och mannen är sugna på att åka till Norra Italien i sommar med husvagn. Våra små är 4, 3 och 1,5 år gamla. Vi vill vara borta 3 veckor ungefär. 

Någon som gjort liknande resa och har praktiska råd eller tips om bra, barnvänliga campingar?
    Behöver man boka plats i förväg eller är det bara att åka? (Tänkte åka sista dagarna i juni) 
    Är campingpriserna ungefär som hemma?

När jag tittar på campingplatser i italien så står det överallt att man i högsäsong måste boka minst 7 dagar, är det bara om man gör det i förväg eller är det så det funkar? Vi vill hellre byta ställe med några dagars mellanrum så att man hinner se lite mer...

Tips på grejjer som ska med hemifrån, sätt att underhålla småbarn i bilen, när och hur långt man ska köra per dag och hur man får ut så mycket semester som möjligt för pengarna mottages tacksamt :) 

• Svar på tråden Husvagnssemester i Europa med småbarn :)
  • YokohamaNr2

Vi sitter i samma sits, men tänker åka till Spanien med tält så jag stannar kvar i tråden och ser om vi får några roliga tips. Jag tror det är bäst att boka, de campingarna vi har kollat på, ligger nära stranden och verkar bli fulla ganska fort. De verkar ta en deposit och sen betalar man resten när man anländer.

Våra preliminär planer ser ut som att vi tar 3 nätter på ditresan, vi åker från London så har inte riktigt lika långt, sen stanna på campingen i 12 nätter och sedan 3 nätter hem igen

Lycka till med planeringen, när tänkte ni åka?

• Realmilla

Vi var iväg förra året i 4 veckor med våra barn då 6 år och 4,5 år.
    Vi åkte 16 juni tog båten Göteborg-Kiel körde ca 8-9 timmar och övernattade på en camping i södra Tyskland körde sedan vidare på morgonen genom Österrike och övernattade i Italienska alperna och sen hade vi inte så långt kvar att köra till Jesolo där vi bodde på en kanon bra camping i 10 dagar innan vi flyttade oss.
    Vi bokade ingen camping i förväg men det hände att någon camping var full men de finns många campingar så det var aldrig ett problem för oss!
    Vi åkte även till Kroatien och stannade där 1 vecka och hade även 5-6 dagar i Österrike.
    Våra barn var jätte duktiga i bilen vi hade laddat med roliga ritblock, pyssel, och köpte en ljudbok för barn.
    Sen var de även väldigt nöjda med att sitta och titta ut genom fönstret så mycket nytt
    Gick jätte bra vi funderar på att resa igen i år men vi har inte bestämt oss än då vi har en liten bebis också nu som är 3 månader.

Är det något mer du vill veta så fråga på så ska jag svara så gott det går!

• Realmilla

Campingar i Italien kostar i snitt 500 kr per dygn sen betalar man en avgift per person också tror barn under 2 år är gratis på de flesta campingarna.
    Den campingen vi bodde på i Jesolo var lite dyrare än de övriga vi bodde på
    Vi betalade totalt 11.000 kr för 10 dagar men då hade vi en stor plats som vi delade med mina svärföräldrar och en egen nyckel så vi hade egen dusch och toalett.
    Campingen hade barn klubb, underhållning på kvällarna, stort pool område låg direkt vid stranden och nära gå gatan.
    Massa saker ingick i campingen som inträde till vattenlandet i Jesolo, ponnyridning för barnen varje dag, lerduvskytte och andra aktiviteter antingen gratis eller med rabatt.
    Minns inte vad campingen hette men kan kolla upp det!

• Realmilla

På den campingen var vi tvugna att stanna minst 7 dagar men det tror jag var för att vi inte hade förbokat

• Realmilla

Jag skulle rekommendera att ta 3 nätter ner jag tyckte det var jobbigt att åka på 2 nätter! På vägen hem blev det 3 nätter och det var bättre!
    Att tänka på att man måste köpa en vinjet för att få köra på vägarna i Österrike.
    Sen tillkommer avgift för vägtullar.
    I Italien betalar man vägtullar om man åker motorvägen och det är att rekommendera.

• avocadoo
    Realmilla skrev 2013-05-15 15:07:36 följande:
    Jag skulle rekommendera att ta 3 nätter ner jag tyckte det var jobbigt att åka på 2 nätter! På vägen hem blev det 3 nätter och det var bättre!
    Att tänka på att man måste köpa en vinjet för att få köra på vägarna i Österrike.
    Sen tillkommer avgift för vägtullar.
    I Italien betalar man vägtullar om man åker motorvägen och det är att rekommendera.
    Tack för jättemånga bra tips :)

Vi tänkte nog ta minst 4 nätter på vägen ner... Hellre att det tar lite längre tid och att vi har roligt på vägen än att stressa på :)

Skönt att slippa boka!

Tråkigt att man var tvunga att stå i 7 dagar, vi vill helst bara vara 4 dagar per ställe för att hinna se mer :/

Hur mycket kostar det i vägtullarna i italien? På ett ungefär vilka pengar handlar det om? 

Lagade ni mycket egen mat eller åt ni på restauranger?

Vi funderar på att ta Trelleborg-Sassnitzbåten, verkar skönt att slippa några mil på så sätt :)

Du får jättegärna hitta fram namnet på campingen i jesolo om du orkar :)

• avocadoo
    YokohamaNr2 skrev 2013-05-15 14:46:33 följande:
    Vi sitter i samma sits, men tänker åka till Spanien med tält så jag stannar kvar i tråden och ser om vi får några roliga tips. Jag tror det är bäst att boka, de campingarna vi har kollat på, ligger nära stranden och verkar bli fulla ganska fort. De verkar ta en deposit och sen betalar man resten när man anländer.

Våra preliminär planer ser ut som att vi tar 3 nätter på ditresan, vi åker från London så har inte riktigt lika långt, sen stanna på campingen i 12 nätter och sedan 3 nätter hem igen

Lycka till med planeringen, när tänkte ni åka?
    Vi tänkte åka kring 27 juni. Det blir nog minst 4-5 nätter på ditresan. Är sugna på att kanske stanna några dagar i Österrike också :)

Jag känner att jag gärna skulle vilja kunna stanna någon natt extra om vi vill och kunna ändra rutten om vi hittar något spännande så det vore skönt att inte boka :/ Eller kan man ringa och ändra bokningen månn tro om man blir ett par dagar tidig/sen? 
  • Realmilla

Ja det är bra att inte stressa försöka göra roliga stop på vägen!
    Jag fick hem en tidning från stena Line och där fanns nån hemsida man kunde planera sin resrutt efter vad man var intresserad av att stanna på vägen ner jag kan kolla upp den adressen till imorgon till dig!

Campingen i Jesolo heter International och det var bara på den vi måste bo i minst 7 dagar men det kan ha att göra med att vi inte bokade i förväg jag vet inte riktigt!

Ingen annan camping vi bodde på hade såna krav i Alperna var vi 1 natt! I Grado var vi 2-3 nätter, Kroatien 7 nätter, villach Österrike 4 nätter, Salzburg Österrike 2 nätter sen 3 Tysklands nätter på 3 olika campingar.
    Kommer inte ihåg vad vägtullarna kostade men det var inga stora pengar berodde på hur länge man åkte på motorvägen men var väll från 1 Euro och uppåt.

Vi varierade hemlagat med restaurang.

Österrike är jätte fint rekommenderar verkligen att stanna till där några dagar Salzburg är en otroligt vacker stad.i villach där vi bodde var det härliga vyer med Alperna och en trevlig bad sjö.

• YokohamaNr2

Just det värt att kolla upp är allt man måste ha med i bilen, speciellt i Frankrike. Det är tex massa saker som man inte behöver här i England. Alkolås, neonvästar. Vi behöver inte ens ha varningstriangel i bilen

Man får inte ha en satnav som varnar om fartkameror, stort klistermärke som visar vilket land du tillhör, tror inte att flaggan på registreringskylten gäller. Extra lampor mm mm

Svar på tråden Husvagnssemester i Europa med småbarn :)