• Mrs M

40- och 50-tals namn

Det känns som om det länge varit ganska vanligt med namn från den äldre generation, de som bor på ålderdomshemmen nu. Ex. Hugo, Arvid, Albert, Wilhelm, Esther, Greta, Tyra... Förstår ni vilken era jag pratar om? Säkert de flesta av oss har mor- och farföräldrar i den genrationen.

Men nu är jag lite nyfiken på  40- och 50-talsnamnen. Säkert mångas föräldrar som är här på forumet. Pratar lite om namn som Gunnar Bertil, Lars, Birgitta, Margareta och Karin. 

Vad heter din mamma och pappa? Moster, faster, morbror eller farbror? Eller deras vänner?

Hoppas få lite inspiration från dessa namn! 

• Svar på tråden 40- och 50-tals namn
  • Kerubmamman

Inger, Ingrid, Kjell, Åke, Solveig, Lars, Jarl, Kristina, Gun, Gunilla, Anders, Roland, Börje, Rolf, Alf, Ing-Britt, Doris, Stefan, Hillevi, Monika, Per-Erik, Anita

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • carhe

Kul att du funderar på dessa namn, du kommer att vara så trendig ;) "Sessorna på Haga" Margareta, Birgitta, Desiree, Christina. Samt alla dubbelnamn som var vanliga då. Britt-Marie, Anna-Lena. Sen min favorit bland flicknamn, Ingrid. Sedan finns ju också Kerstin, Yvonne, Gunilla. Pojkarna hette, Ingemar, Svante, Bo, Kjell, Urban, samt alla dubbelnamnen t.ex. Lars-Erik, Per-Olof,

• Mrs M

En kompis till mig fick en pojke och han heter Ove. Tyckte det var väldigt gulligt, men det kan han ju heta som vuxen också! Det var nog egentligen då jag började fundera på dessa namn. Dubbelnamn är svårt för oss då vi bor i Kanada och här existerar inte det fenomenet riktigt, speciellt inte med "-" emellan namnen.

Man nästan glömmer de här namnen annars. :) Alf och Doris tycker jag var fina namn. Kanske ett problem med många av dessa namn är att de inte alltid är så särskilt internationella. Kjell eller Åke är ju jättesvårt på engelska,   eller Kerstin (Köörstin). Inte så fint. :) Lars funkar dock.  

• fluu

Mina päron är födda på sextiotalet,men mormorsgenerationen är 40-talister. De heter Marianne,Lars,Berit,Bert.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Familjenärlivet

Birgitta, Anita, Britt, Marita, Monika, Inger, Siv, Birgit, Sonja, Eva, Gunnel

Hans, Stellan, Olov, Gösta, Weine, Bengt, Gunder, Roine, Stig, Anders, Per,  

• MaaxMaax

Solveig, Barbro, Inga-Maj, Margareta, Karin, Selma, Gitt, Eva-Britt, Yvonne, Antje

Per, Per-Åke, Gert, Nils, Kurt, Lars-Åke, Lars, Torbjörn, Anders, Erik, 

Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • Repan

Britt-Marie, Gun-britt, Sonja, Bo, Ingemar, Kjell, Conny, Lenny, Kenneth, Kristina, Karin, Anders, Fredrik  

De födda på 40-50-talet i min släkt :) 

• Felinne
    Mrs M skrev 2013-05-15 18:38:42 följande:
    En kompis till mig fick en pojke och han heter Ove. Tyckte det var väldigt gulligt, men det kan han ju heta som vuxen också! Det var nog egentligen då jag började fundera på dessa namn. Dubbelnamn är svårt för oss då vi bor i Kanada och här existerar inte det fenomenet riktigt, speciellt inte med "-" emellan namnen.

Man nästan glömmer de här namnen annars. :) Alf och Doris tycker jag var fina namn. Kanske ett problem med många av dessa namn är att de inte alltid är så särskilt internationella. Kjell eller Åke är ju jättesvårt på engelska,   eller Kerstin (Köörstin). Inte så fint. :) Lars funkar dock.  
    Ja, många namn är ju svåra å t.ex. engelska eller franska men just Kerstin tycker jag faktiskt går riktigt bra på engelska (tänk Kirsten Dunst på uttalet liksom). Blir visserligen inget ch-ljud men jag tycker det funkar ändå.

Annars är namn jag kommer på från den generationen:
    Stefan, Kjell, Ann-Marie, Ann-Helen, Annelie, Håkan, Gunilla, Paul/Palle, Lennart, Lars, Gertie, Lena, Staffan, Jennifer, Inger, Karl, Lotta, Eva,  Kerstin(!), Ivar, Gerd, Marie, Magnus, Stina, Tina
  • Mrs M

Både Anita och Siv är med på min lista. Ivan tycker jag själv är fint, men en av mina närmaste vänner har en liten ettårig Ivan. Och även om man får ha likadana namn är det ju lättare för alla om man alltid slipper säga Ivan L eller Ivan M eller "so and So's Ivan", det finns ju fler namn. :)

• Ankissen

Viola, Helga, Gunnel, Lilian, Kristina, Eva, Monika, Gerd-Marie, Mona
    Rune, Astor, Jhanne, Anders, Sören, Gustav

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Bräckehäxan

Anders, Britt-Marie, Bengt, Sören, Lennart, jan, Marita, Annika, Mats, Lise-lott, Ann-Christine, Kent, Eva-Marie, Ulf

Det va de jag har i min närhet....

• Jkpg Deluxe

Anita, Gunilla,Birgitta, Marianne, Inger, Elsie, Siv, Mona, Rosie, Maj-Lise, Kerstin, Monica, Ann-Charlotte, Ann-Marie, Rosita, Lillian, Lena...

• LunaLunatic

Bjussar på Berit, Linnéa, Allan, Kurt, Kent, Inga-lill, Jorma, Alvar, Valdemar.

Sent 30-tal fram till sent 50-tal. 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Y L L E

Solveig
    Anita
    Margareta
    Lena
    Gerd
    Anne
    Inga
    Eivor

Bengt
    Håkan
    Tomas
    Claes
    Evan
    Sven
    Sven-Erik
    Gunnar

• Liljan77

Arne
    Inga-lill
    Marianne
    Carl-Philip
    Anna
    Olof
    Gunnar
    Gerhald
    Ulla
    Mona
    Eva
    Anita
    Ann-margret 
    Nils
    Kurt
    Charlie
    Lars
    Morgan
    Lena
    Ingegärd
    Inga

• AlexiaGiulia

Ted ronny dennis magnus alf kent peter stefan greger frank Cecilia kristina birgitta eva agneta barbro anita magareta gunilla

Svar på tråden 40- och 50-tals namn