• 0fia

Varför lyckas jag inte pumpa cykeldäcket?

Köpte en cykel i födelsedagspresent till min tre-åring och lyckan var stor. Ända tills jag kom på att vi inte hunnit pumpa däcken och när vi gjorde det visade det sig att framdäcket inte gick att fylla.

Jag köpte ny ventil igår men det verkar ta stopp längre in. Ventilen fungerar fint men sen är det tvärstopp. SNÄLLA hjälp mig med TIPS om vad som är fel.

Affären jag köpte cykeln i ligger en bit bort så jag vill helst lösa det utan att åka tillbaka till affären.

Supertack!
    /0fia 

• Svar på tråden Varför lyckas jag inte pumpa cykeldäcket?
  • seandra82

eller så går man tillbaka till affären o ber om hjälp eller en cykelaffär

• 0fia

Eller så frågar man någon smart på familjeliv Solig

• amiofo

kan vara att den inte blivit pumpad på ett tag. Se till att det är helt tätt och tryck till ordentligt. Tänk ungefär att något sitter fast i ett sugrör och behöver ett extra blås för att åka ur.
    Vi hade likadant med sonens cykel när vi tog fram den nu till våren.  

• amiofo

kan ju såklart vara något annat fel också men...... annars ring affären och se om de kan ge dig tips

• Rabarbapuppa

Det finns lite olika ventiler beroende på vilken typ av cykel det är.

En bild på ventilen skulle sitta bra. Kan du lägga upp?
    Och vilken pump använder du till ventilen?

/Puppa

• 0fia

Hehe, har lyckats, i alla fall tillfälligt. Det är en vanligt gammal cykelventil, inte bildäcksvarianten. Tror det är pumpen som är knepig.... 

• Rabarbapuppa
    0fia skrev 2013-05-15 15:20:18 följande:
    Hehe, har lyckats, i alla fall tillfälligt. Det är en vanligt gammal cykelventil, inte bildäcksvarianten. Tror det är pumpen som är knepig.... 
    Jaha, då kanske det är en sån här:

http://alvikscykel.jetshop.se/schwalbe-slang--2728-m-cykelventil--p-985-c-543.aspx

Det är bara att skruva ur den och köpa nya delar till den, kostar väl typ 15 spänn på Clas Ohlson eller nån cykelbutik. Fast personligen hade jag nog passat på att byta hela slangen (inkl ventil) för den kan ju vara gammal o torr och då blir det väl punka rätt lätt ändå.

/Puppa 
Svar på tråden Varför lyckas jag inte pumpa cykeldäcket?