Natt receptionist
Är det någon här som jobbar som nattreceptionist? (På hotell) Vilka tider arbetar ni och vad har ni i lön? Fördelar/ nackdelar? Tacksam för svar!
Är det någon här som jobbar som nattreceptionist? (På hotell) Vilka tider arbetar ni och vad har ni i lön? Fördelar/ nackdelar? Tacksam för svar!
Jag arbetar inte natt, men har kollegor som gör.
Arbetstiden är mellan 21.30 och 07.30, jobba 7 dagar vara ledig sju dagar, lönen följer hotell -och restaurang-avtalet. Du kan kolla på http://www.hrf.net/din-lon,och lönen är beroende av om du har erfarenhet eller ej.
utrdrag:
Minimilön för yrkesarbetande (Lönegrupp 2)
Denna lön ska betalas för arbete där förkunskaper inte är något krav och då introduktion och utbildning normalt sker på arbetsplatsen.
Riksavtalet Visita-HRF (1/6-12-31/5-13)
Yrkesvana 6 år Månadslön: 20 158 kr, Timlön: 116.50 kr
Ingen yrkesvana Månadslön: 18 774 kr, Timlön: 108.50 kr
Hängavtalet (1/6-12-31/5-13)
Yrkesvana 6 år Månadslön: 20 679 kr, Timlön: 119.54 kr
Ingen yrkesvana Månadslön: 19 294 kr, Timlön: 111.53 kr
Tror det är riksavtalet du bör titta på.
"ob-ersättning vid nattarbete gäller ej personal som stadigvarande arbetar nattjänst i hotellreception och huvudsakligen har sin arbetstid mellan kl. 00.00-07.00" Du har alltså inget ob-tillägg om du anställs för natt.
Detta är såklart minimilönerna.
Fördelar är väl att det ofta är väldigt lugnt och att du därmed kan plugga eller pyssla med något annat under arbetstid.
Nackdelar är att det är tufft att jobba natt länge, samt ett rätt ensamt arbete. Dessutom kan det vara stökigt under helgnätter, och på vårt hotell har det flera gånger blivit inbrott och receptionisten har blivit hotad. MEN vi har direktlarm till polisen som man alltid bär på sig om man jobbar natt.
Tack för ditt svar!
Har sökt en tjänst som natt receptionist så jag sitter och funderar lite på tiderna osv. Det var vad jag luskat ut själv med.
Jag har ingen erfarenhet av just nattreception, men stor erfarenhet av kundtjänst och yrkesutbildning inom hotell/konferens. Räknas det som erfarenhet tro?
Har en fast anställning idag med 21000kr i lön, men man vill ju inte gå ner i lön heller.
Men jag tänker att det blir bättre för barnen att jobba så, då slipper dom gå långa dagar på dagis.
1000 tankar som snurrar!
Ja utbildning borde ju rimligen räknas! Men sen så är det ju så att arbetet som receptionist generellt sätt inte är så kvalificerat så om du inte får ytterligare ansvar för ex fakturering eller annat så är nog lönen inte mycket högre än det du har nu. Fast mer ledigt istället iförsig:) Sen är det rätt stor personalgenomströmning på hotell och ofta kan det vara svårt att vara hemma och sjuk iom att det inte alltid finns extrapersonal så det räcker. Värt att fråga om kanske när du har barn?