Gå ur Kommunal, A-kassan?
Jag blev arbetslös för snart 5 mån sen. Det var MYCKET viktigt att jag skyndade mig till Arbetsförmedlingen och anmälde mig. Jag gjorde så och skickade in arbetsgivarintyg till A-kassan. Sen fick jag brev från dom att intyget behövde kompletteras. Jag kontaktade AME, som var arbetsgivaren, och de skrev ut nya intyg och skickade in. Det tog 1,5 månad innan A-kassan fick dom. De stämde inte heller och nu krävde de en komplettering för tredje gången. Jag fick avslag för att jag inte hade skickat in begärda handlingar i tid. Jag försökte förklara för dom att jag inte kan skriva ut intygen själv.
Jag fick också avslag från Försäkringskassan när jag sökte aktivitetsstöd, trots att jag jobbat in nytt arbetsvillkor och är medlem i A-kassan.
Jag frågade A-kassan, AME och Försäkringskassan att det är normalt att det ska ta sån här tid. De undvek frågan. Det var först nu när jag var till socialkontoret och sökte ekonomiskt bistånd som sekreteraren tyckte att detta var mycket märkligt.
De undrade varför inte AME och A-kassan pratade direkt sinsemellan istället för att skicka ut brev till mig och låta mig i tur och ordning ta kontakt med vardera, särskilt som det tagit sån tid. Jag frågade A-kassan samma sak, och de svarade att jag får prata med min arbetsgivare.
Jag kontaktade facket i min hemstad och de kan inte göra nåt.