• Pyrrhula

5 veckors valp har diarre...

En valp i vår kull av 6 st, har sedan igår haft diarré. Är pigg i övrigt förutom i morse då den inte ville äta sin portion. Han åt den en timme senare utan problem. Avföringen är gulaktig och väldigt lös, men små inslag av fastare form. Nu ikväll ser jag även att tiken börjar bli dålig. Valparna får uppblött torrfoder 3 gånger om dagen och diar resten, de vill inte dricka vatten än även fast de har fri tillgång till det. Måste ringa till veterinären imorgon bitti, men tänkte höra om det finns några bra huskurer som är riskfria att prova redan ikväll. Alla tips jag kan googla mig fram till är för lite äldre valpar/hundar. 
    Alla valpar och tiken avmaskades för tre dagar sedan och diarré kunde vara symptom på det, men borde inte det ha visats sig tidigare? 

• Svar på tråden 5 veckors valp har diarre...
  • Pyrrhula
    kampfisken skrev 2013-05-14 21:26:34 följande:
    Morotspuré sådan som finns bland barnmaten!
    Jasså? Ja morötter brukade vi ju ge en av våra hundar som ofta hade magproblem, tyvärr har jag ingen möjlighet att handla sånt innan imorn. Men tack för tipset.
  • Kofot

Kontakta veterinären för en valp blir lätt riktigt dålig och påverkad.
    Har du avmaskat?

• Pyrrhula
    Kofot skrev 2013-05-14 22:18:10 följande:
    Kontakta veterinären för en valp blir lätt riktigt dålig och påverkad.
    Har du avmaskat?
    Som jag skrev i ts så ska jag ringa vet imorgon och de är avmaskade för tre dagar sedan.
  • Kofot
    Pyrrhula skrev 2013-05-14 22:29:16 följande:
    Som jag skrev i ts så ska jag ringa vet imorgon och de är avmaskade för tre dagar sedan.
    Jag såg det sedan jag hade postat. Så är det när man är trött och inte läser noga. Hoppas det löser sig med valpen. Vad är det för ras?
  • Pyrrhula

Tack, det löser sig säkert, men man känner sig lite maktlös när man inte kan göra nåt direkt mer än vänta. Speciellt inte om man är osäker på om det är tiken som avger nåt konstigt i mjölken eller om det är valpen som är dålig av nåt som sedan tiken också fått...

• Guldbarb

Jag brukar ge våra hundar avslagen coca cola när de spyr och har diarré... det brukar fungera på båda delarna hos dom. Ger kanske 2-3ml (med hjälp av spruta utan kanyl) 1-2 gånger och det brukar gå över direkt... vet inte om det skulle funka på så små valpar dock. 

• Maximus01

Min hund hade problem med magen från han var yngre än 8 veckor . Det visade sig senare vara köttallergi men det är en annan femma . Men vi fick rådet att ge han mortospuré , kokt ris och torsk , morotspurén skulle man gärna blanda med majsvälling . Lycka till .

• Pyrrhula

Hej och tack för alla tips. Valpen var imorse bra i magen, åt, drack mycket vatten och sprang omkring med väldig energi. Han bajsade två gånger när de kom ut och det var fast om än lite beige/brunt fortfarande. Tiken däremot är sämre. Vet ringer upp om ca 30 minuter men antar att de bara säger att hon ska fasta och sedan börja med ris och torsk. 

Svar på tråden 5 veckors valp har diarre...