• jenigbg

Öppna förskolan.

Hejsan!! Har några frågor till er här på FL Jag tänkte besöka öppna förskolan med min 7 månaders Och undrar lite hur det går till när man besöker en öppen förskola? Är det som ett ungefär dagis, förutom att vi föräldrar är med? Går man dit och gör vad? Då detta är mitt första barn så är allt så nytt, men jag känner Att jag vill få mer utav dagarna, då jag är mammaledig Så kom med några tips, förslag m.m.

• Svar på tråden Öppna förskolan.
  • Tirem

Du umgås, fikar och har mysigt i en barnvänligt miljö

• Litet My

Här är det både fri lek, sångstund mm samt fika/ frukost olika rum med olika saker beroende på ålder. Finns också dagar för de vars barn är under 1 år. Har haft med både1,5 åringen och 7 åringen och båda har gillat det. Är barnet litet är det ju mest fika och att träffa andra mammor som blir viktigast tyckte jag.

• ninalinnea81

Ta med lite pengar till fika. Det brukar inte vara dyrt, 15-20 kr för kaffe och smörgås.
    På ett ställe i Borås jag gått till mycket har de alltid nybakade frallor!

Va inte där precis när de öppnar, då brukar det vara tomt, men inom en halvtimme, då brukar det vara sångstund. 

Eftersom man har sitt barn med behöver man ju aldrig känns sig ensam.  Och alla andra har samma intresse!

• jenigbg

En annan fråga... Ni säger fika... Finns det och köpa på Plats eller köper man sig? Jag vet dumma frågor, men aldrig varit på öppen förskola.

• Litet My

Vi får frukostbuffe för 20 kr/ familj, otroligt lyxigt med en massa frukt mm

• Tirem

Vilken öppna förskola är de du ska besöka? Gissar att du är fån Göteborg?

• Ramborg

Hos oss kostar det 5 kr för kaffe. 30 kr för lunch vuxen, 10 kr för barn.

42.
  • Topcom

Brukar finnas lättare mat och dryck där, till exempel fikabröd, macka, kaffe, te och liknande. Alltså inget du behöver ta med förutom lite småpengar

• jenigbg

Tirem: Ja jag bor vid munkebäcks torget och tänkte Besöka den förskolan som finns vid kultur huset, som finns här i Örgryte - härlanda

• Tirem

När jag bodde i Göteborg och var föräldraledig -07 var Kåken en av de mest populära öppna förskolorna och det var kö in! Ibland var man tvungen att vara där 30 minuter innan de öppnade för att få komma in... På min tid, typ medeltiden, var vi oftast på Mariakyrkans öppna förskola. Hållplats Ullevi Norra... Mycket minsta folk och väldigt mysig atmosfär!

• Grrretchen

Kåken är bra men lite trångt! Nuförtiden är det inte så mycket folk så det är kö, åtminstone inte de gånger jag varit där den senaste tiden. I bebisrummet sitter föräldrarna på golvet med sina barn och så finns det leksaker. Man kan lägga pengar i en burk (typ 5 kr) och köpa kaffe. Ibland finns bröd också, men många går och fikar i kaféet istället. Kul iaf att titta på andra bebisar och prata lite med andra föräldrar. Det var länge sedan jag hörde att de hade sångstund, de kanske har slutat med det. Finns ju också öppen förskola på Härlanda kyrka och St Paulikyrkan. De har alltid sångstund men med lite kristna inslag då. Hoppas det blir kul på Kåken!

• Rani

Lånar tråden lite...

Bor också i Gbg. Har bara hört talas om Kåken.  Vad är det som gör den så speciell jämfört med andra ÖF?

• Pandamamma79

Plikta är den jag hört är bäst. Det var den första öf vi besökte och är hittills den bästa. Den finns i Landala.

• Tirem
    Rani skrev 2013-05-15 22:40:38 följande:
    Lånar tråden lite...

Bor också i Gbg. Har bara hört talas om Kåken.  Vad är det som gör den så speciell jämfört med andra ÖF?

Det är väl en av få kommunala om jag inte minns fel... De flesta andra är i kyrkans regi och vissa vill inte delta i dem! Jag har själv bara trevliga minnen från kyrkans ÖF. Vi var en härlig blandning av människor, krista, oreligösa och muslimer

• Grrretchen

Rani - jag säger detsamma - att öppna förskolan på Kåken är populär är nog bara för att den är kommunal + närheten till bibliotek och fik.

Lokalerna är inte bra alls, det säger tom pedagogerna. Små trånga rum och en lång trång gång. När barnen blivit så stora så de tar sig fram hyfsat för egen maskin är det väldigt frustrerande med dessa små rum och den långa gången där lite större barn åker på något som rullar när en liten kommer vinglande och bäddat för krockar och fall och skrik. Mycket jaga efter hit och dit och alla försök till samtal blev helt upphackade.

Då tyckte jag att det var som en befrielse att komma till St Pauli som har jätteytor där de kunde springa omkring och ett stort öppet fikarum. Sedan att de sjöng en sång om Jesus kunde jag stå ut med :)

• Rani

Grrretchen skrev 2013-05-16 21:10:14 följande:
    Rani - jag säger detsamma - att öppna förskolan på Kåken är populär är nog bara för att den är kommunal + närheten till bibliotek och fik.

Lokalerna är inte bra alls, det säger tom pedagogerna. Små trånga rum och en lång trång gång. När barnen blivit så stora så de tar sig fram hyfsat för egen maskin är det väldigt frustrerande med dessa små rum och den långa gången där lite större barn åker på något som rullar när en liten kommer vinglande och bäddat för krockar och fall och skrik. Mycket jaga efter hit och dit och alla försök till samtal blev helt upphackade.

Då tyckte jag att det var som en befrielse att komma till St Pauli som har jätteytor där de kunde springa omkring och ett stort öppet fikarum. Sedan att de sjöng en sång om Jesus kunde jag stå ut med :)

Ah, jag förstår. Jag bor i förorten och här har vi flera kommunala ÖF. Då kanske det inte är värt att ta sig till stan för att gå på Kåken då.
Svar på tråden Öppna förskolan.