• Krusmatta

Vad säger BVC om BLW/plockmat?

Jag har googlat lite på BLW och tycker det verkar vara ett bra sätt att börja med fast föda.
    Jag frågade lite om detta sist jag var på BVC och fick då till svar "det är inget vi på BVC rekommenderar, vi rekommenderar det traditionella med puréer."
    Jag är lite nyfiken på hur de ser på BLW på andra ställen, fler som hört BVCs åsikter?

• Svar på tråden Vad säger BVC om BLW/plockmat?
  • Judiths

Vår BVC-sköterska rekommenderade plockmat till vår tjej som inte tycker om att bli matad med puréer utan vill plocka själv. Dottern var 8 månader då sköterskan uppmuntrade att ge henne bitar att äta själv istället (vilket vi redan börjat göra).

• blubbblubb

Hur gammal är barnet?

Om barnet är tillräckligt gammal för att tugga mat, så prova. BVC är ibland lite stela i sina råd.          

• Ingridsmamma

Jag har inte hört med mitt BVC om vad de tycker om det, men skulle inte kunna tro att vår sköterska skulle ha något problem med det.

Min dotter har ätit plockmat från början och det har funkat jättebra, eller i början fick hon pureer med bitar i och plockmat till det. Vi började med stora bitar som hon kunde hålla i själv när hon var nästan 6 månader. Hennes finmotorik utvecklades ganska tidigt tack vare att hon fick plocka med maten själv, när hon var 7-8 månader åt hon mindre bitar och åt hela måltider själv. Idag är hon ett år och äter själv med sked/gaffel halva måltiden andra halvan med händerna för att hon tröttnar på besticken. 

• cloudberry79

Mitt BVC tyckte det lät spännande och frågar hur det går när vi kommer och väger/mäter. Vi har aldrig gett en puré åt dottern någonsin, hon går upp precis som hon ska, men då ammar jag också en hel del ännu.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Natulcien

Hmm...det låter som något som man svarar om man inte har tillräckligt med kunskap och känner sig obekväm..? Din BVC-sköterska kanske är "old school"?

• Bengt ek
    Krusmatta skrev 2013-05-15 10:37:55 följande:
    Jag har googlat lite på BLW och tycker det verkar vara ett bra sätt att börja med fast föda.
    Jag frågade lite om detta sist jag var på BVC och fick då till svar "det är inget vi på BVC rekommenderar, vi rekommenderar det traditionella med puréer."
    Jag är lite nyfiken på hur de ser på BLW på andra ställen, fler som hört BVCs åsiko

om man är mogen att skaffa barn bör man vara mogen 
    nog för att avgöra vad man ska ge sitt barn för matCool

• Krusmatta
    blubbblubb skrev 2013-05-15 10:45:48 följande:
    Hur gammal är barnet?

Om barnet är tillräckligt gammal för att tugga mat, så prova. BVC är ibland lite stela i sina råd.          
    Än så länge är hon för liten för annat än smaksensationer, hon är bara strax över fyra månader. Men jag frågade av ren nyfikenhet.
    Natulcien skrev 2013-05-15 10:53:45 följande:
    Hmm...det låter som något som man svarar om man inte har tillräckligt med kunskap och känner sig obekväm..? Din BVC-sköterska kanske är "old school"?
    Ja, hon verkade lite obekväm när jag frågade, kanske är som du säger.
    Bengt ek skrev 2013-05-15 10:59:30 följande:
    om man är mogen att skaffa barn bör man vara mogen 
    nog för att avgöra vad man ska ge sitt barn för matCool
    Jag förstår faktiskt inte varför du ens kommenterar. Jag undrade vad andra BVC säger om detta. Det handlar inte alls om ifall jag är mogen nog att avgöra vad mitt barn ska äta.
    Och för övrigt, att veta vad barn bör äta och inte är inget som handlar om mognad, jag anser att det handlar om kunskap och det får man genom att fråga. Glad

• Jkpg Deluxe

vårt bvc är väldigt "gammeldags" i sitt tänkande överlag...så jag sa aldrig att dottern vägrade puré men älskade plockmat... ;)

Svar på tråden Vad säger BVC om BLW/plockmat?