SupersurasunkSara skrev 2013-05-21 15:08:21 följande:
Börja med att ta reda på var du vill bo. Tänk på att om du byter kommun så byter du vårdcentral också, så att det inte blir krångel med din sjukskrivning.
När du vet var du kan tänka dig att bo så kollar du på den kommunenns hemsida, det brukar stå listat vilka hyresföretag som finns. Ring/maila dem och anmäl intresse. Visas privata värdar har inget kösystem utan då får man ringa dem vid varje månadsslut (då brukar de flesta säga upp sina lgh) ochhar man tur får man en lgh då.
Alla godkänner dock inte sjukskrivning som inkomst, vissa har ett minimibelopp som man måste tjäna för att få hyra men det talar de ju om antingen på sin hemsida eller när du ringer.
När du fått en lgh och ska till att flytta måste du först säga upp din egen, det är tre måanders uppsägningstid om inget annat har avtalats så säg upp den så snart du fått kontrakt på din nya om den nya har inflyttning om tre månader. Sen bokar du flyttbil eller engagerar vänner, släkt etc som flytthjälp. Glöm inte att göra en flyttanmälan, eftersändning, säga upp ev abonnemang, meddela elbolaget om flytten, meddela den som tillhandahåller ditt nät om du ska flytta med dig avtalet eller säga upp det osv.
Sen så packar du. Packa ner allt du inte behöver under dessa 3 månader, lite vartefter så bllir det inte så stressigt och jobbigt. Skriv på kartongerna vad som finns i, jag tänker alltid att jag ska minnas, men det gör jag aldrig

Det sista som du packar ner packar du i en kartong du märker med en stor etta tex, då vet du att i den finns allt du behöver för att 'överleva' den första tiden, kastruller, tandborste, kläder, tallrik osv.
Man måste inte byta vårdcentral om man inte vill i Västra Götalandsregionen eftersom det är fritt vårdval.