Hur upptäcktes er Endometrios ?
Ett par frågor till er som är diagnostiserade med endometrios -
Hur upptäcktes er Endometrios och med vilka medel ?
Ultraljud ? Nån sorts röntgen ? Annat sätt ?
Fick ni söka hjälp länge innan ni fick diagnos ? Var det många som inte tog er på allvar ?
Ledde den långa tiden utan diagnos isåfall till att ni fick bestående skador av sjukdomen ?
Jag har själv sökt hjälp 2 ggr nu pga. smärtor jag har på vänster sida av magens underdel, på vänster sida inuti underlivet, och ibland ner i vänster lår. Känner även att jag har en utbuktning, en "boll" på vänster sida av magens underdel, vilket oroar mig.
Har alltid haft svår mensvärk - men det är just den här smärtan som kommer oväntat som oroar mig. Kan hända att det sticker i magens underdel när jag tränar, att jag får "håll" på vänster sida av magens underdel när jag går på toa, och att det gör ont i allt ovanför/inuti underlivet när jag springer eller sätter mig ner.
Är 21 år gammal och tycker det är jävligt konstigt att jag har såna mystiska smärtor - men hos båda människorna jag varit hos och pratat om det, har jag fått höra "Det är betydligt vanligare att ha svår mensvärk än Endometrios", "Det ser normalt ut", "Om du hade haft endometrios så hade du haft ondare", "Det är nog bara stressmage" (hahaha?), "bollen du känner kan vara tarmen".
Jag har bara kollats med ultraljud dessa 2 ggr - men jag blir så JÄVLA rädd över att det inte är tillräckligt. Jag litar inte på deras "det ser bra" ut och jag är så jävla rädd att allt bara ska växa ihop i magen på mig så jag får bestående skador ...
Är otroligt tacksam för svar ska ni veta!!
Stort tack till er som bemödar er att svara mig.