• Anonym (undrande)

beställa trots anmärkning

hej! finns de någon som vet sidor man kan beställa grejer ifrån trots anmärkning. 

• Svar på tråden beställa trots anmärkning
  • Den obotliga pessimisten

Det skulle underlätta om du gav en hint om vad det är som du vill köpa. 

Om du väljer postgiro eller postförskott brukar man kunna beställa var som helst. Många har även betalning med VISA.   

• TheOrp

Hoppas det inte finns nåt bra sätt... Folk som drar på sig betalninganmärkningar ska inte få handla annat än genom förmyndare/god man!

TheOrp skrev 2013-05-15 20:45:12 följande:
    Hoppas det inte finns nåt bra sätt... Folk som drar på sig betalninganmärkningar ska inte få handla annat än genom förmyndare/god man!

Varför inte? Det finns många som har anmärkning trots att de inte har någon skuld i att det blev som det blev. Behandla inte skuldsatta som kriminella.
  • SupersurasunkSara
    TheOrp skrev 2013-05-15 20:45:12 följande:
    Ja för alla som får anmärkning drar ju på sig dem med flit! Ganska korkat inlägg. Håller dock med om att de inte ska få handla mot faktura och liknande, men betalar de direkt så varför inte? Så länge de sköter sina avbetalningar så.
  • TheOrp

SupersurasunkSara skrev 2013-05-15 20:48:20 följande:
    Ja för alla som får anmärkning drar ju på sig dem med flit! Ganska korkat inlägg. Håller dock med om att de inte ska få handla mot faktura och liknande, men betalar de direkt så varför inte? Så länge de sköter sina avbetalningar så.
    Om de har betalningsanmärkning OCH skuld så man inte handla alls, man ska betala sina skulder! Om man bara har anmärkning så är en god man en bra idé, så man inte drar på sig nya dumma skulder.
    Den obotliga pessimisten skrev 2013-05-15 20:48:16 följande:

Varför inte? Det finns många som har anmärkning trots att de inte har någon skuld i att det blev som det blev. Behandla inte skuldsatta som kriminella.
    Det gör jag inte.... Men jag kanske behandlar dem som personer som behöver hjälp att hantera sin ekonomi.

TheOrp skrev 2013-05-15 20:57:52 följande:
    Det gör jag inte.... Men jag kanske behandlar dem som personer som behöver hjälp att hantera sin ekonomi.

Fast det är inte säkert att de behöver, det beror ju på hur skulderna uppkommit. En del sköter sin ekonomi bra och är av med sin anmärkning på tre år (om inte skulden var för stor från början). Under tiden ska man så klart inte behandlas som mindre vetande, typ.
  • SupersurasunkSara
    Om de har betalningsanmärkning OCH skuld så man inte handla alls, man ska betala sina skulder! Om man bara har anmärkning så är en god man en bra idé, så man inte drar på sig nya dumma skulder.

Ok, så jag som nu betalar av på en del skulder som jag inte ordnat själv på annat vis än att jag litade på min dåvarande man behöver alltså en god man och ska inte få handla tex kläder el vad jag nu behöver ha? Jag får inte unna mig något roligt då och då?

SupersurasunkSara skrev 2013-05-15 21:10:29 följande:
    Ok, så jag som nu betalar av på en del skulder som jag inte ordnat själv på annat vis än att jag litade på min dåvarande man behöver alltså en god man och ska inte få handla tex kläder el vad jag nu behöver ha? Jag får inte unna mig något roligt då och då?

Eller barn som fått skulden för att deras föräldrar inte skött deras ekonomi. . .

Eller brottsoffer (skimning / stöld / bedrägeri). . .

Eller person som hamnat på sjukhus lång tid. . .

Eller personer som fått sin identitet kapad (4000 fall bara i Stockholm förra året). . .

Listan kan göras lååång.           
  • elmadumle

så vi med skulder och skuldsaldo hos kf får inte köpa något alls menar du? gäller det kläder och mat också? vi betalar på våra skulder varje månad med löneutmätning, och som tur är får man behålla pengar till att kunna leva också.
Svar på tråden beställa trots anmärkning