• syntharen

Efter cytotec-behandling?

Hej!

Jag undrar om det är fler som fått Cytotec-behandlig efter uteblivet missfall (MA) och efter det haft svårt att bli gravid?

Jag fick ett MA i nov 2011 och efter det verkar det som om jag inte har ägglossning (ska börja utredning i juni), och jag börjar misstänka att det är Cytotec som är orsaken. Jag fick vara med i en studie om vad som är bäst för kvinnan vid missfall, cytotec eller låta kroppen ta hand om det själv. Jag hoppades då på tabletterna för jag ville bara ha ut det så vi kunde försöka igen, och jag fick det. Idag hade jag inte varit med i studien utan låtit kroppen ta hand om det själv eller gjort en skrapning. Speciellt efter allt media har tagit upp om Cytotec den senaste tiden. Nåt reportage jag såg gick en läkare från SUS Malmö (där jag genomgick behandlingen och studien) ut i media och sa att det inte var bra att använda Cytotec, varken vid abort eller för att sätta i gång förlossning, om jag minns det hela rätt. Kanske nåt dom kom fram till i studien...

Skulle vara intressant att höra om fler haft problem med att bli gravida efter att blivit behandlade med Cytotec. 

• Svar på tråden Efter cytotec-behandling?
  • anynom

Gud vad trist att höra! Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av att använda cytotec men då jag arbetar inom vården har jag kommit i kontakt med många kvinnor som behandlats med detta. Jag har inte träffat någon som har haft problem med konception efter att ha fått cytotec, däremot kan jag bidra med följande:

1. Cytotec är inte ett läkemedel som är till för att behandla ex uteblivna missfall, utan är till för att behandla magsår. Det står ingenstans på FASS att det ska användas till något annat, även om jag vet att det görs det ändå.
    2. Några av biverkningarna är: menstruationsstörningar, vaginal och postmenopausal blödning, ruptur av uterus (att livmodern "går sönder"), att man får extra riklig mens mm

Detta tycker jag visar på att detta läkemedel visst kan påverka fertiliteten och jag tycker absolut du ska anmäla detta som en biverkning till läkemedelsföretaget och be att få ordentlig hjälp att undersöka livmoder, äggstockar och ägglossning mm. Hoppas det löser sig för dig!  

• Sweet life

Jag har använt cytotec vid både abort och MA och min ägglossning var som vanligt efteråt. Men tycker du borde kontakta kliniken som gav dig läkemedlet och berätta ditt problem.

Så man kan kontrollera dina hormonnivåer och kanske trigga igång kroppen igen.

Svar på tråden Efter cytotec-behandling?