Pappan godkänner inte ledighet! Hjälp?
Hej, Jag är i akut behov av råd. Jag och barnens pappa var nyligen i Tingsrätten och fick ett interimistiskt beslut som innebär att han träffar barnen varannan helg torsdag till måndag. Han fick ingen beviljad sammanhängande semester.
I samband med beslutet var jag tvungen att kontakta honom (via sms som vanligt) på grund av en inbokad resa (som han redan visste om). Jag frågade om vi trots domen kan skifta dagar då barnen ska besöka morfar, som bor låååångt ifrån, under v21. Han svarade att det var inga problem och vi kom fram till att han ska ha barnen några dagar tidigare än domen säger. Och så blev det. Han har barnen i skrivande stund trots att domen säger att han ska ha dem först imorgon, torsdag. Idag hämtar jag barnen inför resan på fredag.
Igår kväll ringer skolans rektor och meddelar att pappan inte godkänner ledighetsansökan. Hon säger vidare att hon uppmärksammat att barnens pappa och jag skiftat dagar och att från skolans sida finns inget hinder i att barnen reser. Han gör alltså detta enbart för att jävlas utan att tänka på att det är barnen han straffar, inte mig.
Vi har en muntlig/sms-överenskommelse som är påbörjad. Men vi har oxå ett domstolsbeslut som säger annat. Plus att han inte godkänner ledighet.
Jag kommer ta barnen och åka ändå! MEN, jag behöver veta vad jag eventuellt kan förvänta mig?
I min värld är en muntlig/sms tillfällig överenskommelse giltig. Speciellt då han själv hämtat barnen på den överenskomna tiden som normalt är mina dagar. I min värld ligger det honom i fatet att neka barnen att träffa sin morfar som de gör 2 ggr/år, speciellt när skolan tänkte bevilja ledigheten. Vad säger rätten om det samarbetet inom ramen av gemensam vårdnad?
Ja ni förstår, tusen tankar. Och det är bråttom. Vi åker på fredag! Tacksam för alla råd jag kan få. Erfarenheter? Tankar? Jag tittar in här ikväll igen....