• Anonym (b12)

Lättare b12 brist pga blodgrupp b rh negativ?

Funderar på en sak. Jag har B12 brist och vad jag läst så kan en av orsakerna vara att man saknar ett enzym i tarmen som heter instric faktor och som gör det svårt för kroppen att ta upp just B12. Jag har blodgrupp b rh negativ vilket är en rätt ovanlig blodgrupp och funderar nu på om det kan ha nåt samband?  Har för mig att vi med denna blodgrupp saknar nåt enzym i tarmen. Nån mer med denna blodgrupp och b12 brist?

• Svar på tråden Lättare b12 brist pga blodgrupp b rh negativ?
  • Anonym (AB-)

Det var nåt helt nytt,har jag aldrig hört talas om. Mamma och syrran har båda b-12brist,men blodgrupp A+. Jag har inga symtom på brist så jag har aldrig kollat mig. Men nåt enzym som fattas i tarmen är det ju inte vi har vi negativa,det är ju en faktor i blodet vi saknar.

• Anonym (b12)

Åh, fan trodde det var i tarmen. Eftersom vi med denna blodgrupp sällan el aldrig får vinterkräksjukan...

• Anonym (AB-)
    Anonym (b12) skrev 2013-05-15 15:52:25 följande:
    Åh, fan trodde det var i tarmen. Eftersom vi med denna blodgrupp sällan el aldrig får vinterkräksjukan...

Jaså,ja jag har då haft den sjukan med besked att par gånger så inte vet jag!
  • Anonym (b12)
    Anonym (AB-) skrev 2013-05-15 16:00:59 följande:

Jaså,ja jag har då haft den sjukan med besked att par gånger så inte vet jag!
    :)) och du är rh negativ?
  • Anonym (AB-)
    Anonym (b12) skrev 2013-05-15 16:03:42 följande:
    :)) och du är rh negativ?

Jajamensan,den ovanligaste varianten AB-.
  • Anonym (b12)
    Anonym (AB-) skrev 2013-05-15 16:08:10 följande:

Jajamensan,den ovanligaste varianten AB-.

Ja förlåt du skrev ju att du var negativ:)
    lakrits77 skrev 2013-05-15 16:10:09 följande:
    Det är något i tarmen som inte kan ta upp b12, därav brist.

Jo, jag vetSkrattande tack ändåSolig
  • Anonym (b-)

Är B negativ och har aldrig hört talas eller haft b- vitaminbrist (kollat upp vitaminbrister några gånger). 
    Men det är jag de.. får inte heller magsjuka så de tycks stämma iaf Glad 

Svar på tråden Lättare b12 brist pga blodgrupp b rh negativ?