• Anonym (TS)

Vad är rimligt? (kasta ut inneboende)

För ett tag sen tog vi in en kär vän då han och hans kvinna gjorde slut. De har dock blivit tillsammans igen. Vi har ett inspelat muntligt avtal där vi har bestämt att vi inte ska ha någon uppsägningstid, främst för att han ville vara fri att dra när han kände för det alt. hittade en egen lägenhet. 

Han är en vän till oss men det har börjat tära på vår relation. Han lämnar kiss på toalettringen, han tar inte undan efter sig och ljuger för både mig och min sambo. Dessutom är vi ganska övertygade om att han gör illegala affärer (han har gjort det tidigare) då han kan gå från luspank till att han flera tusen kronor på bara några dagar. 

Jag har ADHD och lite svårt att ha sunda relationer med människor omkring mig på grund av mitt temperament, ångest och min impulsivitet som kan vara väldigt svår att kontrollera ibland. Dock känner jag nu att denne man inte behöver bo kvar hos oss - visst, det är skönt att få hjälp med hyran rent ekonomiskt men jag litar inte på honom. Min sambo har också börjat tröttna.

Är det rimligt att vi ber honom flytta med snabb varsel (5 dagar) då det är sagt så i kontraktet. Han bör kunna flytta tillbaka till sin kvinna igen då de är tillsammans (eller?). Han säger dock att det tär mycket på deras relation att bo tillsammans.

Hur kastar jag ut honom på ett snyggt sätt, "inneboendedumpar" honom? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-16 16:31
    Någon som vet vad som gäller rent juridiskt? Han har bott här en månad. Inte betalat hela delen av sin hyra ännu. Vad gäller rent juridiskt - kan jag hänvisa till vårt muntliga kontrakt där vi avtalade bort uppsägningstiden?

• Svar på tråden Vad är rimligt? (kasta ut inneboende)
  • Anonym (Ella)

Jag tycker ni kan vara ärliga mot honom: "Om du inte skärper till dig och slutar ljuga, slutar kissa på ringen etc - så får du flytta. Din prövtid börjar nu". Alla har rätt till en varning; en chans att göra bätre ifrån sig. Jag tycker det verkar lite drastiskt att kasta ut honom på en gång.

• Anonym (TS)
    Anonym (Ella) skrev 2013-05-15 20:18:51 följande:
    Jag tycker ni kan vara ärliga mot honom: "Om du inte skärper till dig och slutar ljuga, slutar kissa på ringen etc - så får du flytta. Din prövtid börjar nu". Alla har rätt till en varning; en chans att göra bätre ifrån sig. Jag tycker det verkar lite drastiskt att kasta ut honom på en gång.
    Han har fått varningar förut och lovat att skärpa sig; dessutom ligger han efter med hyran vilket gör mig förbannad. Första varningen kom för några veckor sen då vi även inrättade ett kontrakt. Detta bröt han efter mindre än 24 h då han valde att snoka igenom mina privata skåp och bjuda över gäster som var i mitt och min sambos rum när vi inte var hemma - även fast jag sagt att det inte fick förekomma. 

Självklart är alla värda en varning, men jag vill inte ha kvar honom. Alls. Kan jag hänvisa till kontraktet och be honom flyga och fara?  
  • Anonym (ööh)
    Anonym (TS) skrev 2013-05-15 20:24:43 följande:
    Han har fått varningar förut och lovat att skärpa sig; dessutom ligger han efter med hyran vilket gör mig förbannad. Första varningen kom för några veckor sen då vi även inrättade ett kontrakt. Detta bröt han efter mindre än 24 h då han valde att snoka igenom mina privata skåp och bjuda över gäster som var i mitt och min sambos rum när vi inte var hemma - även fast jag sagt att det inte fick förekomma. 

Självklart är alla värda en varning, men jag vill inte ha kvar honom. Alls. Kan jag hänvisa till kontraktet och be honom flyga och fara?  
    Varför mjäka? Släng ut karlhelvetet bara, finns ju intet vackert sätt att säga det på, hur du än säger så kommer ni med all sannolikhet inte vara lika bra polare efteråt
  • mice

Dra inte ut på det! Bara dumpa hans grejer utanför om han inte går frivilligt.

• Smartie

Ts, hans beteende är inte ok någonstans. Ge honom högst en vecka. Han har fått flera varningar, gång efter annan överträtt era gränser och verkar inte bry sig. Han visar varken tacksamhet eller uppskattning för att ni ställer upp för honom. Och hans relation är HANS problem. Kan han inte bo ihop med din kvinna, får han hitta annat boende.

• Smartie

Med SIN kvinna ska det stå!

• Anonym (TS)

Måste erkänna att jag är lite rädd att han ska bli aggressiv och utåtagerande. Ska samtala med honom när han kommer tillbaka från sin resa. Vill självklart att han ska må bra men det är jobbigt när det går ut över ens egna välmående mycket,  

• Smartie

Oj, det låter inte som en trevlig "vän". Prata inte med honom ensam. Men ni bör nog i vilket fall försöka bli av med honom så snart som möjligt. Hur har han förresten råd med resor när han inte har betalat sin hyresdel till er?

• Smartie

Och ni har inget ansvar för hans välmående, han ger ju liksom inget tillbaka. Låter mer som han utnyttjar er. Ni kanske är för snälla?

• Anonym (tralala)

Om ni nu har varit snälla och låtit han fått bo hos er när han har haft det jobbigt, då tycker man väl att det är lite konstigt när han beter sig så? Förvånad

Är det något fel på karln? Förvånad

• Anonym (TS)

Funderar på om det är lättare för honom att ta det om jag säger typ; "jag klarar inte av att ha dig här, det blir mycket intryck som är jobbiga för mig att bearbeta. jag måste få ha mitt hem som min fristad och jag kan inte ha det så här längre. Du måste flytta så fort som möjligt, men senast till den 20e maj för det är så långt du har betalt hyra". ? Är inte så bra på avslut... 

• Anonym (TS)
    Anonym (tralala) skrev 2013-05-15 22:10:04 följande:
    Om ni nu har varit snälla och låtit han fått bo hos er när han har haft det jobbigt, då tycker man väl att det är lite konstigt när han beter sig så? Förvånad

Är det något fel på karln? Förvånad
    Vi har gemensamma vänner som påstår att han har en narcissitisk personlighet, fast det har vi inte märkt av direkt. Han är dock väääldigt självcentrerad, och säger själv att han har obehandlad mani. 
  • Smartie
    Anonym (TS) skrev 2013-05-15 22:13:34 följande:
    Vi har gemensamma vänner som påstår att han har en narcissitisk personlighet, fast det har vi inte märkt av direkt. Han är dock väääldigt självcentrerad, och säger själv att han har obehandlad mani. 

Det kanske är det ni märker nu?
  • Smartie

Men alltså ts, har ni ens något att förlora på att vara ärliga? Vill ni fortsätta vara vän med den här killen? Han låter inte särskilt trevlig alls. Jag har själv brutit kontakten med ett par "vänner" som har betett sig illa, idag umgås jag bara med folk som jag mår bra av. Jag var alldeles för snäll och tolerant när jag var yngre. Självklart ska man inte vara trångsynt och ingen är perfekt, men jag blev utnyttjad. Jag trodde gott om de flesta och accepterade oftast människor som de var, vilket är bra ibland men inte alltid. Lite urskillning och integritet får man ändå ha Skulle t ex aldrig kunna umgås med någon som betedde sig som ett egosvin och uppvisade narcisistiska drag.

Svar på tråden Vad är rimligt? (kasta ut inneboende)