Vad är rimligt? (kasta ut inneboende)
För ett tag sen tog vi in en kär vän då han och hans kvinna gjorde slut. De har dock blivit tillsammans igen. Vi har ett inspelat muntligt avtal där vi har bestämt att vi inte ska ha någon uppsägningstid, främst för att han ville vara fri att dra när han kände för det alt. hittade en egen lägenhet.
Han är en vän till oss men det har börjat tära på vår relation. Han lämnar kiss på toalettringen, han tar inte undan efter sig och ljuger för både mig och min sambo. Dessutom är vi ganska övertygade om att han gör illegala affärer (han har gjort det tidigare) då han kan gå från luspank till att han flera tusen kronor på bara några dagar.
Jag har ADHD och lite svårt att ha sunda relationer med människor omkring mig på grund av mitt temperament, ångest och min impulsivitet som kan vara väldigt svår att kontrollera ibland. Dock känner jag nu att denne man inte behöver bo kvar hos oss - visst, det är skönt att få hjälp med hyran rent ekonomiskt men jag litar inte på honom. Min sambo har också börjat tröttna.
Är det rimligt att vi ber honom flytta med snabb varsel (5 dagar) då det är sagt så i kontraktet. Han bör kunna flytta tillbaka till sin kvinna igen då de är tillsammans (eller?). Han säger dock att det tär mycket på deras relation att bo tillsammans.
Hur kastar jag ut honom på ett snyggt sätt, "inneboendedumpar" honom?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-16 16:31
Någon som vet vad som gäller rent juridiskt? Han har bott här en månad. Inte betalat hela delen av sin hyra ännu. Vad gäller rent juridiskt - kan jag hänvisa till vårt muntliga kontrakt där vi avtalade bort uppsägningstiden?