• Anonym (orolig)

Hur upptäcktes er Endometrios ?

Ett par frågor till er som är diagnostiserade med endometrios - 

Hur upptäcktes er Endometrios och med vilka medel ? 
    Ultraljud ? Nån sorts röntgen ? Annat sätt ? 

Fick ni söka hjälp länge innan ni fick diagnos ? Var det många som inte tog er på allvar ? 

Ledde den långa tiden utan diagnos isåfall till att ni fick bestående skador av sjukdomen ?  

Jag har själv sökt hjälp 2 ggr nu pga. smärtor jag har på vänster sida av magens underdel, på vänster sida inuti underlivet, och ibland ner i vänster lår. Känner även att jag har en utbuktning, en "boll" på vänster sida av magens underdel, vilket oroar mig. 
    Har alltid haft svår mensvärk - men det är just den här smärtan som kommer oväntat som oroar mig. Kan hända att det sticker i magens underdel när jag tränar, att jag får "håll" på vänster sida av magens underdel när jag går på toa, och att det gör ont i allt ovanför/inuti underlivet när jag springer eller sätter mig ner. 

Är 21 år gammal och tycker det är jävligt konstigt att jag har såna mystiska smärtor - men hos båda människorna jag varit hos och pratat om det, har jag fått höra "Det är betydligt vanligare att ha svår mensvärk än Endometrios", "Det ser normalt ut", "Om du hade haft endometrios så hade du haft ondare", "Det är nog bara stressmage" (hahaha?), "bollen du känner kan vara tarmen".

Jag har bara kollats med ultraljud dessa 2 ggr - men jag blir så JÄVLA rädd över att det inte är tillräckligt. Jag litar inte på deras "det ser bra" ut och jag är så jävla rädd att allt bara ska växa ihop i magen på mig så jag får bestående skador ... 

Är otroligt tacksam för svar ska ni veta!!
    Stort tack till er som bemödar er att svara mig. {#emotions_dlg.flower}                        

• Svar på tråden Hur upptäcktes er Endometrios ?
  • Malima

När jag var 15 fick jag p-piller mot mina menssmärtor. Det blev bättre ett tag, men när jag var runt 25 började det bli outhärdligt. Jag gick och drog på gynbesöket, men när jag väl gick så gjordes en grundlig gynundersökning. Utifrån den och min beskrivning av symptomen så tycker gynekologen att det lät som endometrios. Hon skickade mig dock till kvinnokliniken för en " second opionion" och där var det likadant.

Båda tyckte att man absolut aldrig ska nöja sig med svar att " det är normalt med hemska menssmärtor", för det är det inte!

Jag jag nu haft menpaus i snart 3 år ( graviditet, amning och p-piller) och mår mkt bättre!

Ge dig inte- du måste få ett bättre svar än att det " kan vara tarmen"!

• Mitarashi

Min upptäcktes när jag uppsökte gynakuten 4ggr på två månader pga cystor som sprack. Sista gången hade jag en på vardera äggledare stora som tennisbollar. De hade snurrat äggledarna så jag fick en kraftig infektion, jag fick ligga inne i fyra dygn med två olika antibiotikadropp. Läkaren sa att det såg ut som sk. "Chokladcystor".

Jag fick göra en titthålsoperation och sen sköts mensen upp i några år och då försvann problemet. Jag har sedan haft p-stav som fungerade bra, jag hade endast små blödningar var 3:e månad och efter det vart jag gravid.

Jag har aldrig haft kraftig mensvärk utan bara en svidande smärta ibland och väldigt uppsvullen mage i samband med mens. Nu äter jag inga preventivmedel och går på kontroller var 6:e månad och hitils fungerar det bra :)

• Anonym (orolig)
    Malima skrev 2013-05-15 06:00:40 följande:
    När jag var 15 fick jag p-piller mot mina menssmärtor. Det blev bättre ett tag, men när jag var runt 25 började det bli outhärdligt. Jag gick och drog på gynbesöket, men när jag väl gick så gjordes en grundlig gynundersökning. Utifrån den och min beskrivning av symptomen så tycker gynekologen att det lät som endometrios. Hon skickade mig dock till kvinnokliniken för en " second opionion" och där var det likadant.

Båda tyckte att man absolut aldrig ska nöja sig med svar att " det är normalt med hemska menssmärtor", för det är det inte!

Jag jag nu haft menpaus i snart 3 år ( graviditet, amning och p-piller) och mår mkt bättre!

Ge dig inte- du måste få ett bättre svar än att det " kan vara tarmen"!
    Tack så mycket för ditt svar!! 

Kunde de liksom SE att du hade endometrios med ultraljud, eller fick du den diagnosen baserat på dina symtom ? 

Jag tycker inte heller jag ska behöva nöja mig med "det är kanske stressmage" - men jag är så otroligt trött på att gå till kärringar som nonchalerar mig och bagatelliserar mina problem :// Va hos en gynekolog för inte så länge sen och då fick jag som sagt höra att det såg "helt normalt ut" och att det "nog va stressmage" - och efter det besöket va jag så jävla ledsen och uppgiven att jag inte pallade mer ... fan vad jag hatar alla som får en att må skit när man går till dom för att få hjälp. 

Det enda som skrämmer mig massor är att jag som sagt ska få bestående skador om det är Endometrios jag har! 

Va det landstings-gyn eller privat-gyn du gick till ? 

Jag gick privat ... trodde det skulle va bättre, men det var SKIT!
    Mitarashi skrev 2013-05-15 09:44:15 följande:
    Min upptäcktes när jag uppsökte gynakuten 4ggr på två månader pga cystor som sprack. Sista gången hade jag en på vardera äggledare stora som tennisbollar. De hade snurrat äggledarna så jag fick en kraftig infektion, jag fick ligga inne i fyra dygn med två olika antibiotikadropp. Läkaren sa att det såg ut som sk. "Chokladcystor".

Jag fick göra en titthålsoperation och sen sköts mensen upp i några år och då försvann problemet. Jag har sedan haft p-stav som fungerade bra, jag hade endast små blödningar var 3:e månad och efter det vart jag gravid.

Jag har aldrig haft kraftig mensvärk utan bara en svidande smärta ibland och väldigt uppsvullen mage i samband med mens. Nu äter jag inga preventivmedel och går på kontroller var 6:e månad och hitils fungerar det bra :)

Oj vad läskigt det låter att äggledarna snurrades!! Det måste ha gjort väldigt ont ?!

Jag är jätterädd för att något såntdär ska hända mig, men jag hoppas isåfall det liksom KÄNNS att något är fel så att man vet direkt.       

Vad skönt att höra att det blivit bättre för dig {#emotions_dlg.flower} 
Svar på tråden Hur upptäcktes er Endometrios ?