• Polarlantis

10 månader och nu fått problem att slappna av, hur hjälpa?

Har en tio månader gamal son som aldrig varit några bekymmer med att lägga. Han har sovit jämt i egen säng, vi har lagt honom efter lite sagostund osv och sedan har han grejat lite och somnat. Vi har gått in och pysslat om honom när han ropat och allt har funkat hur bra som helst. Han tar dock lite tid på sig att somna men max 30 min totalt från god natt till snark.
    Han jobbar för stunden HÅRT på att lära sig gå och det är mycket som händer med honom i utvecklingen.

Men nu, KAOS när han ska sova!
    Vi lägger honom, han ställer sig och grejar osv i sängen. Ok kan jag tycka några ggr men sedan måste han ju slappna av och lägga sig ner. Detta gör han också efter ett tag när jag lagt honom men sedan kan han liksom inte komma till ro. Han ligger och kastar sig av och an och försöker sova men det är som omkroppen inte vill vila liksom... Verkar jobbigt för honom...

Har funderat på växtvärk men här läst att så små inte får det. För det är så det "känns", att det liksom kryper i kroppen på honom. Funderar också på om han är övertrött? Han är redigt trött när han läggs men så kickar han liksom i nästa växel efter en stund, kan det vara ett tecken på övertrötthet. Har skjutit sovtiden lite för att han verkade behöva vara uppe längre men funderar nu på om jag ska lägga honom tidigare istället... Tidigare sov han 18-06, sedna 18:30- 05 och har gjort det länge. Han vaknar ju 05 nu också men är eg asträtt och hungrig, äter och sover ytterligare minst en timme...

Tips och funderingar tas tacksamt emot!

Jo, min plan är att testa lägga honom lite tidigare imorgon...       

• Svar på tråden 10 månader och nu fått problem att slappna av, hur hjälpa?
  • Anna74a

Upplever samma med min snart nio månaders.
    Har också funderat över växtvärk, kommer ihåg att jag själv hade när jag var äldre än honom. De växer ju så att det knakar första året!
    Med min grabb är det som att han måste få ur sig den sista energin innan han kan somna.Han rullar runt och bökar innan han kan slappna av :/

• Mormor07

Din sons beteende har inget med sömnen att göra utan precis som du själv är inne på händer det mycket i hans (motoriska) utveckling nu eftersom han håller på att lära sig gå. Han tränar för fullt på det och ställer sig därför upp i sängen! Det är svårt att komma till ro eftersom han är mitt uppe i det där. Det ger sig när han väl lärt sig gå och behärskar tekniken med det. (Mitt ena barn gick också redan vid 10 månaders ålder).

• Polarlantis

Tack för era svar!

Finns det inte ngt man kan göra för att hjälpa honom att komma till ro? Något tips? Eller är det som du skriver mormor07, att det bara är att se tiden an och vänta på att han får koll på sin kropp? 

• Mormor07

Ja det är bara att se tiden an.

Svar på tråden 10 månader och nu fått problem att slappna av, hur hjälpa?