• Anonym (s)

Flyttade utan eftersändning, vad hade ni gjort?

Jag flyttade nyligen till ny bostad, och ofta ligger det post till de som bodde här innan mig i brevlådan.
    I början sms.ade eller ringde jag dem och meddelade att de hade post att hämta här.  Tack, tack!  Vi kommer och hämtar!   Och de hämtade.
    Men posten till dem fortsätter komma och komma, uppenbarligen har de inte beställt någon eftersändning.
    Det kommer post nästan varje dag.
    Nu orkar jag inte meddela dem längre, är det inte rätt normalt att man beställer eftersändning när man flyttar?
    Man kan ju inte ta för givet att den person som flyttat in ska ta ansvar för att plocka in, lagra och vidareförmedla ens post hur länge som helst? 

Hur resonerar ni? 

• Svar på tråden Flyttade utan eftersändning, vad hade ni gjort?
  • Isnogood

Jag har drabbats av detta en gång, jag kontaktade inte förra hyresgästen, utan skrev "åter avsändaren, personen bor ej kvar på denna dress" på kuverten, o stoppade dem på lådan igen.
    Till slut, kom det ingen mer post till den personen till adressen jag då var bosatt på. 

I live on the dark side...the devil is my confederate
  • Anonym (Anders)

Skicka ett meddelande till dom där du berättar att fr o m "valfritt datum" så slänger du deras post, om de inte fixar eftersändning. Spara deras svar, så du svart på vitt vad de svarat. 

• 123
    Isnogood skrev 2013-05-15 19:55:19 följande:
    Jag har drabbats av detta en gång, jag kontaktade inte förra hyresgästen, utan skrev "åter avsändaren, personen bor ej kvar på denna dress" på kuverten, o stoppade dem på lådan igen.
    Till slut, kom det ingen mer post till den personen till adressen jag då var bosatt på. 
  • Anonym (post)

Konstigt. namnet på dörren/brevlådan är väl ändrat så att inte deras namn står kvar? Annars ändra det omgående. Sedan säger du till på posten/brevbärarkontoret att de ska sluta lägga deras post i er brevlåda då de inte bor där mer. 

• Anonym (brevbäraren)

Jag jobbar på posten, och ni skulle bara veta hur många som tror att adressändring och eftersändning är samma sak... Är deras namn borta från inkastet/lådan/postboxen - både in och utsidan?

Då ska det inte delas ut till de gamla.. OM det står kvar - ta bort namnen!! Kommer det post iaf, så kryssa för namnet och lägg det på gula lådan! Skriv gärna ''bor ej längre på denna adress'' på kuvertet!

• Anonym (s)
    Isnogood skrev 2013-05-15 19:55:19 följande:
    Bra idé!  Jag har lagrat posten i mitt städskåp senaste tiden,  orkar inte meddela dem jämt och ständigt att det finns post att hämta.
    Men att man inte ordnar eftersändning av post när en vilt främmande människa tar över ens bostad och brevlåda, det är för mig ett mysterium.

• Anonym (s)
    Anonym (post) skrev 2013-05-15 19:58:42 följande:
    Konstigt. namnet på dörren/brevlådan är väl ändrat så att inte deras namn står kvar? Annars ändra det omgående. Sedan säger du till på posten/brevbärarkontoret att de ska sluta lägga deras post i er brevlåda då de inte bor där mer. 
    Nej, nej.  Deras namn var redan borta när jag flyttade in.

• ModestyB

Kryssa över adressen, skriv "eftersändes" och lägg posten på lådan igen.
    Det är olagligt att kasta post!

• Anonym (Anders)
    Anonym (s) skrev 2013-05-15 19:59:18 följande:
    Bra idé!  Jag har lagrat posten i mitt städskåp senaste tiden,  orkar inte meddela dem jämt och ständigt att det finns post att hämta.
    Men att man inte ordnar eftersändning av post när en vilt främmande människa tar över ens bostad och brevlåda, det är för mig ett mysterium.

Är det fakturor också som kommer, tror du? De borde ju i så fall få problem, tycker man.
  • Anonym (s)
    Anonym (brevbäraren) skrev 2013-05-15 19:59:11 följande:
    Jag jobbar på posten, och ni skulle bara veta hur många som tror att adressändring och eftersändning är samma sak... Är deras namn borta från inkastet/lådan/postboxen - både in och utsidan?

Då ska det inte delas ut till de gamla.. OM det står kvar - ta bort namnen!! Kommer det post iaf, så kryssa för namnet och lägg det på gula lådan! Skriv gärna ''bor ej längre på denna adress'' på kuvertet!
    Ja, inte ett spår av deras namn någonstans.
    Tack, ska göra det! 
  • Anonym (s)
    Anonym (Anders) skrev 2013-05-15 20:00:55 följande:
    Är det fakturor också som kommer, tror du? De borde ju i så fall få problem, tycker man.
    Ja i alla fall förut kom det några fakturor, men det var på den tiden jag meddelade dem.
    Igår kom en faktura till, jag öppnade den för jag trodde den var till mig (Klarna, jag har också fakturor därifrån), men det var till dem.  På ett ganska högt belopp.   Det var då jag började fundera varför man inte ordnar sånt här?
    Många myndigheter får ju veta flytt automatiskt, som skatteverket, försäkringskassan osv, men långt ifrån alla. 
  • Anonym (brevbäraren)
    Anonym (s) skrev 2013-05-15 20:02:35 följande:
    Ja, inte ett spår av deras namn någonstans.
    Tack, ska göra det! 
    Var det länge sedan de flyttade? Det kan ta någon vecka innan eftersändningen kommer igång. De får papper från adressändring som de ska fylla i, och sedan skicka tillbaka och efter det registreras det.

En del glömmer att skicka tillbaka papperna... Så ibland kan det stå på eftersändningen att den ska gälla från t.ex 1 Maj - men det står även ankomstdatum t.ex 20 Maj - vilket är datumet adressändringen fick tillbaka pappret med underskriften.
  • Anonym (s)
    ModestyB skrev 2013-05-15 20:00:35 följande:
    Kryssa över adressen, skriv "eftersändes" och lägg posten på lådan igen.
    Det är olagligt att kasta post!
    Olagligt?   Var står det?

Jag har för övrigt inte kastat någon post.  
  • Anonym (s)
    Anonym (brevbäraren) skrev 2013-05-15 20:06:34 följande:
    Var det länge sedan de flyttade? Det kan ta någon vecka innan eftersändningen kommer igång. De får papper från adressändring som de ska fylla i, och sedan skicka tillbaka och efter det registreras det.

En del glömmer att skicka tillbaka papperna... Så ibland kan det stå på eftersändningen att den ska gälla från t.ex 1 Maj - men det står även ankomstdatum t.ex 20 Maj - vilket är datumet adressändringen fick tillbaka pappret med underskriften.
    Fyra månader sen..
  • 123
    Anonym (Anders) skrev 2013-05-15 19:56:42 följande:
    Skicka ett meddelande till dom där du berättar att fr o m "valfritt datum" så slänger du deras post, om de inte fixar eftersändning. Spara deras svar, så du svart på vitt vad de svarat. 

Nej, för allt i världen! Post är allvarliga grejer och inget man får lov att kasta bort oavsett om posten kommit fel pga slarv/ointresse hos tidigare hyresgäst.
  • Anonym (brevbäraren)
    Anonym (s) skrev 2013-05-15 20:07:05 följande:
    Fyra månader sen..
    Oj då... ja då har de nog inte gjort någon eftersändning - utan bara adressändring. Men skriv som sagt på breven att de inte längre bor på adressen, och lägg på gula lådan,  så sköter mina kollegor resten...
  • mucklas
    Anonym (s) skrev 2013-05-15 20:06:39 följande:
    Olagligt?   Var står det?

Jag har för övrigt inte kastat någon post.  
    Det var ett bra beslut av dig :) för det kallas egenmäktigt förfarande och ger böter eller fängelse i högst två år. Brottsbalken kp 8 $8.

https://lagen.nu/1962:700#K8

Frågan ställdes också här.
  • Anonym (s)
    mucklas skrev 2013-05-15 20:19:25 följande:
    Det var ett bra beslut av dig :) för det kallas egenmäktigt förfarande och ger böter eller fängelse i högst två år. Brottsbalken kp 8 $8.

lagen.nu/1962:700#K8

Frågan ställdes också här.
    Det var inget beslut, utan tanken att slänga post slog mig faktiskt aldrig.
    Dock så tror jag det är väldigt svårt att komma någon vart med polisanmälan om att någon slängt ens post.
    Den kan ju ha hamnat var som helst egentligen, särskilt då man flyttat och inte eftersänt posten.

• mucklas
    Anonym (s) skrev 2013-05-15 20:29:35 följande:
    Det var inget beslut, utan tanken att slänga post slog mig faktiskt aldrig.
    Dock så tror jag det är väldigt svårt att komma någon vart med polisanmälan om att någon slängt ens post.
    Den kan ju ha hamnat var som helst egentligen, särskilt då man flyttat och inte eftersänt posten.

Mycket sant :)

Jag eftersände post två gånger på mindre än ett år en gång. Det jag önskade var att min post från båda de adresser jag haft skulle eftersändas till min nya adress, men icke. Jag kunde eftersända från den andra adressen gång #2, inte från den första. Det var faktiskt bra för numera har jag en lista på alla som ska meddelas om jag byter adress, aftersändning blir bara ett skyddsnät då.

En parentes bara. Larvigt att inte göra något alls, särskilt efter att du sagt till.
Svar på tråden Flyttade utan eftersändning, vad hade ni gjort?