• saharan

Tips och råd ang dotter som alltid vaknar!

Hej. Behöver lite tips och råd. Min dotter är snart 7 mån och har sedan en längre tid lagt sig vid 19 tiden. Då är hon "god natt" trött.. MEN hon vaknar alltid efter 45-60 min, det slår aldrig fel. Oftast så är det bara att stoppa in nappen och så somnar hon om, ibland får man söva om och ibland är hon jätte pigg.. Och så är det kört med att söva om. Hur kan man försöka få bort det där med att hon vaknar? Vi har provat med att sova middag tidigare, sova middag senare.. Sova mer sällan, sova oftare.. Men inget fungerar. Hon sover jätte bra på dagen, Ca 45 *3 . Äter gröt kl 17 och ersättning vid 19 och sen somnar hon. Känner någon igen sig? Tacksam för alla tips och råd.

• Svar på tråden Tips och råd ang dotter som alltid vaknar!
  • Natulcien

Vår son hade också en sån period i den åldern ungefär. Han vaknade någon timme efter nattning och skrek. Men vi la oss bara bredvid och höll om honom tills han somnade om. Ibland ammade jag honom en gång till. Det gick över efter ett tag. Kanske varade det ca 2 veckor...minns inte riktigt.

• Annelie 76

Testa att hålla koll och söv om så fort hon visar tecken på att vakna. På det viset vaknar hon inte för mycket för att somna om.

• saharan

Tack för tipsen! Problemet är det att den här perioden har pågått i ca 4 mån nu..

• Loncelot

Jag kan bara berätta om min son som jag slutat ge välling till och gått över till nan godnattersättning till istället, och helt plötsligt så vaknar han max en gång per natt mellan 19:00 och 7:00, måste varit vällingen som knasat hans mage...om jag bara fattat tidigare...

Kan det vara så att du ger fullkornsgröt som kankse rör till magen?

• saharan

Jag ger mild havre gröt vid 17 och vanlig ersättning (nan 2) har provat med god natt välling men det tyckte hon inte om..

• Loncelot
    saharan skrev 2013-05-19 19:07:39 följande:
    Jag ger mild havre gröt vid 17 och vanlig ersättning (nan 2) har provat med god natt välling men det tyckte hon inte om..
    nan2 och nan godnattersättningen är inte likadan och är inte samma som godnattvälling den tycker inte min son om heller, han vill bara ha godnatt ersättningen, finns i dom flesta ica butiker. Jag skulle nog inte ge gröt till middag då det ändå kan röra till magen nattetid. Men det är bara min åsikt.
  • saharan

Åhhhh mitt tålamod börjar tryta nu.. Ännu en kväll som hon vaknar efter 45 min och är jätte pigg! Vi har verkligen provat allt! Spelar verkligen ingen roll hur vi gör

• Loncelot
    saharan skrev 2013-05-24 19:43:18 följande:
    Åhhhh mitt tålamod börjar tryta nu.. Ännu en kväll som hon vaknar efter 45 min och är jätte pigg! Vi har verkligen provat allt! Spelar verkligen ingen roll hur vi gör
    Provat att ge henne mat kl. 17 och gröt runt 19 istället, om det nu är så att hon klarar av gröten?
  • goji

Antar att ni testat men kan ni hålla henne vaken lite längre? Kanske ge lite fruktpure på kvällen till gröten så att hon håller sig vaken lite längre? Har läst att någon sömnläkare rekommenderar att man försöker lägga barnet lite senare om han/hon vaknar upp inom en timme och är pigg. Ska se om jag hittar länk...

• Mormor07

Man ska göra precis som Anneli 76 säger: Ha koll och söva om innan hon vaknar till alltför mycket. Små barn brukar vakna till efter en timmes sömn så man kan försöka ha det lite extra lugnt omkring just i det kritiska ögonblicket. Det där kommer att fortsätta sen också, även dagtid när hon blir uppåt året och hela perioden då hon sover middag dagtid, det vill säga upp till 2-3 års ålder.

Svar på tråden Tips och råd ang dotter som alltid vaknar!