• Spana

Vad heter tårna???

Satt med dottern härom dagen och pratade om tårna.

Stortån..där var vi överens. Men sen då? Lilltån.. Men däremellan?

Nån som kan hjälpa oss?  Eller heter de kanske inte något alls?

Tack på föhand!{#emotions_dlg.flower}     

• Svar på tråden Vad heter tårna???
  • Kexet02

Kolla sällskapsresan 1 lr 2 där väcker Stig-Helmers mamma honom genom att köra tåramsan...

• Vickan I

Finns inga namn på tårna. En del brukar väl kalla dem som för fingrarna, lilltå, ringtå, mellantå osv. Men sedan finns det ju massor av ramsor där tår kallas allt möjligt.

• Fru Mamma

Haha, ingen aning :P jag brukar säga stortån, pekfingertån, långfingertån, ringfingertån och lilltån :P men det lär inte vara rätt namn på dom :P

• Flisan79

Jag fick lära mig som liten:

Stortån, mellantån, timpen, tampen och lilltån i vrån.

• Mercurialis
    Fru Mamma skrev 2013-05-16 07:03:22 följande:
    Haha, ingen aning :P jag brukar säga stortån, pekfingertån, långfingertån, ringfingertån och lilltån :P men det lär inte vara rätt namn på dom :P
    Så säger vi här hemma också I brist på annat.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • VISAMÅ

Stortå, tvåtå, melltå, fyrtå, lilltå har jag hört någonstans men hur officiellt det är vet jag inte. Annars är det väl lite tråkigt numrerade bara så att stortån är ettan.

• amia01

Här har vi en ramsa som gått i arv ett par generationer minst, och som är rätt lik andra gamla ramsor från olika delar av landet tror jag:
    Lilltå, Teta, Tilleros, Långstång och Storgubben uppå taket

• Griseknoen35

Stortå, pektå, långtå, ringtå, lilltå. Kallas dom hör hemma iallafall... Kanske bara är grymt dålig fantasi.

Svar på tråden Vad heter tårna???