• Anonym (Design)

Gå ur Kommunal, A-kassan?

Jag blev arbetslös för snart 5 mån sen. Det var MYCKET viktigt att jag skyndade mig till Arbetsförmedlingen och anmälde mig. Jag gjorde så och skickade in arbetsgivarintyg till A-kassan. Sen fick jag brev från dom att intyget behövde kompletteras. Jag kontaktade AME, som var arbetsgivaren, och de skrev ut nya intyg och skickade in. Det tog 1,5 månad innan A-kassan fick dom. De stämde inte heller och nu krävde de en komplettering för tredje gången. Jag fick avslag för att jag inte hade skickat in begärda handlingar i tid. Jag försökte förklara för dom att jag inte kan skriva ut intygen själv.
    Jag fick också avslag från Försäkringskassan när jag sökte aktivitetsstöd, trots att jag jobbat in nytt arbetsvillkor och är medlem i A-kassan.
    Jag frågade A-kassan, AME och Försäkringskassan att det är normalt att det ska ta sån här tid. De undvek frågan. Det var först nu när jag var till socialkontoret och sökte ekonomiskt bistånd som sekreteraren tyckte att detta var mycket märkligt.
    De undrade varför inte AME och A-kassan pratade direkt sinsemellan istället för att skicka ut brev till mig och låta mig i tur och ordning ta kontakt med vardera, särskilt som det tagit sån tid. Jag frågade A-kassan samma sak, och de svarade att jag får prata med min arbetsgivare.
    Jag kontaktade facket i min hemstad och de kan inte göra nåt.

• Svar på tråden Gå ur Kommunal, A-kassan?
  • Anonym (?)

Förstår inte vad din fråga är...?

• Ej med i facket

Min sambo hade samma problem arbetsgivare och akassan kunde inte prata med varandra utan hon fick komplettera flera gånger innan det tillslut blev rätt.
    Om du är arbetslös bör du nog inte vara med i varken facket eller a-kassan då det kostar dig onödiga pengar.
    Lycka till

• hupp

Det är ju inte din arbetsgivare som är medlem i a-kassan, utan det är ju du. Tänk om det i stället för en inkomstförsäkring hade vart din ...låt oss säga bilförsäkring. Hade du då om du krockat bilen tyckt att ditt försäkringsbolag ska prata med någon annan "över huvudet " på dig i ditt ärende?  Att någon annan ska skicka in de intyg som behövs, så du inte har någon aning om vad som skickas eller vad det står på dem... Troligtvis inte, och detsamma gäller ju din inkomstförsäkring, som är FRIVILLIG.  

• Anonym (Stina)

Jag jobbar med dessa frågor från arbetsgivarsidan och det är inte helt lätt alltid att reda ut vad det är för intyg folk behöver! Alla vill i princip ha arbetsgivarintyg. Sen ringer de efter nån dag och undrar "va fan det här är förnått" för då ville de inte ha ett sådant utan ett inkomstintyg som styrker deras anställning och vilken lön de har vilket är en helt annan sak. Men hur som helst, OM det blir så att det går troll i ett ärende, att intyg skickas fram och tillbaka och att det är oklart exakt vad för intyg och för vilken period som det faktiskt gäller, så kan vi visst ibland ta kontakt med a-kassan direkt. De ringer även oss då och då för att kontrollera uppgifter osv. Vi har jättebra kontakt med de flesta fack och a-kassor.

Svar på tråden Gå ur Kommunal, A-kassan?