• lillalorten06

Adhd/hjärnskada

Fick igår reda på att min flicka på 6 år antingen har en hjärnskada eller adhd eller både och... Jag känner mig så vilsen. Kan tänka mig att det är såhär hon känner sig alltid... När hon va 1.5 år så ramlade hon ner för en trappa och fick blödningar i hjärnan. Och på efterkollen så va där en liten påvisning... Så nu har vi gått en 2 veckor lång intensiv utredning i Lund för att ta reda på vad det är som gör henne så annorlunda. O nu vet vi... Finns det någon här inne med erfarenhet av detta?!

• Svar på tråden Adhd/hjärnskada
  • blubbblubb

Jag tycker det låter som ett konstigt besked efter 2 veckors intensiv utredning.

ADHD har man om man uppfyller ett antal kriterier på en lista som handlar om koncentrationsförmåga, fokus, uppmärksamhet etc. Har man det, har man per definition ADHD.
    En ADHD diagnos har ingenting med eventuella orsaker att göra (hjärnskadan, arv, etc)

Det finns många här som gör utredningar om ADHD, utvecklingsstörning/försening, etc.   Om du berättar lite mer om vad det är för utredning/tester ni gjort och om resultatet så kanske det är lättare att stötta. 

• lillalorten06

Lärare/specialpedagog, logoped, läkare, psykolog, arbetsterapeut och sjukgymnast. Vi har inte gjort en vanlig adhdutrwdning eftersom hon hade den skadan i bakgrunden. Barn med adhd, deras svårigheter, sitter i frontalloben och det var där hon hade sin skada. Så därför vet dom inte om hennes sätt att vara på beror på skadan eller adhd eftersom det yttrar sig på samma sätt eftersom det sitter på samma ställe i hjärnan.. Hmm blev lite långt kanske men. Vi har alltså varit på en utredning där dom gått igenom tösen från topp till då, fysiskt och psykiskt. Och dom har kommit fram till en del svårigheter eller brister eller oförmågor eller vad man ska kalla det och dom vet som sagt inte om det beror på adhd, hjärnskada eller både och...

Svar på tråden Adhd/hjärnskada